Byggahus.se

Vad kan hända om jag bygger en pytte-WC som ej håller handikappnorm i gammal villa?

1. C
    Medlem Nivå 6
    Någon som vet eller har erfarenhet?

Om jag väljer att bygga en WC på entréplan i ett privat hus o inte håller handikappstandard, vad kan hända?

Tänker att generellt är det ju inte jättetroligt att framtida köpare är rullstolsbundna då det är ett trångt en- o-enhalvplans hus, och om jag inte känner att jag vill tillhandahålla reglerat utrymme för rullstolsframkomlighet kan jag låta bli?

Tacksam för input!

2. S
    Medlem Nivå 7
    Om du renoverar en befintlig WC behöver du inte handikappanpassa. Om du bygger ut (eller nytt) skall det handikappanpassas. Ditt fall kanske ligger mellan de två alternativen, en ny WC i gammalt hus. Jag tror inte du behöver anpassa den.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Om detta är i samband med en lovpliktig ombyggnad så får du troligen inte bygglov om inte toan är handikappanpassad. Men skall du bara bygga en toa (som väl iofs kräver bygganmälan) så har jag svårt att tro att det krävs handikappsanpassning.

4. C
    Medlem Nivå 6
    Är då tyvärr i samband med lovpliktig ombyggnad... men om jag skickar in korrekt ritning o sen råkar bygga mindre WC fast på samma plats? Är ju eg då möjligt att flytta ut väggar och skapa en handikappanpassad wc framgent... (ingen dusch så inte våtrumsproblematik)

Förstår att det inte är korrekt men det är så trångplanerat att det liksom knappt är görligt annars...

5. D
    Medlem Nivå 2
    Det är ju inte bara för framtida köpare det är bra med handikappanpassad WC, tänk bara att själv sitta i rullstol med brutna ben några veckor, eller besök av vänner eller familj som sitter i rullstol eller har svårt att röra sig. Om du ska bygga om tycker jag du ska fundera ett varv till på om du verkligen vill komma runt regelverket.

Om du av någon anledning inte vill bygga handikappanpassat, så bör du först bygga den lilla WC:n. När den är klar skickar du in bygglovshandlingar för övriga byggnationer. Man tvingas inte att bygga om en WC om den inte ingår i byggplanerna.

• Laddar…
  6. F
    Byggveteran Nivå 16
    Våtrumsproblematiken får du ju ändå på golvet.

7. J
    Medlem Nivå 3
    Om du redan har en toalett i huset som är handikappanpassad så räcker det. Då kan du bygga en liten som inte är det. Gäller även i nybyggt hus.

8. C
    Medlem Nivå 6
    Känns ju inte bra att gå ifrån regelverket men om alternativet är att inte bygga wc alls på detta våningsplan så tänker jag att en liten wc är bättre än ingen... Smart förslag m att bygga wc först;)

O tack för alla snabba svar!

9. D
    Medlem Nivå 2
    Förstår absoult resonemanget att det är bättre med en liten WC än ingen alls!

10. H
    Moderator · Nivå 25
    Om det är en omfattande ombyggnad som su behöver bygglov för så tror jag faktiskt att de kan kräva handikappsanpassning, inte bara för toan.

11. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Sjukt, ibland hatar man landet byråkrati (Sverige)

12. O
    Bannad · Nivå 15
    Varför?
    Ibland kan man tycka att byråkratin är bökig, men i slutändan har det sina fördelar!
    Kraven på handikappsanpassning gäller bara vid åtgärder som kräver bygglov. (troligtvis inte om du bara installerar en kamin)
    Det är dessutom ganska sunda krav som jag förstår att de ställer. Det gynnar egentligen alla...
    Kommunen kan spara pengar på att inte behöva handikappsanpassa hela huset de sparar vi skattebetalare pengar.
    Men själv kan gynnas om man hamnar i rullstol...

13. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Jag är invidualist, blir jag handikappad får jag väll göra den anpassningen den dagen, att bygga ett badrum sämre och fulare för att man kanske blir rullstolsbunden en vacker dag är bara dumt. Det enda positiva är att tröskelgränsen i badrum har sänkts till 20mm från golvbrunn. Vilket är lite ironiskt då det ska vara övervik och hej och hå vid dörrkarmen

14. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    OT
    Instämmer med föregående talare. Det är synnerligen dumt, dyrt och onödigt att handikappanpassa alla hus. Notan landar på husägarna. Om det vore ett sådant vansinnigt tryck på handikappanpassade hus så borde det vimla av rullstolsbundna, men det gör det inte.

Det är oändligt mycket mer samhällsekonomiskt lönsamt att endast anpassa de hus där det behövs, än att binda stora summor kapital i fast egendom.

I den mån det hjälper så lider jag med TS som stångas med tanklös byråkrati.

15. O
    Bannad · Nivå 15
    Självklart ska inte allting handikappanpassas! Jag syftar på regler om handikappanpassning som ska göras i samband med ombyggnationer som kräver bygglov. Jag är faktiskt inte säker på hur mycket eller lite som behövs byggas om för att kravet skall gå igenom!
    Sedan har vi kravet vid nybyggnation där är det ännu mer lättförsvarligt.
    Tja... jag vet inte om det är mer samhällsekonomiskt att handikappanpassa när det behövs, (kommunen betalar) eller
    om man tvingas göra det vid större ombyggnationer... (man betalar själv) Så för min del har jag lite svårt att få ihop din ekonomi...
    Du får väldigt gärna förklara! hur det kan bli mer samhällsekonomiskt att kommunen betalar för de anpassningar som behövs än att man själv gör det när man bygger nytt eller gör en stor ombyggnation.

Om det däremot skulle komma en regel som skulle tvinga alla att handikappanpassa sitt boende då är det verkligen inte samhällsekonomiskt...