Jag hade inte koll på att även vedförvaring av mycket enkelt slag kräver bygglov, och uppförde när jag flyttade in tre väldigt enkla, luftiga ”skjul”. Fyra ”väggar”, där de bakre och främre (långsidorna) består av två korslagda brädor, och kortsidorna har lite tätare brädor (men ff väldigt luftigt för att veden ska kunna torka).

Två av förvaringsytorna är ca 4x1 meter, det sista ca 4x2 meter. Problemet - som jag nu förstått - är att de är ca 2 meter höga.

Grannarna har inte haft något att anmärka, jag kollade med samtliga som fick lite störd utsikt för att inte vara den jobbiga nyinflyttade, men de står nära tomtgränsen, som dock inte gränsar mot annan tomt, utan mot gatan.

Behövs det så river jag antingen förråden, alt. söker bygglov - men efter tre helvetiska år där ALLT med både hus och annat krånglat konstant så hade det varit skönt att inte behöva göra om vare sig konstruktionerna, eller vedstaplingen.

Min fråga: Om jag låter konstruktionerna vara, och man ponerar att ingen granne, vare sig gammalt eller ny klagar, och kommunen inte säger något om det, och tiden går så preskriptionstiden löper på, och jag efter tio år säljer - vad kan då effekten för nya ägare bli? Kan det bli problem för dem?

Vill verkligen egentligen inte göra fel, och hade jag vetat/förstått från början att bygglov krävdes - eller om någon granne invänt eller påverkats negativt - så hade jag sökt det direkt (alt. inte placerat dem där de står) men som läget är nu är jag så oerhört trött och ansträngd ekonomiskt att jag helt enkelt inte riktigt orkar med massa strul. Är såklart medveten om att jag kan komma att behöva riva/rätta, men nu gäller frågan främst en hypotetiskt fråga framåt.

Bifogar bilder på *ungefär* hur konstruktionerna ser ut - det är ungefär lika glesa brädor som på det större, men öppet på långsidorna som på det mindre. Korrugerad plåt som tak, och lastpallar som ”golv”.

• Enkelt vedförvaringsskjul av trä med korslagda brädor och öppna sidor, korrugerat plåttak, trall av lastpallar, blå pirra framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En enkel vedförvaring med glesa brädväggar och tak av korrugerad plåt. Konstruktionen står på lastpallar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inte uppfattat att denna typ av vedförvaring kräver bygglov eftersom den inte är en byggnad.

Plan- och bygglag (2010:900)
1 kap. Syfte, innehåll och definitioner 4 § (från 2025-07-01 men den nu gällande är snarlik)

…/
byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den,
/…

9 kap. Bygglov, rivningslov och marklov m.m. 2 §:
Det krävs bygglov för
1. nybyggnad,
2. tillbyggnad, och
3. annan ändring av en byggnad än tillbyggnad, om ändringen innebär att
a) byggnaden helt eller delvis tas i anspråk eller inreds för ett väsentligen annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för eller enligt senast beviljade bygglov har anpassats till utan att den avsedda användningen kommit till stånd,
b) det i byggnaden inreds någon ytterligare bostad eller någon ytterligare lokal för handel, hantverk eller industri, eller
c) byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt.
Första stycket 3 c gäller bara om byggnaden ligger i ett område som omfattas av en detaljplan.
/…

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Först
Väck inte den björn som sover.
Om du ska sälja om några år, meddela eventuella köpare att bygglov saknas. Och riv dem då om eventuell ny köpare inte vill ta över problemet.

Sedan
Det borde falla in under friggebod, alltså bara kräva en bygganmälan. Står det närmare än 4,5 m från tomtgräns måste du ha medgivande från berörda grannar. Och här får du problem om de står närmare vägen (allmän plats) än 4,5 meter.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Jag har inte uppfattat att denna typ av vedförvaring kräver bygglov eftersom den inte är en byggnad.

