K
Frostskadad dahlia i en grön kruka med vissna och några blommande blommor, planterad på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tagit hand om dahliarötterna, det var frost häromnatten Uppgrävda dahliarötter med jord kvar på rötterna placerade på gräsmatta.
Skapa konto
krukan var nog för liten, fick spola bort jorden Snöskyffel och räfsa på gräsmatta fyllda med löv och skadade päron, skottkärra med löv bredvid, förberedelse för kompostering.
Skapa konto
ny funktion till snöskyffeln; ösa skadade/skatätna päron i skottkärran En blå skottkärra fylld med fallna päron och höstlöv står på en gräsmatta. Brevid ligger en kratta på marken.
Skapa konto
till komposten och de fina till lådan vid vägen!

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
I mitten av augusti var jag lite förvånad att jag inte hade tröttnat på trädgårdssäsongen som jag brukar göra ungefär då. En vecka senare tog det tvärstopp 🙄

Men är bara att streta på ett tag till. Jag klippte ner det mesta i växthuset för ett par veckor sedan och snart ska resten bort så att jag kan tömma krukorna. Ute är det mesta rensat och tömt, så nu är det bara att plantera blomlök och vitlök och höstså lite blommor. Några långa syrener måste ner före vintern också så att de inte kvaddar grannens nya växthus om det kommer mycket snö.

Växthus med olika växter och krukor, en del är beskurna och vissna. Det finns en bänk, vattningskanna och verktyg på golvet. Trädgårdsarbete pågår.
Skapa konto

• Gilla
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
K
Skördade potatisar i jordfylld odlingslåda, redo att användas i egenodlad middag.
Skapa konto
liten skörd av några satta potatisar. Det smakade bra med egenodlat till dagens middag Valnöt på träd, delvis sprucken, omgiven av gröna blad.
Skapa konto
valnötterna, 6 till antalet, börjar spricka

• Gilla
  • Wow
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Tog upp dahliaknölar idag.
Frosten häromnatten gjorde att det var slut för i år så nu ligger de på tork för att senare läggas i matkällaren i väntan på våren.
Två korgar med dahliaknölar på en grusgång, omgivna av vissnande blad och ett staket i bakgrunden.
Skapa konto
Vissna dahlior i en trädgårdsbädd efter frostnatt. Grönska och en röd spaljé syns i bakgrunden. Solbelyst gräsmatta i förgrunden.
Skapa konto
En hög med dahliastjälkar och blommor ligger på marken i en trädgård, en grå katt går bredvid.
Skapa konto
En hög av dahliaknölar ligger på gräs för att torka i solen, omgiven av gröna växter och trädgårdsstol.
Skapa konto

• Gilla
mrsnhp och 4 till
  • Laddar…
Idag har jag klippt gräset (sista gången i år?) och plockat in saker för vintern, tex solcellsvattnaren, växtstöd och vattenkanna.

• Gilla
mrsnhp och 4 till
  • Laddar…
Trodde löken var körd då den blommade lite under sommaren. Då lät jag allt bara vara och struntade i det.

Nu med potatisupptagning i faggorna tänkte jag börja med att iaf titta på löken då den är satt i samma område. Blev ett par kilo som på utsidan ser helt ok ut, så man ska inte alltid gå på första tanken när det gäller odling.

Får se sen om den är ok, men det luktar lök och ser ut som lök. Då är det nog lök.

Ett antal skördade lökar med torra stjälkar ligger i en plastkorg utomhus. Lökarna är i olika storlekar och ser torra men ätbara ut.
Skapa konto

• Gilla
Jiji och 8 till
  • Laddar…
S
S sinuslinus skrev:
Sådde gräsfrön som jag tänkte förgro till gräsmattan.
Det går ju bra att använda tex skottkärran till det men jag tänkte stödså lite störrefläckar av min nysådda gräsmatta.
[bild]
Idag ”skördade” jag en del av gräsodlingen och flyttade gräset till gräsmattan. Gröna grässtrån på fuktig jord, del av en nyklippt och omplanterad gräsodling i trädgårdsmiljö.
Skapa konto
Gräsodling med enstaka växt, delvis avklippt och förberett för omplantering.
Skapa konto
Jordfylld spade placerar gräsplantor i en grön kärra för flytt till gräsmatta.
Skapa konto
Jord och gräs klumpar på en gräsmatta bredvid en stenlagd gång och vägg.
Skapa konto
Bild av delvis borttaget gräs från gräsodling, med jord synlig där gräset har flyttats.
Skapa konto

• Gilla
FreQa och 4 till
  • Laddar…
Plockade lite äpplen för mustning.

