Jag har råkat anlita, en vad det nu visat sig, oseriös entreprenör som bland annat skulle återställa parkettgolv efter fuktskada på ytskikt.
På flera ställen är parkettgolvet "fläckigt" och ser betydligt mattare ut än intilliggande stavar. Som om det inte är lackat.
På stora områden är det även knottriga ytor, som luftbubblor eller intorkat slipdamm. Bortsett från ränder efter slipmaskin.
Runt vägglister och ca 10-20 cm ut, är golvet mörkare och det känns att det där ligger ett tjockare lager lack.
Det självutnämnda proffset med åtskilliga års yrkeserfarenhet som fackman(????) , vilket jag tvivlar på, försöker få det till att golvet alltid har haft mörkare partier här och att jag inte har sett det tidigare när golvet varit mörkare. Rent trams. Någon ljusare nyans är marginell/knappt närkbar och någon uppljusning av golvet har heller inte gjorts. Jag blev till och med förvånad att golvet fortsatt ser "oranget"ut och något ljusare, som jag vet att det borde gjort. Har sett gamla nyslipade/lackade golv tidigare.
Lacken lades på med en större variant" duschskrapa". Pensel användes inte alls.
Golvet slipades inte heller innan sista lagret lack. Sammanlagt tre lager lack efter att golvet var slipat.
Vad som skedde efter sista omgången lack, var att lack "flöt ut" och lade sig som tjocka lager från vägg och som mest ca 30 cm ut från vägg. Tjockt så att det såg ut som tjocka lager mörk sirap. Det värsta skrapades bort, men nu har jag mörka fläckar som om golvet skulle vara fuktskadat istället och att det skrapats för mycket, där det ser helt olackat ut.
Hantverkaren skyller på annat och så mkt har kommit fram, mkt oärlighet och konstigheter, att jag inte vill att han ens ska försöka åtgärda detta. Då lär jag inte ha något parkettgolv kvar efteråt.
Skulle vilja veta vad han kan ha använt för lack. Att fråga skulle inte ge ärliga svar.
Kanske någon här har en gissning?
Bilder som fångar matt yta, är mkt svårt att få till. Hoppas att det syns något åtminstone

• Fläckigt parkettgolv med mattare och knottriga ytor, ojämnt lackat med synliga skiftningar mellan lackerade och olackerade partier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parkettgolv med fläckiga områden, ojämn lackering och mörkare fläck vid kanten där lacken ser tjockare ut än resten av ytan.
    Skapa konto
  • Närbild av parkettgolv med ojämn finish, blanka ytor och fläckar som verkar ha otillräcklig lack, samt en knäckt stav i hörnet.
    Skapa konto
  • Närbild av parkettgolv med en skiva som ser betydligt mattare ut och saknar lack, samt omgivande stavar med mer glans och tydliga skillnader i ytbehandling.
    Skapa konto
Redigerat:
Jag har mycket svårt att tro att någon som fuskar använt annat än billigaste möjliga lack. Men vad spelar det för roll?

Rent praktiskt, hur planerar du få ordning på golvet?

O O skrev:
Jag har mycket svårt att tro att någon som fuskar använt annat än billigaste möjliga lack. Men vad spelar det för roll?

Rent praktiskt, hur planerar du få ordning på golvet?
Först och främst kontakta "Hallåkonsument" och ARN.
Är mer än golvet det gäller.
Ta in offert från seriös Ärlig riktig fackman för åtgärd. Dra av denna kostnad och möjligen häva tjänst efter besök av besiktningsman av den "entreprenör" jag anlitade och förlitade mig på från början.
Kontakt redan tagen med Riktig seriös firma.

Du har kanske något bättre/annat råd att ge mig?

1 111A skrev:
Först och främst kontakta "Hallåkonsument" och ARN.
Är mer än golvet det gäller.
Ta in offert från seriös Ärlig riktig fackman för åtgärd. Dra av denna kostnad och möjligen häva tjänst efter besök av besiktningsman av den "entreprenör" jag anlitade och förlitade mig på från början.
Kontakt redan tagen med Riktig seriös firma.

Du har kanske något bättre/annat råd att ge mig?
Har du anmält hantverkaren? Jag har också drabbats av fuskare! Armsson Golvslippning och måleri. De håller till i Stockholm! Efter ARN ta dem till domstol om de vägrar ersätta dig!

• Repor och fläckar på slipat trägolv.
    Skapa konto
  • Trägolv med ojämn färg och partier med slitage, möjligen efter golvslipning.
    Skapa konto
  • Trägolv med skarv och skruvar synliga, ojämnt utfört arbete; personens skor vid golvet.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.