Plan- och bygglag (2010:900)
1 kap. Syfte, innehåll och definitioner 4 § (från 2025-07-01 men den nu gällande är snarlik)

…/
byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den,
/…

9 kap. Bygglov, rivningslov och marklov m.m. 2 §:
Det krävs bygglov för
1. nybyggnad,
2. tillbyggnad, och
3. annan ändring av en byggnad än tillbyggnad, om ändringen innebär att
a) byggnaden helt eller delvis tas i anspråk eller inreds för ett väsentligen annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för eller enligt senast beviljade bygglov har anpassats till utan att den avsedda användningen kommit till stånd,
b) det i byggnaden inreds någon ytterligare bostad eller någon ytterligare lokal för handel, hantverk eller industri, eller
c) byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt.
Första stycket 3 c gäller bara om byggnaden ligger i ett område som omfattas av en detaljplan.
/…
Nja, alltså - nyckeln ligger i ”byggnad” och ”konstruktion”. En ”byggnad” är inte bara det gemene man uppfattar som en byggnad - utan *kan* den användas för att uppehålla sig i, eller för annat ändamål (lite oklart vad detta ”annat ändamål” de facto är) så kan det räknas som en byggnad. Och där är höjden en avgörande faktor = bygglov krävs sannolikt.

• Gilla
FreQa och 3 till
  • Laddar…
M Mirkan skrev:
Först
Väck inte den björn som sover.
Om du ska sälja om några år, meddela eventuella köpare att bygglov saknas. Och riv dem då om eventuell ny köpare inte vill ta över problemet.

Sedan
Det borde falla in under friggebod, alltså bara kräva en bygganmälan. Står det närmare än 4,5 m från tomtgräns måste du ha medgivande från berörda grannar. Och här får du problem om de står närmare vägen (allmän plats) än 4,5 meter.
Det finns redan en friggebod (och ett garage) så sannolikt kommer det inte gå att få igenom det den vägen tyvärr.

Det är svartbyggda byggnader i PBLs mening om det är inom detaljplan.

Du kan låta dem stå kvar. Den dag kommunens tillsyn hör av sig via brev och menar att du olovligen har uppfört dessa byggnader så måste du rätta om du ska undgå byggsanktionsavgift (böter). Du måste alltså riva byggnaderna och du har från några veckor till några månader på dig, det som avgör din tidsram är när byggnadsnämnden har ett möte där ditt ärende behandlas. Om du rättar (river) så är frågan avklarad och du slipper byggsanktionsavgift.

Av detta skäl är enkla konstruktioner som lätt kan rivas sällan ett problem. Men du kan ju ge dig fan på att detta händer just de där månaderna när du för första gången i ditt liv är bortrest på långsemester i tre månader eller du ligger inne på sjukhus med allvarlig sjukdom.

Men om fem år har passerat så förlorar tillsynen möjlighet att alls besluta om byggsanktionsavgift. D v s överträdelsen är "bötesmässigt" preskriberad.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Bry dig inte, det kommer inte att hända något. Finns massor av lika ditt i landet. Det är ett spjälbygga och ingen kan vara eller bo där. Och som sägs. Väck ingen björn som sover och framför allt intet ljud till kommunen om dina vedupplag.

• Gilla
Nafs nafs och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är svartbyggda byggnader i PBLs mening om det är inom detaljplan.

Du kan låta dem stå kvar. Den dag kommunens tillsyn hör av sig via brev och menar att du olovligen har uppfört dessa byggnader så måste du rätta om du ska undgå byggsanktionsavgift (böter). Du måste alltså riva byggnaderna och du har från några veckor till några månader på dig, det som avgör din tidsram är när byggnadsnämnden har ett möte där ditt ärende behandlas. Om du rättar (river) så är frågan avklarad och du slipper byggsanktionsavgift.

Av detta skäl är enkla konstruktioner som lätt kan rivas sällan ett problem. Men du kan ju ge dig fan på att detta händer just de där månaderna när du för första gången i ditt liv är bortrest på långsemester i tre månader eller du ligger inne på sjukhus med allvarlig sjukdom.

