992 476 läst · 8 026 svar
992k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I mitten av augusti var jag lite förvånad att jag inte hade tröttnat på trädgårdssäsongen som jag brukar göra ungefär då. En vecka senare tog det tvärstopp 🙄
Men är bara att streta på ett tag till. Jag klippte ner det mesta i växthuset för ett par veckor sedan och snart ska resten bort så att jag kan tömma krukorna. Ute är det mesta rensat och tömt, så nu är det bara att plantera blomlök och vitlök och höstså lite blommor. Några långa syrener måste ner före vintern också så att de inte kvaddar grannens nya växthus om det kommer mycket snö.
Men är bara att streta på ett tag till. Jag klippte ner det mesta i växthuset för ett par veckor sedan och snart ska resten bort så att jag kan tömma krukorna. Ute är det mesta rensat och tömt, så nu är det bara att plantera blomlök och vitlök och höstså lite blommor. Några långa syrener måste ner före vintern också så att de inte kvaddar grannens nya växthus om det kommer mycket snö.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tog upp dahliaknölar idag.
Frosten häromnatten gjorde att det var slut för i år så nu ligger de på tork för att senare läggas i matkällaren i väntan på våren.
Frosten häromnatten gjorde att det var slut för i år så nu ligger de på tork för att senare läggas i matkällaren i väntan på våren.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Uppsala
· 517 inlägg
Idag har jag klippt gräset (sista gången i år?) och plockat in saker för vintern, tex solcellsvattnaren, växtstöd och vattenkanna.
Trodde löken var körd då den blommade lite under sommaren. Då lät jag allt bara vara och struntade i det.
Nu med potatisupptagning i faggorna tänkte jag börja med att iaf titta på löken då den är satt i samma område. Blev ett par kilo som på utsidan ser helt ok ut, så man ska inte alltid gå på första tanken när det gäller odling.
Får se sen om den är ok, men det luktar lök och ser ut som lök. Då är det nog lök.
Nu med potatisupptagning i faggorna tänkte jag börja med att iaf titta på löken då den är satt i samma område. Blev ett par kilo som på utsidan ser helt ok ut, så man ska inte alltid gå på första tanken när det gäller odling.
Får se sen om den är ok, men det luktar lök och ser ut som lök. Då är det nog lök.
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 209 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 209 inlägg
Idag ”skördade” jag en del av gräsodlingen och flyttade gräset till gräsmattan.S sinuslinus skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Norra Roslagen
· 226 inlägg
Har ett gammalt och troligtvis inte väldigt omhändertaget äppelträd. Äpplena duger bra för mos och liknande. Men frukten får dessa skador varje år. Någon som vet vad det är och hur jag kan göra för att försöka göra för att få bättre frukt?
Det jag gjorde i år var att gräva bort grässvålen runt större delen av trädet där jag sedan gödslade (kogödsel och näringskorn för fruktträd) samt sådde in gröngödsling.
Det här med kartgallring kände jag inte till, så det är något jag ska tänka på i framtiden.
Det jag gjorde i år var att gräva bort grässvålen runt större delen av trädet där jag sedan gödslade (kogödsel och näringskorn för fruktträd) samt sådde in gröngödsling.
Det här med kartgallring kände jag inte till, så det är något jag ska tänka på i framtiden.
Kan det kanske vara rönnbärsmalen som är i farten?
https://pub.epsilon.slu.se/18010/1/Tornéus_C_201029b.pdf
https://pub.epsilon.slu.se/18010/1/Tornéus_C_201029b.pdf
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har också ställt in roboten för i år.
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 295 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 295 inlägg
Under söndagen fick jag blåst bort en massa löv med åkgräsklipparen.
Å en inzoomad bild från ena Tapokameran
(Skall justeras då jag råkade vinkla om den härom dagen när jag gjorde rent den)
/ P
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Å en inzoomad bild från ena Tapokameran
Logga in
Skapa konto
(Skall justeras då jag råkade vinkla om den härom dagen när jag gjorde rent den)
/ P
Fick plocka in mina krukor med physalis, pga frostrisk. Efter ett par dagar i rumsvärmen börjar de mogna! Fröna var från en enda frukt jag bredde ut på hushållspapper förra vintern och sedan planerade i våras.
Redan första skörden var lika mycket som en normal ask physalis och det är som synes mängder kvar!
Har också skördat jordärtskockor, de små ska planteras ut igen, de stora blev mos ihop med ett lass potatis.
Behöver räkna ut hur jag får dem att trivas ordentligt, det står överallt att det blir så stora skördar men jag får i princip bara en stor och en liten på varje planta. Hade alltså 6 plantor i år.
Redan första skörden var lika mycket som en normal ask physalis och det är som synes mängder kvar!
Logga in
Skapa konto
Har också skördat jordärtskockor, de små ska planteras ut igen, de stora blev mos ihop med ett lass potatis.
Behöver räkna ut hur jag får dem att trivas ordentligt, det står överallt att det blir så stora skördar men jag får i princip bara en stor och en liten på varje planta. Hade alltså 6 plantor i år.
Logga in
Skapa konto