Hej.
Började med att renovera i källaren och stötte på märkliga små luddiga svarta saker när jag rev ett skåp av spånskiva från 80talet.
Renoveringen utförs främst för att få bukt på den unkna lukten som finns i källaren.
Har hittat liknande prickar på spånskivor som var fast i mellanväggar mot lecablock i källaren men då bara några få prickar..
Någon som vet vad detta är? 😀

• Närbild av en skiva med små svarta luddiga prickar, sannolikt mögel eller fuktskada, tagen under en källarrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av träskiva med små svarta luddiga prickar, upptäckta vid renovering i källare, orsakar oro över oidentifierad substans.
    Skapa konto
  • Svart mögelliknande prickar på en bit spånskiva, upptäckta under källarrenovering för att bli av med unken lukt.
    Skapa konto
  • Närbild på en spånskiva från 80-talet med små, svarta luddiga fläckar som hittades under renovering i källaren.
    Skapa konto
  • En riven spånskiva i en källare visar svarta luddiga fläckar nära golvet, med en bräckjärn bredvid på golvet.
    Skapa konto
Spontant ser det inte ut som mögel utan kanske något insektsrelaterat. Kan du ta en bättre närbild?

Centano Centano skrev:
Spontant ser det inte ut som mögel utan kanske något insektsrelaterat. Kan du ta en bättre närbild?
Måst tillägga att skivan såg ut att ha fått fukt någongång itiden 😬🙂

• Närbild av en linjal på en skiva med mörka fläckar som kan indikera fuktskador.
    Skapa konto
  • Närbild på en fuktskadad skiva med svarta fläckar och en trälinjal.
    Skapa konto
  • Mätskala på fuktig träskiva med mögel.
    Skapa konto
Ja fuktskadad ser den ut att vara men formationerna har jag inte stött på tidigare.

Centano Centano skrev:
Ja fuktskadad ser den ut att vara men formationerna har jag inte stött på tidigare.
Rev lite till och dom svarta prickarna finns bara där man ser att skivan varit våt.. Finns det nåt i gamla spånskivor som smyger fram när den blir våt? 🤔

• Vattenfläckad spånskiva med svarta prickar, nära en murad vägg.
    Skapa konto
  • Vattenskadad spånskiva med svarta prickar nära en grå betongvägg.
    Skapa konto
svartmögel

• Gilla
Henza
  • Laddar…
T tergo skrev:
svartmögel
Du ha stött på liknande förut? Tycker själv att den e lite för begränsad, att den borde ha spridits vidare?

Tommty
H Henza skrev:
Du ha stött på liknande förut? Tycker själv att den e lite för begränsad, att den borde ha spridits vidare?
. fukten kommer bara så långt från marken.

Allright, vad är då bäst att behandla lecablocken med som spånskivan var emot? För att få bort lukt å sporerna? Eld? 😀

4774
H Henza skrev:
Allright, vad är då bäst att behandla lecablocken med som spånskivan var emot? För att få bort lukt å sporerna? Eld? 😀
En bra eldkastare löser det mesta 😂. Annars finns det mögeltvätt att köpa. Det finns 10001 olika åsikter hur man bäst går tillväga men jag antar att dammsuga först och tvätta sedan men kolla med personalen där du köper mögelmedel.

• Gilla
Henza
  • Laddar…
Eld e nog roligare 😅
4774 4774 skrev:
En bra eldkastare löser det mesta 😂. Annars finns det mögeltvätt att köpa. Det finns 10001 olika åsikter hur man bäst går tillväga men jag antar att dammsuga först och tvätta sedan men kolla med personalen där du köper mögelmedel.

• Gilla
4774
  • Laddar…
Lukten kommer försvinna så småningom om du tar bort allt organiskt material från väggarna.

• Gilla
Richard Möller och 2 till
  • Laddar…
4774
H Henza skrev:
Eld e nog roligare 😅
Betydligt 😂. Jag älskar min minieldkastare ✴️

H Henza skrev:
i slutet på 90-talet och början på 2000 så sysslade jag med att åtgärda försäkringskador

• Gilla
Birgittaj78 och 1 till
  • Laddar…
4774
T tergo skrev:
i slutet på 90-talet och början på 2000 så sysslade jag med att åtgärda försäkringskador
Vad bra 😀. Då borde du veta vad och hur Ts ska göra eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.