Äpplen i bagageutrymmet på en bil i kassar och hinkar, redo för mustning.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Har ett gammalt och troligtvis inte väldigt omhändertaget äppelträd. Äpplena duger bra för mos och liknande. Men frukten får dessa skador varje år. Någon som vet vad det är och hur jag kan göra för att försöka göra för att få bättre frukt?

Det jag gjorde i år var att gräva bort grässvålen runt större delen av trädet där jag sedan gödslade (kogödsel och näringskorn för fruktträd) samt sådde in gröngödsling.

Det här med kartgallring kände jag inte till, så det är något jag ska tänka på i framtiden.

• Fem äpplen med skadad och fläckig yta ligger på en skärbräda av trä.
    Skapa konto
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
K
Gräsmatta täckt med nerklippta lönnlöv i höstfärger.
Skapa konto
klippt lönnlöv med gräsklipparen, underlättar uppsamling och kan också användas till vintertäckning Höstlönnträd med färgglada löv under klar blå himmel, visar lövverk på en av tre stora lönnar på tomten.
Skapa konto
men mycke löv kvar på träden, har tre stora lönnar på tomten.
Har också ställt in roboten för i år.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Planterade en hortensia.
Nyplanterad hortensia framför en häck, med hinkar fyllda med jord i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Patrik440
Under söndagen fick jag blåst bort en massa löv med åkgräsklipparen.

Bild av en grusväg täckt med löv, fotograferad från en röd åkgräsklippare. Träd kantar vägen och en röd stuga syns till vänster.
Skapa konto

Vy från en åkgräsklippare på en grusväg omgiven av träd och stuga i bakgrunden.
Skapa konto

Grusväg kantad av träd, löv på marken, höstlandskap.
Skapa konto

Å en inzoomad bild från ena Tapokameran
Röda och svarta bilar parkerade på en lövbeklädd uppfart, två vita hundar i bakgrunden bland träd, foto från övervakningskamera.
Skapa konto

(Skall justeras då jag råkade vinkla om den härom dagen när jag gjorde rent den)

/ P

• Gilla
bjorsi och 1 till
  • Laddar…
K
En skottkärra fylld med grenar och löv på en gräsmatta, med en liten fågel sittande på eller nära skottkärran.
Skapa konto
lite pyssel ute i solskenet idag, rensat, klippt torrt och täckt rosor bl.a. Nyckelpiga kryper på gröna och bruna grässtrån utomhus.
Skapa konto
Fick sällskap av den här lilla

• Gilla
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Fick plocka in mina krukor med physalis, pga frostrisk. Efter ett par dagar i rumsvärmen börjar de mogna! Fröna var från en enda frukt jag bredde ut på hushållspapper förra vintern och sedan planerade i våras.
Redan första skörden var lika mycket som en normal ask physalis och det är som synes mängder kvar!
En inomhus physalisplanta full av frukt, med en hand som håller en skål fylld med skördade physalisfrukter.
Skapa konto

Har också skördat jordärtskockor, de små ska planteras ut igen, de stora blev mos ihop med ett lass potatis.
Behöver räkna ut hur jag får dem att trivas ordentligt, det står överallt att det blir så stora skördar men jag får i princip bara en stor och en liten på varje planta. Hade alltså 6 plantor i år.
Jordärtskockor ligger i diskhon och på diskbänken, nyss skördade, med några fortfarande jordiga.
Skapa konto

• Gilla
Lill72 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.