TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 828 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 828 inlägg
Är det någon som enkelt, som för en treåring, typ, kan förklara hur den kommande effektavgiften fungerar?
Jag har googlat men blir inte helt klok på hur den fungerar och hur den räknas ut.
Jag har googlat men blir inte helt klok på hur den fungerar och hur den räknas ut.
Du kan ju börja läsa i tråden Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?TheImprovisor skrev:
Jag tror det är bäst förklarat av din nätägare. Det ser nämligen lite olika ut. Men grejen är att du för varje månad får betala för din maxeffekt den månaden. Normalt så räknas den ut som medelförbrukningen under den timme i månaden som du förbrukat mest. Alltså om du under din värsta timme förbrukat 10 kWh så beäknas din effektavgift på 10 kW. Men sen kan det vara lite olika avgifter för olika tider...
Tanken är lite som en rörlig effektaxa. Blir olika månad för månad. Förut, då vi bara hade säkringsavgift, så fick man ju betala hela året för den maxeffekt som säkringarna medgav. Dvs 11 kW för 16 A säkringar.
Då kändes det jobbigt att betala för 25 eller 20, då man oftast kunde nöja sig med 16,,, nu gnälls det om det här, det gnälls alltid då man skall betala,,,
Då kändes det jobbigt att betala för 25 eller 20, då man oftast kunde nöja sig med 16,,, nu gnälls det om det här, det gnälls alltid då man skall betala,,,
Kolla till exempel
https://karlstadsenergi.se/gemensamt-innehall/elnat/priser/elnatsavgift-2024
Men som sagt, det är lite olika för olika nätägare. Du måste gå på informationen från din nätägare
https://karlstadsenergi.se/gemensamt-innehall/elnat/priser/elnatsavgift-2024
Men som sagt, det är lite olika för olika nätägare. Du måste gå på informationen från din nätägare
Ellevio förklar det hyffsat bra, men det gäller bara hos dom.
Alla nätbolag väljer själv modell och belopp så exempelvis jag som har E.ON har ingen ännu aning hur det blir.
https://www.ellevio.se/abonnemang/ny-prismodell-baserad-pa-effekt/
Alla nätbolag väljer själv modell och belopp så exempelvis jag som har E.ON har ingen ännu aning hur det blir.
https://www.ellevio.se/abonnemang/ny-prismodell-baserad-pa-effekt/
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 828 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 828 inlägg
Så ju lägre samtidigt förbrukning, desto lägre blir avgiften? Att sprida ut förbrukningen lönar sig? Köra tvätt/disk och annat sånt på natten?L Lars_P2006 skrev:Jag tror det är bäst förklarat av din nätägare. Det ser nämligen lite olika ut. Men grejen är att du för varje månad får betala för din maxeffekt den månaden. Normalt så räknas den ut som medelförbrukningen under den timme i månaden som du förbrukat mest. Alltså om du under din värsta timme förbrukat 10 kWh så beäknas din effektavgift på 10 kW. Men sen kan det vara lite olika avgifter för olika tider...
Stänga av ett elelement motsvarande dammsugarens förbrukning när man städar?
Redigerat:
Ja, precis. Jag laddar elbilen på natten, och på så låg effekt som möjligt. På natten sover jag, och på dagen kör jag... och lagar mat gör jag på kvällen,,, inte värt att lägga om sitt liv för ett par kronor,,,
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 717 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 717 inlägg
Du är på rätt väg. Däremot är det knappast nödvändigt att stänga av ett element när du dammsuger. Dels kanske inte elementet drar något alls ändå, dels tillför inte dammsugaren så mycket om du inte har en gammal modell och kör kontinuerligt i en timme.TheImprovisor skrev:
Men som sagt, du får kolla hur det fungerar mer exakt hos din nätägare om de har bestämt modell.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 828 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 828 inlägg
Hittar ingen info alls hos min nätägare 🙄Fairlane skrev:
Du är på rätt väg. Däremot är det knappast nödvändigt att stänga av ett element när du dammsuger. Dels kanske inte elementet drar något alls ändå, dels tillför inte dammsugaren så mycket om du inte har en gammal modell och kör kontinuerligt i en timme.
