Byggahus.se

Vad har ni gjort med era hus idag?

1. 13th Marine
    Renoverare · Trelleborg · 10 880 inlägg
    Det stod vatten i den delen av avloppet som hänger på källarväggen, vilket var lite udda för att det borde inte vara bakfall där.
    Spolade ur och tillsist försvann allt som stod där, tittade in med den dåliga kameran på snöre jag köpte och kunde en bit in konstatera att där ligger en slang, lyckas dela röret och når precis slangen och kan få ut den.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20200504_153721.jpg

Funderar på om det kan ha varit en del av en äldre installation av vår avloppspump (källaren ligger under kommunens avlopp så vi får pumpa upp det)

2. L
    Medlem · 497 inlägg

Lopex

Medlem
  3. V
    Medlem · Halland · 4 007 inlägg

verktygsgurun

Medlem
    Så här ser mina anhåll ut till mina cirkelsågar. Konstruktionen innebär att anhållet kan köras intill klingan och du kan klyva istort sett hur smalt som helst. Med ditt anhåll kan du inte klyva smalare än vad sulan på sågen är bred.

4. Fario
    Husägare/flugfiskare · Löddeköpinge · 1 156 inlägg

FarioPremiumikon: Hand

Husägare/flugfiskare
  5. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 14 799 inlägg

FredrikRPremiumikon: Skruvdragare

Tidsoptimist
  6. Campar
    Medlem · Stockholm · 573 inlägg

Campar

Medlem
  7. V

verktygsgurun

Medlem
  8. Snigla
    Maskot · Skåne · 10 954 inlägg
    Jättefint!
    Plåttak? :)

Funderade ni nått på väggen ni byggde mot, hur den ska klara lite extra fuktpåvetkan? Vi ska oxå bygga mot en befintlig logvägg och haft lite diskussioner om saken..vi har själva plåtfasad på ”den sidan” - så själva stänkande av vattnet ser vi inte nå problem med.. men vill inte att extra fukt ska krypa in i konstruktionen bakom.. (har putsad naturstenmur längst ner och plåtfasad från typ 70 cm o uppåt .. därimellan är det ju en liten svaghet i täthet..)

9. V

verktygsgurun

Medlem
    Ja det är bandtäckning i mattsvart plx. Huset jag byggt mot är en murad o putsad ekonomibyggnad och är inte oroad för fukten. Hade tänkt glastak först eller GOP's skyroof men ändrade mig då jag tror det blir alldeles för varmt och vill inte krångla med skuggväv eller dylikt.

• Laddar…
  10. Snigla
    Svart tak är utomordentligt för värmen, men man slipper ”brännan”, de mesta man odlar vill ha värmen och ljuset.. men inte nödvändigtvis direkt solljus (mer än några timmar). Så det där blir nog perfekt! :D(y)

Hade funderat på kanalplasttak själv, för ljuset (men inte direkt sol), men ditt tak så tjusigt ut.. och vi har svart plåttak ovan på logbyggnaden .. hmm tåls o tänka på! :thinking:

..skulle rekommendera er att tänka på takfläkt oxå (y) (även om ni inte sätter det direkt, fundera på var ni skulle kunna installera den om det behövs). Den kan lösa många små odlingsrelaterade problem faktiskt :) (ventilationen är ju alla växthus stora akilleshäl)

• Laddar…
  11. Gnomeboy
    Renoveringsnovis · Värmland · 126 inlägg

Gnomeboy

Renoveringsnovis
    Projekt måla om hus

Håller nu på att byta ut lite ruttet virke, men idag får sambon och dottern börja måla framsidan av huset.
    Man skymtar nya färgen nere på väggen

12. E
    Medlem · Skåne · 9 inlägg

Ender

Medlem
    Varför ska det alltid ta sån jäkla tid med att slutföra sina projekt till 100% :D

13. Snigla
    Vadå slutför? Tillhör inte det den här delen när man .. hmm.. ska sälja? :thinking::oops:

14. M
    Medlem · 316 inlägg
  15. Snigla
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.