Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vad innebär separata radiatorkretsar?

1. C
    Medlem · Värmland · 12 inlägg

Corpus

Medlem
    Vissa säger att de har delat upp sitt vattenburna värmesystemet i två kretsar med t. ex. fyra radiatorer på varje krets. Men vad betyder det i praktiken? Är det en omskrivning för att säga att de har monterat avstängningsventiler så de kan stänga av kretsarna var för sig och endast ha värme i halva huset om man skulle vilja? Och vilken fördel uppnår man med att dela upp systemet i två separata kretsar?

2. T
    Husägare · 663 inlägg
    Jag gissar bara nu men om man har för många radiatorer på samma krets kanske det/de sista elementen i slingan inte får nog med värme. Sen kan det vara av smidigare rördragning om man delar upp det. Jag har två slingor med fyra element på varje i huset och en slinga med en radiator i garaget.

3. F
    Byggveteran · Höllviken/Malmö, Skåne · 4 173 inlägg

falkn

Byggveteran
    Innebörden blir något annorlunda beroende på om det är 1-rörs eller 2-rörs system. Är det 1-rörs så är det ju stora fördelar att göra såhär för att inte få för kallt längst ut i slingan.

I ett 2-rörssystem kan man göra det av olika skäl. Dels för att man vill säkerställa tillräckligt tryck och temperatur längst ut i systemet och dels av förläggningsskäl. Det som avses är alltså att du någonstans tidigt i systemet eller i en fördelare har en delning på två separata slingor. Om man sen har avstängning eller ej är irrelevant. I en villa finns det sällan någon vits med att ha en massa avstängningar på värmesystemet då trycker är så lågt. Det går att göra ganska mycket ingrepp om man stänger pumpen.

Själv har jag två slingor med radiatorer i huset (1½ plans + källare och garage). Jag har två slingor som ligger infällt i taket i källaren med 20 PEX och sedan går det upp stick till respektive värmekälla med 16 PEX. Ca 7-8 värmekällor per slinga. Sen har jag radiatorer i källaren där rören ligger ingjutna i plattan. Dessa har direktmatning från fördelaren.

• Laddar…
  4. M
    Husägare · Jönköpings Län · 4 070 inlägg

MagHam

Husägare
    En anledning till att ha två olika kretsar är att man har radiatorer och golvvärme blandat (vilket jag har).
    Då får värmepumpen gå mot radiatorerna - och golvvärmen har en separat shuntgrupp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.