Hej, jag ska lägga helt vanligt trägolv, klickvariant, men har underlag i flera nivåer och behöver bygga upp för att jämna ut. Vad använder man för att komma upp 6 mm?

Kork? Spån? Papp?

Hej och välkommen till forumet!
Jag skulle nog välja masonit.

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
6mm gips låter ju inte helt tokigt. Finns nog mdf eller masonit också.

• Gilla
Fixtilda
  • Laddar…
Fixtilda Fixtilda skrev:
Hej, jag ska lägga helt vanligt trägolv, klickvariant, men har underlag i flera nivåer och behöver bygga upp för att jämna ut. Vad använder man för att komma upp 6 mm?

Kork? Spån? Papp?
Hard board på Beijer tex.

• Gilla
Fixtilda
  • Laddar…
F Fendt927 skrev:
Hard board på Beijer tex.
Det är väl vanlig oljehärdad masonit?

• Gilla
Fixtilda
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
6mm gips låter ju inte helt tokigt. Finns nog mdf eller masonit också.
Renoveringsgips? Det kanske vore nåt

Ja

O Odagan skrev:
Undergolv i mdf känns smidigt
[länk] - Bestsellers - High Prio - Shopping&utm_id=19821934733&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAwaG9BhAREiwAdhv6Y4JshaJ99PDkRM65-ka7gfP2G8w0A4GaNDs8Qr60mUP6TAL17FTjNxoCW38QAvD_BwE
Tack 🙏 ja det är nog vettigt.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Ja undergolv 6mm är bra, vanlig 6mm gips är ingen bra idé alldeles för mjukt för att lägga på golvet!

• Haha
  • Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
J
Jag har använt 6mm renoveringsgips och det har absolut inte varit för mjukt. Funkade kanon men Däremot så gjorde jag misstaget att lägga två skivor brevid varandra utan att skära bort spackel kanten. Den lilla lilla fördjupningen märktes när man gick på golvet.

R
Nej det är för mjukt tappar man hammaren på det så går det sönder, räcker man går med hårdare skor så blir det fördjupningar..
Ingen tillverkare verkar rekomendera det heller!

• Gilla
Jontha
  • Laddar…
Normalt ska man ju använda golvgips under golv, så det är väl en rimlig invändning att inte använda renoveringsgips. Masonit verkar vara ett bättre alternativ här, det fanns ju dessutom en produkt speciellt avsedd för just detta.

Jag gissar dock att det ska till rätt stora punktbelastningar innan gipsen ger upp om man har ett vanligt klickgolv ovanpå, men varför chansa.

• Gilla
Jontha och 1 till
  • Laddar…
Renoveringsgips är snarare hårdare än andra typer av skivor. Det är definitivt inte något som är mjukt.

• Haha
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Renoveringsgips är snarare hårdare än andra typer av skivor. Det är definitivt inte något som är mjukt.
hård och tunn, inte säkert det blir bra. Men antagligen blir det rätt ok.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.