Hej,
Jag har nyligen flyttat in i ett hus från 1960 och har märkt en konstig lukt i vissa rum. Det luktar väldigt instängt och påminner om lukten av gammalt damm eller sågspån. Jag har börjat misstänka att lukten kommer från väggarna och försöker nu identifiera hur de är konstruerade.

Jag bifogar ett par bilder nedan. Jag misstänker att det bruna materialet är masonit eller tretex. Kan det stämma? Men vad kan det vita materialet längst ut vara?

Väggen är en yttervägg (tegel) och jag misstänker att lukten kommer från masonit/tretex-skivorna. Efter att ha läst ett antal trådar här på forumet har jag förstått att gammal masonit/tretex kan ge ifrån sig en gammal instängd lukt. Har beställt en fuktmätare för att säkerställa att jag inte har någon fuktskada.

Tacksam för all hjälp!

• Utklippt cirkulärt hål i en vägg som visar en bunt färgade elkablar och isoleringsmaterial runtomkring, med två röda ändhylsor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett hål i en vägg som avslöjar elektriska kablar och ett brunt, fibröst material inuti.
    Skapa konto
Jag tycker det ser ut sm 6mm renoveringsgips

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Hmm, det är djupare än så (över 10 mm). Det är svårt att få bra bilder, men det ser ut som att det är två lager av vita metrial. Det inre av dem ser inte riktigt ut som gips. Lägger upp en lite mer inzoomad bild.

• Närbild av ett urtaget hål i en vägg med en klump av gul- och grönrandiga kablar. Väggmaterialet ser ut att vara i två lager, varav ett inte liknar gips.
    Skapa konto
Kan det vara eternit? Det yttersta lagret ser ut som en jämntjock skiva. Lagret innanför ser lite mer oregelbundet ut.

Redigerat:
BirgitS
Eternitskivor var jämntjocka och användes där det behövdes extra brandskydd, t.ex. i pannrum och garage. Det var ju inget man strösslade med för de var ju inte billigare än andra material.

Kan man ha försökt bredspackla treetex-skivorna men när man inte lyckades få det jämnt så satte man upp renoveringsgips ovanpå?

Apropå lukten av instängt så har ju många hus från den tiden undermålig ventilation jämfört med dagens krav. Sommartid så stod ju fönstren på glänt när man var hemma och det inte regnade mycket.

• Gilla
Burusu
  • Laddar…
Tycker det ser ut som treetex, renoveringsgips och spackel.

• Gilla
namnbyte och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eternitskivor var jämntjocka och användes där det behövdes extra brandskydd, t.ex. i pannrum och garage. Det var ju inget man strösslade med för de var ju inte billigare än andra material.

Kan man ha försökt bredspackla treetex-skivorna men när man inte lyckades få det jämnt så satte man upp renoveringsgips ovanpå?

Apropå lukten av instängt så har ju många hus från den tiden undermålig ventilation jämfört med dagens krav. Sommartid så stod ju fönstren på glänt när man var hemma och det inte regnade mycket.
Det låter som en rimlig förklaring. Tack!

Ja, jag har dålig ventilation. Lukten finns dock kvar trots att fönstren är öppna hela dagarna. Anledningen att jag misstänker tretex-skivorna är att det luktar tydligast vid golvlisterna och i doshålet jag fotade. Jag hittade den här tråden där folk verkar ha haft liknande problem med tretex.
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-innervaeggar-60-tals-hus-masonit-lukt.377675/

BirgitS
Javisst kan det lukta om trämaterial och annat men det är ju bra att kunna avskriva enklare saker som bristfällig ventilation innan man börjar riva väggarna. ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.