Hej!

Håller på att riva lite inför målning av fasaden, och när jag plockade bort markiserna (jäkla påfund..), så hittade jag stora hål med mjuka kanter, trä som saknas helt enkelt..
Är det fukt/mögel, eller rent av något skadedjur som gjort detta tro?
Enbart byte av de skadade läkten som gäller?

181195-IMG_9240.JPG

Det är som synes väldigt fuktigt i träet, så det står och torkar nu..

Mvh J

Det är nog myror som trivts bra i fukten.

När det målades om senast verkar det inte varit grundat med fasadgrund, utan man skrapade och körde akrylaten direkt, då brukar det bli fuktigt i träet på ställen där det inte är så bra ventilation. Låt det torka, grundolja, grundmåla och färdigstryk. Om du nu inte vill såga upp och byta de dåliga bräderna, myrorna brukar kunna förstöra mycket ifall det även är fukt i isoleringen bakom panelen.

Redigerat:
Här följer min teori...

Det är för litet mellanrum mellan panelen och offerbrädan. Det har inneburit att vattendropparna inte har släppt från panelen och landat på offer brädan utan de har sugits upp av panelen. Vad jag har fått lära mig så bör det vara ett par mm mellanrum där.

Hej!

Har rivit lite panel idag, och det verkar som att frigoliten har tagit stryk också.. som att det är "plockat" i rännor där också..
Så det blir byte av läkt och panel (eller vad kallas det? ), över detta fönstret. Känns bäst så.

Jens_H - Det kan jag köpa angående att det är så blött, men inte gångarna i träet, med såpass mjuka kanter, men det är absolut något jag ska tänka på när det nya sätts upp.

Det finns inga tendenser till liknande skador runt de andra fönstrena, även att det inte är något mellanrum där.

Finns även ett grått pulver innanför panelen och frigoliten. Är det någon ledtråd?

Nerplockad panel;
181457-tra.JPG

läkt;
181458-lakt.JPG

Obs! bilderna är klickbara, för större versioner!

Mvh J

Vet tyvärr inget om olika skadedjur... Prova att maila bilderna till Anticimex eller någon annan skadedjursbekämpare.

Skulle nog med största säkerhet säga att det är hästmyreangrepp.

Hade ett företag här idag på morgonen, och de trodde det var gamla hästmyreangrepp.. Men det fanns inga tecken på att det fanns kvar längre iallafall.
Så nu är det bara att snickra på =)

Mvh J

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.