Den verkar ha fastnat i stängt läge efter hårdhänt åtdragning då den orsakade en läcka (stängdes inte). Hade varit lättare att läsa o söka om jag visste vad grejerna heter...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det nu nån som kan de här hedenhössystemen utantill så gör grundläggande information ingen skada alls.... mottages tacksamt
Tja det på bilden är väl en kran? Med tanke på efterföljande ventil så kanske det är systempåfyllningen ? Ingen aning. Bilden säger inte så mycket annat.
Jo en kran förstår jag också att det är, med funktionen påfyllnadskran, men om man söker på "kran" hittar man ingen sån här alls fast den var vanlig i de gamla systemen. Hade den nåt specifikt namn?
Åh tack! Då fick jag nåt att gå på... jo funktionen är minst sagt tveksam på den här. Både svårstängd o svåröppnad är bara förnamnet (för dagen bom-fast)... det händer liksom absolut ingenting med eller utan tång, vridandet går bra men inget öppnas. Funderade på hur det ser ut det som då antagligen fastnat/lossnat invändigt. Nu har jag att gå vidare på. Tackar o bockar!
Åh tack! Då fick jag nåt att gå på... jo funktionen är minst sagt tveksam på den här. Både svårstängd o svåröppnad är bara förnamnet (för dagen bom-fast)... det händer liksom absolut ingenting med eller utan tång, vridandet går bra men inget öppnas. Funderade på hur det ser ut det som då antagligen fastnat/lossnat invändigt. Nu har jag att gå vidare på. Tackar o bockar!
Försök att knacka på den lite ned en hammare samtidigt som du vrider med tång så släpper den nog.
Okej, nitar direkt på rörstorlek så snart jag tänkte ordet "byta ut"
Nå, funderar vidare. Tror systemet är satt långt före jag var född o det är ett gäng decennier sen det med
Det var inte riktigt en kilventil, nån annan modell. Och "klumpen" till vänster var visst nån form av backventil... som är väck nu. Påfyllnadsventilen byttes ut mot ett vred. Så. Problemet löst.