Men som sagt, du får kolla hur det fungerar mer exakt hos din nätägare om de har bestämt modell.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 828 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 828 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 717 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 717 inlägg
Då har inte din nätägare effektavgift än, så då blir det svårt att veta hur det blir för dig. Man kan titta på andra bolag, men man kommer få olika resultat beroende på vilket man jämför med.TheImprovisor skrev:
Själv har jag Vattenfall då jag vet inte hur det blir för mig. Jag har kollat på Ellevios modell och några till, mest för att allmänt förstå och för att hjälpa några som tror att se får gå från hus och hem om de brygger en kopp kaffe dagtid.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 828 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 828 inlägg
Detta svar fick jag från min nätägare. Jag tolkar det som att det kommer att bli dyrare att använda el när alla andra också gör det. Åtminstone om jag har mina förbrukningstoppar när alla andra har det. Åtminstone vissa tider på dygnet. Åtminstone på morgonen. Och på eftermiddagen. Åtminstone på vintern. Åtminstone när det är kallt. Men ingen vet riktigt. Åtminstone inte än.
"Vi har påbörjat arbetet med att anpassa våra tariffer till den nya föreskriften, men det är ännu ej klart. Våran plan är att utarbeta formerna för den nya tariffen under 2025.
En första indikation är att den rörliga kostnader (öre/kWh) kommer att bli lägre än i dagens tariff och att en stor del av kostnaderna kommer att bli på abonnemangsavgiften (säkringsstorleken).
Hur Effektavgiften i tariffen skall utformas vet vi inte ännu mer än att den skall vara tidsdiffererad och motverka toppar i förbrukningen då kapacitetsbrist i elnätet kan uppstå. Det vi vet idag är att våra toppar är när elen används för uppvärmning (Vinter) och att vi historiskt har våra toppar varit på morgonen mellan kl. 06-09 och eftermiddagen mellan kl. 16-19.
En osäkerhet vi har är hur regionnätet kommer att utforma sina tariffer. De kommer ge oss en pusselbit i hur vi kommer utforma våra för att få en kostnadsriktig fördelning."
"Vi har påbörjat arbetet med att anpassa våra tariffer till den nya föreskriften, men det är ännu ej klart. Våran plan är att utarbeta formerna för den nya tariffen under 2025.
En första indikation är att den rörliga kostnader (öre/kWh) kommer att bli lägre än i dagens tariff och att en stor del av kostnaderna kommer att bli på abonnemangsavgiften (säkringsstorleken).
Hur Effektavgiften i tariffen skall utformas vet vi inte ännu mer än att den skall vara tidsdiffererad och motverka toppar i förbrukningen då kapacitetsbrist i elnätet kan uppstå. Det vi vet idag är att våra toppar är när elen används för uppvärmning (Vinter) och att vi historiskt har våra toppar varit på morgonen mellan kl. 06-09 och eftermiddagen mellan kl. 16-19.
En osäkerhet vi har är hur regionnätet kommer att utforma sina tariffer. De kommer ge oss en pusselbit i hur vi kommer utforma våra för att få en kostnadsriktig fördelning."
Låter ju rätt vettigt i alla fall jämfört med Tekniska Verken i Linköping som tidigt varit ute med en helt missanpassad men för dom enkel lösning som sedan direkt kritiserats. Men dom kör på ändå.TheImprovisor skrev:
Detta svar fick jag från min nätägare. Jag tolkar det som att det kommer att bli dyrare att använda el när alla andra också gör det. Åtminstone om jag har mina förbrukningstoppar när alla andra har det. Åtminstone vissa tider på dygnet. Åtminstone på morgonen. Och på eftermiddagen. Åtminstone på vintern. Åtminstone när det är kallt. Men ingen vet riktigt. Åtminstone inte än.
https://konsumentforum.ei.se/org/energimarknadsinspektionen/d/tidsdifferentierad-effektavgift/