Byggahus.se

Vad kallas denna typ av avstängningsventil?

1. A
    Medlem Nivå 3
    Tror den kallas "gate valve" på engelska men vad kallas den på svenska?
    Hur vet man vilket håll man ska vrida åt och hur mycket?
    Bilden är tagen från internet och visar en liknande. Våran finns inte bakom en lucka utan sitter på ett av rören under handfatet i ett badrum. Principen är väl samma.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    ventil.jpg

Redigerat 14 jan 13:20
  2. S
    Medlem Nivå 6
    Avstängningsventil, kilslidsventil, skjutventil, kanske finns fler namn.

Vrid medsols för att stänga, motsols för att öppna.

Vrid tills det tar stopp. Är väl enkelt att kolla om du fått den stängd genom att öppna någon vattenkran som sitter efteråt.

3. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Jag hade nog bara sagt kran eller kanske "stoppkran" beroende på placering/syfte men kilslidsventil eller skjutventil är nog mer formellt korrekt. Riktning är som @StevieGee säger och går något sönder tar du i för mycket. Stäng med lite förnuft funkar det säkert.

4. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    De är dock ökända för att sluta fungera med tiden. Antingen går de inte att stänga eller så går de att stänga men sedan inte öppna. Käglan lossnar från vredet.

5. A
    Medlem Nivå 3
    Det är därför jag inte vill pilla i onödan då det kanske slutar med att jag inte får något vatten i badrummet. Men om vi ska renovera badrummet, ska vi då be BRF att stänga av vattnet i hela trappan eftersom vi inte kan lita på att denna inte fastnar på något sätt (lägenhet)?

6. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Fråga föreningen så har du ryggen fri. Det vet bättre hur de vill ha det än vad vi vet.

Personligen hade jag dock nog bara stängt kranen/kranarna om det löst mitt problem. Skulle de lägga av får jag ta det problemet om det händer.

• Laddar…
  7. pacman42
    Medlem · Nivå 13
    Denna ventil för inkommande vatten borde väl ingå i föreningens utrustning? Eller är den det första som man själv äger i lägenheten? Det beror nog på vilken förening man tillhör...

8. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Det är nog en gråzon. Ofta ansvarar bostadsrättshavaren ungefär för "synliga ledningar i lägenheten som enbart betjänar den aktuella lägenheten." Kranarna borde då kanske ses som bostadsrättshavarens. Eller så börjar bostadsrättshavarens ansvar direkt efter "överlämningskranarna". Allt beror nog på hur stadgarna är formulerade och vem som tolkar dem.

Men spelar det så stor roll vem som skulle ses som ägare? Antingen "safear" man och frågar föreningen om hur de vill att de ska manövreras. Eller så gör man som man tycker funkar smidigast, vilket kan vara att man stänger dessa på egen hand utifrån principen att det är lättare att få förlåtelse än tillstånd. :)

9. A
    Medlem Nivå 3
    Ur stadgarna:
    I badrum, duschrum eller annat våtrum samt i WC svarar bostadsrättshavaren därutöver bland annat även för:
    -kranar och avstängningsventiler
    -klämring till golvbrunn rensning av golvbrunn och vattenlås

Den är tillgänglig inifrån badrummet.

Redigerat 14 jan 15:14
  10. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Det verkar som om det är din kran och att den är lämplig att använda vid badrumsrenovering. Men du beskriver det som om du har en enda kran. Det är inte två, en för varm- och en för kallvatten? Är det bara en förstår jag inte hur du ska kunna stänga av allt vatten inför en renovering. Eller har du en egen varmvattenberedare?

11. A
    Medlem Nivå 3
    Bara en avstängningsventil som vi kan se inifrån lägenheten iaf. Tror den är till duschen. Kan dock finnas en annan kran bakom en inspektionslucka som vi inte kan få upp (kommer nog kräva våld).
    Finns ingen varmvattenberedare.

12. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Jag tycker ni ska kontakta fastighetsskötare/förening när det blir dags för renovering. Det är antagligen bättre för alla parter om de får vidta de åtgärder som krävs för att ni ska kunna renovera.