Men om fem år har passerat så förlorar tillsynen möjlighet att alls besluta om byggsanktionsavgift. D v s överträdelsen är "bötesmässigt" preskriberad.
Tack snälla för svar! Och om det sen då går mer än tio år - kommer konstruktionerna vara ett problem för eventuella nya ägare om de t ex vill bygga ut? Dvs - bristen på bygglov/svartbygget är preskriberat, man upplyser därför inte om det vid försäljning för att priset inte ska påverkas/köpare inte ska börja oroa sig eftersom det ändå är preskriberat - men det visar sig om ny ägare ansöker om bygglov så sätter vedskjulen stopp för det?

M Moa.L skrev:
Tack snälla för svar! Och om det sen då går mer än tio år - kommer konstruktionerna vara ett problem för eventuella nya ägare om de t ex vill bygga ut? Dvs - bristen på bygglov/svartbygget är preskriberat, man upplyser därför inte om det vid försäljning för att priset inte ska påverkas/köpare inte ska börja oroa sig eftersom det ändå är preskriberat - men det visar sig om ny ägare ansöker om bygglov så sätter vedskjulen stopp för det?
Säljer man fastigheten river man svartbyggena om de är enkla vedkonstruktioner tänker jag. Eller så skriver man i frågelistan "Vedförvaringen uppfördes 2008 utan bygglov."

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
M Moa.L skrev:
Snälla nån. Lugna ner dig och gör något annat istället. Framförallt låter du regnskydden vara ifred.
Jag har ett stoooort vedförråd av liknande konstruktion. När jag byggde till huset kom en kommungubbe och stakade ut tomten. Den blev betystörre än vad jag trodde jag ägde. Han ritade även in vedförrådet i tomtritningen samt en inhägnad för kaniner. Inget snack om svartbygge alls. Så simma lugnt och vaddu än gör. GÅ INTE TILL KOMMUNEN FRIVILLIGT.

• Haha
TypRätt
  • Laddar…
En anekdot.
En kompis skulle bygga ut sitt 180m2 garage med ca 120m2, han skickade in en ansökan och var på möte med lokala byggnadsnämnden.
När dom tittade på underlaget och såg att han bodde en bit ut på landet frågade handläggaren, bor du här, är du osams med grannarna?
Kompisen svarade, nej, det är jag inte, då sa handläggaren, men vad gör du här då, det är väl bara att bygga...

Så ja, som flera andra sagt, somna om..

• Älska
Fotografen
  • Laddar…
Dessutom

Om någon skulle klaga är det ju bara att ta bort väggarna och lägga den korrrugerade plåten direkt på vedstapeln. Då är det ingen byggnad längre.

• Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Hörde om en härlig herre som i ett villaområde som hade fått massa virke/stock skickad till sig. Pensionären spenderade dagarna med att såga och klyva ved och stapla i prydliga - men väldigt omfattande högar. Han åkte dit på en tillsyn om "upplag".

• Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Cisterner får uppföras om det är för fastighetens bruk. Jag skulle vilja tro att väl avvägda konstruktioner för ved skulle kunna falla under den klassificeringen om man får bort att människor kan uppehålla sig i den.

Intet Intet skrev:
Snälla nån. Lugna ner dig och gör något annat istället. Framförallt låter du regnskydden vara ifred.
Jag har ett stoooort vedförråd av liknande konstruktion. När jag byggde till huset kom en kommungubbe och stakade ut tomten. Den blev betystörre än vad jag trodde jag ägde. Han ritade även in vedförrådet i tomtritningen samt en inhägnad för kaniner. Inget snack om svartbygge alls. Så simma lugnt och vaddu än gör. GÅ INTE TILL KOMMUNEN FRIVILLIGT.
Nu kanske du skulle läsa inlägget en gång till innan du skriver mig på näsan - jag har inte tänkt gå till kommunen. Jag undrar vad följden kan bli i framtiden, för kommande ägare. Som jag skriver - en hypotetisk fråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.