Byggahus.se

Vad hetter denna lövhäck?

1. T
    Medlem · Nivå 9
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Lövhäck.jpg

Vill ha hjälp med vad denna häck heter. Hittade ingen bild på när den blommar men den har vita ganska små blommor...

Inte lätt men annars kommer en uppdatering med fler bilder när den har vaknat mer...

MVH

2. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Vild gissning på häggmispel, men det finns säkert fler alternativ.

3. T
    Medlem · Nivå 9
    Jag tror att du gissat rätt.
    Verkar stämma med bilder på häggmispel, om jag minns rätt brukar det bli lite mörka bär på den.

Ska forska lite om hur man trollar den tät nedtill, har börjat ta bort lite döda stammar.

MVH

4. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    För att få den tät nertill så behöver den klippas ner.
    Jag är inte säker på hur känslig/tuff häggmispeln är mot beskärning, och om den bryter nytt från gammal ved, men jag tror att den är okomplicerad (tuff).
    I så fall kan du ta bort 1 stam (den grövsta) på 10-20 cm höjd över marken. Så nya skott kommer nerifrån.
    Så kan du göra varje år. Då har man en uppväxt häck hela tiden, men som föryngras och blir tät ända nerifrån.
    Men, som sagt, kolla först så att du vet att det är häggmispel, och att den tål hård klippning.
    Du kan kolla på odla.nu t ex.

Klipp häcken så att den lutar lite inåt. Dvs inte helt lodräta sidor, utan lite smalare ju högre upp man kommer. Då får även de nedersta grenarna lite ljus och trivs bättre.

5. T
    Medlem · Nivå 9
    Tack för bra tips!