Byggahus.se

Vad innebär en avvikelse på ett SäkV-intyg?

771 läst  8 svar

1. nzsc
    Medlem Nivå 12
    Vad innebär en avvikelse i ett intyg utfärdat från Säker Vatten och vilka konsekvenser kan det bli med anledning av en sådan avvikelse vid inträffad skada?

2. S
    Medlem · Nivå 12
    om nästa skada beror på avvikelsen så kan det bli svårt om inte omöjligt att få ersättning.

• Laddar…
  3. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Å andra sidan, om man faktiskt har en avvikelse så är det ju viktigt att det står med på intyget. Annars kan ju intyget i sin helhet ifrågasättas.

4. nzsc
    Medlem Nivå 12
    Hmm.. Alltså anledningen till att jag frågar är för att det inte alltid är möjligt att bygga/renovera enligt SäkV-reglerna.

All ära åt dessa regler. De finns av en anledning, även om vissa känns som överdrivna. Bygger man nytt förstår jag att man kan anpassa bygget efter dessa regler och på så sätt slippa avvikelser.

Men renoverar man blir det absolut svårare och i vissa fall omöjligt att göra allting enligt SäkV-reglerna. Därav är det i många fall oundvikligt att renovera utan att få avvikelse.

Betyder avvikelsen i sådant fall att rörisen inte tar ansvar för arbetet på den punkten? Gäller inte försäkringen om en skada inträffar på den punkten?

5. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Så är det nog.

6. nzsc
    Medlem Nivå 12
    Men det är väl förjävligt då tycker jag! Om så är fallet blir man väldigt begränsad vilket gör att man inte kan renovera ju. Har svårt att tänka mig att det stämmer.

I mitt fall gäller ju exempelvis följande. Placeringen av diskbänk flyttas vilket gör att tappvattenledningar och spillvattenledning behöver dras om till ett nytt ställe. Rörisen som jag varit i kontakt med säger att han inte gör arbetet utan avvikelse på en punkt. Nämligen koppling i schaktet.

Tanken är att förlägga PEX från stamledning till diskbänken. Eftersom det oundvikligt blir två dolda kopplingar i schaktet; PEX till varmvattenledning och PEX till kallvattenledning, är också tanken att lägga en inspektionslucka 200x200mm. På så sätt blir kopplingarna inspekterbara och kan bytas ut vid en eventuell läcka på dessa.

Om jag förstått det hela rätt är detta godkänt enligt SäkV, men trots det blir det en avvikelse vilket gör att skulle en skada uppstå pga en läcka på dessa kopplingar, kommer rörisen inte att stå till svars för det här och försäkringen kommer heller inte att gälla.

Jag kan ha missuppfattat det hela eller åtminstone hoppas ha gjort det. Ju mer man läser desto mer osäker känner man sig.

7. B
    Medlem · Nivå 18
    Hur kommer du att upptäcka att det är ett litet läckage i kopplingarna bakom inspektionsluckan?

En avvikelse är väl just att det inte är godkänt.

8. nzsc
    Medlem Nivå 12
    Där ser man! Så mycket jag har läst och ändå inte hittat konkret vad ”avvikelse” innebär eller vilka konsekvenser det kan leda till.

Jag förstår ditt resonemang och delar din uppfattning. Blir att man kontrollerar stup i kvarten vilket inte låter rimligt ju. Det blir nästintill omöjligt att upptäcka det. Men på vilket sätt löser man det i det här fallet för att slippa avvikelse? Det måste naturligtvis gå att få arbetet godkänt utan avvikelse ju.

9. nzsc
    Medlem Nivå 12
    Vad betyder avvikelser i ett kvalitetsdokument?
    En avvikelse betyder att hantverkaren eller beställaren på någon punkt valt att inte uppfylla aktuella branschregler eller att det är tekniskt omöjligt. Detta kan bara göras i samråd med beställaren som då godkänner avvikelsen genom att skriva under en avvikelserapport. Beställaren tar då över över ansvaret för att ett visst moment inte uppfyller kravet. Sådan avvikelse påverkar också försäkringsskyddet.
    (https://www.lansforsakringar.se/jamtland/privat/om-oss/erbjudanden/renoveringsradgivning/)

Då är det enligt mig fritt fram för egentligen vem som helst att göra arbetet så länge det görs fackmannamässigt. Detta blir naturligtvis omöjligt, eftersom fackmannamässigt innebär att arbetet utförs enligt branschreglerna från SäkV då det är dessa försäkringsbolagen lutar sig mot.

Det finns alltså ingen anledning att anlita en SäkV-ansluten firma. Om firman har ansvarsförsäkring eller inte spelar väl inte någon roll heller eftersom de inte kommer att ansvara för sitt arbete, åtminstone på den punkten.

Vilket resulterar i att egentligen vem som helst kan i princip göra lite hursomhelst. Oavsett vem som gör vad och hur, lär beställaren i slutändan ändå stå där utan något försäkringsskydd. Vid en eventuell inträffad skada lär ansvaret landa på beställaren och enbart beställaren.

Så frågan är då hur man kan utföra arbetet utan att det uppstår en avvikelse? Uppenbart är ju en avvikelse inget bra eftersom försäkringsskyddet påverkas.