Vi har varit på visning av ett hus vi är intresserade av att köpa. Under torpargrunden ser det ut så här. Trossbotten/träet ser torrt ut men det växer något på marken under. Hussvamp?
Vad behöver man göra för åtgärder?

• Bild på en torpargrund med torrt trä i trossbotten, stenar på marken och möjligtvis mögel eller svamp växande på marken under huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en torpargrund med torr trossbotten och något som växer på marken under. Eventuellt hussvamp eller annan form av växtlighet som kräver åtgärder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade inte lämnat det sådär. Standardlösningen är, så vitt jag vet:

1. Gräv bort jord och organiskt material.
2. Lägg på ett lager singel/makadam eller ännu hellre skumglas t.ex Hasopor.
3. På med byggplast, se till att få stort överlapp eller på annat sätt täta skarvar + fäst med butylmassa (finns billig och bra på Biltema) en bit upp på grundmurens väggar.
4. På med lämplig isolering, t.ex för ändamålet avsedd isolermatta (jag har bevis på att det är exakt samma sak som betongtäckmatta för övrigt).

Inget av ovanstående är dyrt, utan tvärtom rätt billiga åtgärder om man gör det själv, skulle tippa på att det går på max 15k i material (förmodligen rejält överdrivet gissat från min sida). Det är inte tekniskt svårt på något sätt, men det är ett själsdödande slit, främst för att det är så trångt. Finns det ingen ingång/lucka till grunden får ni såklat lägga till det också.

Vill man inte göra allt själv kan man leja bort det absolut slitigaste, finns firmor som både kan torrsuga bort all jord åt er med en särskild lastbil och sedan blåsa in singel/makadam, men det kostar en del.

Jag har gjort en motsvarande renovering en gång men då var bjälklaget och trossbotten så illa åtgångna att jag bröt upp golven på hela nedervåningen och tog bort det lilla som fanns kvar av trossbotten och isolering, så jag kunde jobba relativt "fritt" eftersom jag kunde stå upp. Fortfarande förjävligt.

På lfs-web.se finns en ovärderlig rikedom av information.

Kan även vara utfällning av mineraler som skett med åren. Prova lägg en bit i vatten, mineral sjunker, svamp flyter.

• Gilla
Prövning
  • Laddar…
H Husfixardoktorn skrev:
Kan även vara utfällning av mineraler som skett med åren. Prova lägg en bit i vatten, mineral sjunker, svamp flyter.
eldar man lite på det med en gaslåga så märks det ganska fort om det är organiskt, lägger man i vatten och det minska i storlek/vikt så är det salt av olika slag - bubblar det när någon syra tillsätts (starkt konc. i vatten utblandad citronsyra tex., eller saltsyra) så är det kalk med i bilden.

det som inte löser sig enkelt ens med syra och blir kvar även efter värmning med gasollåga är gips.

• Gilla
Prövning
  • Laddar…
Tack för a
torparavgrund torparavgrund skrev:
Jag hade inte lämnat det sådär. Standardlösningen är, så vitt jag vet:

1. Gräv bort jord och organiskt material.
2. Lägg på ett lager singel/makadam eller ännu hellre skumglas t.ex Hasopor.
3. På med byggplast, se till att få stort överlapp eller på annat sätt täta skarvar + fäst med butylmassa (finns billig och bra på Biltema) en bit upp på grundmurens väggar.
4. På med lämplig isolering, t.ex för ändamålet avsedd isolermatta (jag har bevis på att det är exakt samma sak som betongtäckmatta för övrigt).

Inget av ovanstående är dyrt, utan tvärtom rätt billiga åtgärder om man gör det själv, skulle tippa på att det går på max 15k i material (förmodligen rejält överdrivet gissat från min sida). Det är inte tekniskt svårt på något sätt, men det är ett själsdödande slit, främst för att det är så trångt. Finns det ingen ingång/lucka till grunden får ni såklat lägga till det också.

Vill man inte göra allt själv kan man leja bort det absolut slitigaste, finns firmor som både kan torrsuga bort all jord åt er med en särskild lastbil och sedan blåsa in singel/makadam, men det kostar en del.

Jag har gjort en motsvarande renovering en gång men då var bjälklaget och trossbotten så illa åtgångna att jag bröt upp golven på hela nedervåningen och tog bort det lilla som fanns kvar av trossbotten och isolering, så jag kunde jobba relativt "fritt" eftersom jag kunde stå upp. Fortfarande förjävligt.

På lfs-web.se finns en ovärderlig rikedom av information.
Tack för tipset! Vad vi kunnat googla oss fram till så kan det vara jordbakterier
Vilket fall som helst är det något som behöver åtgärdas. Vi får fundera om vi vill börja med ett sånt projekt. Inte det trevligaste att krypa där under.

Trossbotten ser ju i princip helt ny ut på det lilla man ser så om det inte är i princip helt nyrenoverat och bara inte hunnit hända nått så hade lär det ju klara sig precis lika bra som det gjort innan även utan åtgärd.

J Jensa86 skrev:
Trossbotten ser ju i princip helt ny ut på det lilla man ser så om det inte är i princip helt nyrenoverat och bara inte hunnit hända nått så hade lär det ju klara sig precis lika bra som det gjort innan även utan åtgärd.
Trossbotten ser fin ut men det luktar lite skumt i huset. I matkällaren syns det på betongen att det är lite fuktgenomsläpp. Det är svårt att inspektera grunden då ägaren bara tagit upp en lucka inifrån i en garderob. Vi kunde fota med mobilen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.