Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vad har ni gjort med era hus idag?

1. richardtenggren
    Ingen-gör · Norrlandet · 5 248 inlägg
    Jag satt upp en 16 skivor OSB idag, gick dock lite hårt åt mina HoleInOne-magneter. De funkar ju lite bättre på gips :)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    B5E1AE5E-C3A6-41C3-94B6-DFC43D1D05FB.jpeg

Även centrumborren på dosfräsen verkar trött efter kört en massa OSB, får nog bli att beställa ny :p

2. F
    Hobbyelektriker · Gävleborg · 2 036 inlägg

Fluxor

Hobbyelektriker
    Jag har samma, fast ett annat fabrikat. Mina ser lika ut, fast gula, och lika skadade tamigsjutton. De är inte så exakta jag skulle vilja att de var om jag skall vara ärlig...

3. richardtenggren
    Nä, jag skulle nog bytt material på bussningen, bättre att byta borrar, men de vill ju såklart sälja magneter :p

Är lite sugen på deras supersökare, men nu är jag ju snart klar så :)
    Går ju även använda skyddet till dosfräsen och tuschpenna :)

4. Ramnemark
    Proffsamatör · Halland · 7 132 inlägg

Ramnemark

Proffsamatör
    Centrumborret kan inte ”glida” in i hålet på hole-in-one när man kör hårda material typ osb/plyfa/mdf osv. När jag körde Huntonit i taket så körde jag med ett grövre borr i centrumhålet först och sedan kunde hålsågens centrumborr styra via hålet i hole-in-onen. Nu spelar det kanske inte så stor roll om man missar cc på dosan då det ska gipsas över, men ett tips :p

5. F
    Hobbyelektriker · Gävleborg · 2 036 inlägg

Fluxor

Hobbyelektriker
    Det är mer satisfying som barnen säger att mäta och borra innan man sätter skivan, om än tidsödande :)

• Laddar…
  6. richardtenggren
    Såg det som ett alternativ jag också, men de gånger man hamnar fel så märks ju det och man kunde justera. Skulle tro att den slöa centrumborren gjorde saken värre också, då det gärna vandrade iväg i OSBn. Upplevde inte detta när jag gjorde sovrummen.

Men då jag kör med T80(?) i OSBn, så det spelar ju som sagt ingen större roll som du säger om man hamnar några millimeter off. :)

• Laddar…
  7. Hennke85
    Verktygstokig · Jönköping · 1 127 inlägg

Hennke85

Verktygstokig
    Jag brukar knacka runt sökaren så den lägger sig rätt och så slår jag ett märke med en 4"spik i mitten av sökaren så slipper man att borret vandrar. På jobbet kör jag med de sämsta magneterna till underlagret och de fina till gipsen.

• Laddar…
  8. richardtenggren
    Så gör jag också, men ett märke med spik lät klokt! :D

9. D
    Medlem · 1 132 inlägg
    Ett tips som kan vara användbart för osb (om man har krysslaser) är: sätt i holeinone, rikta in krysslaser i centrum av styrningen, sätt på skivan, borra utan sökaren. Funkar såklart även utan holeinone. Då jag har en tendens att tappa bort mina verktyg, är det min reservlösning

• Laddar…
  10. AXS
    Medlem · Johanneshov · 1 797 inlägg

AXS

Medlem
    Eller dra ett streck i golvet och skriva antal cm till centrum.

• Laddar…
  11. useless
    Lök. · Gävleborg · 26 447 inlägg
    Krysslasern brukar jag också köra med. Utan några andra hjälpmedel. Rikta in lasern mot dosans centrum, ställ dit skivan och borra i krysset.

12. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 12 556 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Får man köpa en laser till om man behöver borra två hål då?

Frågar åt en kompis.

13. B
    Besserwisser · Västernorrland · 1 143 inlägg

breakman

Besserwisser
  14. richardtenggren
    Jag som hade 6 st hål i en skiva! :surprised:

Förövrigt så lyssnade jag på just Frågar åt en kompis-podden när jag satt OSBn ;)

15. Hennke85
    Verktygstokig · Jönköping · 1 127 inlägg

Hennke85

Verktygstokig
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.