Vad kan detta vara för något?

855 läst  4 svar

Nästa tråd i Fjärrvärme & gas
  1. B
    Medlem Nivå 2
    Hej, detta är taget på mitt fjärrvärmeaggregat och först tänkte jag hussvamp men då ska det tilläggas att träplattan på väggen som aggregatet sitter på är inte "angriper" överhuvudtaget. Det är dessutom en bit emellan de olika ställena som det syns på. Sista bilden på en koppling visar något litet som har börjat. Röda kabeln går till tempgivaren på framledningen och är mellan 40-70°C. Kan det vara hussvamp ändå? Eller någon form av reaktion(galvanisk)?
    Aggregatet installerades 2001 innan jag köpte huset 2005. Minns inte om det fanns något redan då. Hade problem med just rost i vattnet när jag flyttade in och bytte alla rör till koppar ca 2010.
    Bröt loss det som satt vid röda kabeln och det var snustorrt, fick bryta loss det.
    Tacksam för idéer på vad detta kan vara.

2. Bästa svaret

HasseTeknik
    Medlem · Nivå 13
    Bild 1 visar en läckande anslutning för en tempgivare och hur det korroderat både runt tempgivaren och på röret, som sitter inunder.
    Bild 2 och 3 visar väl också på korrosionsproblem, troligen orsakat av läckage.

Läckage kan ju komma av att det blir stort övertryck, så har du motionerat din säkerhetsventil, så du vet att den fungerar?

Redigerat 15 maj 17:24
  3. B
    Medlem Nivå 2
    Tack för svar
    Ok så korrosion kan skapa denna monstertillväxt utav... Ja vad det nu är ☺️
    Ska kika på säkerhetsventilen, det var nog några år sedan jag motionerade den.
    Kanske bäst att ta ut en rörmokare som får gå igenom kopplingarna och byta tätning där det behövs. Tusen tack för svaret

4. H
    Medlem Nivå 4
    Lite svårt att avgöra på bilden men troligtvis är det givaren sitter på vattnet som kommer från fjärrvärmedistrubutören.

Antingen gör du inget, pilla alltså inte av det och hoppas på 6 månader., men bäst hade varit att kontakta energibolaget för att byta givare eller packa om, mest för det troligtvis sitter en plombering under all evvja.

Lycka till.

5. D
    Medlem Nivå 3
    Inte ovanligt att det börjar läcka i många centraler framåt våren/sommaren då många nätägare sänker framledningstemperaturen. Kopplingar som "är på gränsen" täta krymper lite och börjar droppa.
    Blipblop123; är det din anläggning eller äger värmeleverantören den? Är du osäker kolla med dom vem som förväntas pilla med grejorna.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: