Hej,
Jag har nyligen flyttat in i ett hus från 1960 och har märkt en konstig lukt i vissa rum. Det luktar väldigt instängt och påminner om lukten av gammalt damm eller sågspån. Jag har börjat misstänka att lukten kommer från väggarna och försöker nu identifiera hur de är konstruerade.
Jag bifogar ett par bilder nedan. Jag misstänker att det bruna materialet är masonit eller tretex. Kan det stämma? Men vad kan det vita materialet längst ut vara?
Väggen är en yttervägg (tegel) och jag misstänker att lukten kommer från masonit/tretex-skivorna. Efter att ha läst ett antal trådar här på forumet har jag förstått att gammal masonit/tretex kan ge ifrån sig en gammal instängd lukt. Har beställt en fuktmätare för att säkerställa att jag inte har någon fuktskada.
Tacksam för all hjälp!
Jag har nyligen flyttat in i ett hus från 1960 och har märkt en konstig lukt i vissa rum. Det luktar väldigt instängt och påminner om lukten av gammalt damm eller sågspån. Jag har börjat misstänka att lukten kommer från väggarna och försöker nu identifiera hur de är konstruerade.
Jag bifogar ett par bilder nedan. Jag misstänker att det bruna materialet är masonit eller tretex. Kan det stämma? Men vad kan det vita materialet längst ut vara?
Väggen är en yttervägg (tegel) och jag misstänker att lukten kommer från masonit/tretex-skivorna. Efter att ha läst ett antal trådar här på forumet har jag förstått att gammal masonit/tretex kan ge ifrån sig en gammal instängd lukt. Har beställt en fuktmätare för att säkerställa att jag inte har någon fuktskada.
Tacksam för all hjälp!
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"

Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Hmm, det är djupare än så (över 10 mm). Det är svårt att få bra bilder, men det ser ut som att det är två lager av vita metrial. Det inre av dem ser inte riktigt ut som gips. Lägger upp en lite mer inzoomad bild.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 199 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 199 inlägg
Eternitskivor var jämntjocka och användes där det behövdes extra brandskydd, t.ex. i pannrum och garage. Det var ju inget man strösslade med för de var ju inte billigare än andra material.
Kan man ha försökt bredspackla treetex-skivorna men när man inte lyckades få det jämnt så satte man upp renoveringsgips ovanpå?
Apropå lukten av instängt så har ju många hus från den tiden undermålig ventilation jämfört med dagens krav. Sommartid så stod ju fönstren på glänt när man var hemma och det inte regnade mycket.
Kan man ha försökt bredspackla treetex-skivorna men när man inte lyckades få det jämnt så satte man upp renoveringsgips ovanpå?
Apropå lukten av instängt så har ju många hus från den tiden undermålig ventilation jämfört med dagens krav. Sommartid så stod ju fönstren på glänt när man var hemma och det inte regnade mycket.
Tycker det ser ut som treetex, renoveringsgips och spackel.
Det låter som en rimlig förklaring. Tack!BirgitS skrev:
Eternitskivor var jämntjocka och användes där det behövdes extra brandskydd, t.ex. i pannrum och garage. Det var ju inget man strösslade med för de var ju inte billigare än andra material.
Ja, jag har dålig ventilation. Lukten finns dock kvar trots att fönstren är öppna hela dagarna. Anledningen att jag misstänker tretex-skivorna är att det luktar tydligast vid golvlisterna och i doshålet jag fotade. Jag hittade den här tråden där folk verkar ha haft liknande problem med tretex.
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-innervaeggar-60-tals-hus-masonit-lukt.377675/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad är detta för sten, kan det vara eternit?
Fönster & Dörrar -
Kan detta verkligen vara godkänt underlag för golvläggning?
Golv -
Hur gör vi med detta? Bila bort och gjuta nytt, eller bara "lappa o laga"? Skickat offert till flera företag men ingen svarar.
Altan & Uteplats -
Vad kan detta vara för filter?
Vatten & Avlopp -
Vad för trallbelysning kan detta vara?
Belysning