876 679 läst · 7 548 svar
877k läst
7,5k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
På vissa ställen är det så.. men på vissa ställen är det av estetiska (och plats) skäl bara plats för en tunna..
Pumpa får vi göra främst för att få ner vattnet från tunnorna vid stuprören.. till växthusen (där finns det inga tak/hängrännor.. och de är 20 m bort - andra sidan av trädgården så att säga).. men vi har ställt tunnor där som vi fyller för bevattning/automatbevattning
Vi använder även pumpen till att köra vattenspridare över odlingarna (från tunna)
Har funderat på att även skaffa en ibc-tank .. men har inte riktigt kommit på var den ska stå och hur vi ska transportera vattnet därifrån.. än!
Men det blir nog ett par tunnor även på vårt hus.. när vi byter hängrännor/tak (de läcker tyvärr idag.. trots tappra försök att både sätta ihop dem igen och lägga gummigegga..).. tror att de rör sig en del när det blåser (hela hängränneraden har flyttat sig 5 cm åt sidan typ om man står en bit bort o tittar på taket).

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta funkar bra.. men det man måste komma ihåg är att ansluta den avslutande tunnan också! Denna bild är inte från oss ("snodd" på Pinterest).. men vi hade samma princip på våra ..
Sista tunnan hade vi dock en slang på tillbaka till stupröret!
Så när den sista är full.. så rinner det bort och inte bara rinner ut/svämmar över..
Vi gjorde ett slanguttag på samma nivå som på de andra tunnorna.. uppåt locket.. och sedan fäste vi en slang som återgick in i stupröret nedanför.. dvs nedanför slangens utlopp.. (så det rann självmant neråt när det svämma över) .
Träskalle
· Östergötlands län
· 4 090 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- Medlem nov 2011
- 4 090 inlägg
- 6 491 gillningar
- 1 935 bilder och filmer
Våra Allium har precis börjat blomma.Visa bilaga 703791
Äppelträdet är bara hälften så stort i år.. men perfekt! Har nyligen blommat klart.. (hoppas surret där räckte...)
Visa bilaga 703792
Makens Ferdinandstol.. dvs där han kan sitta o lukta på blommorna.. och nysa haha..
Visa bilaga 703793
Man kanske inte kan tro det, men jag klippte den där rosen för några veckor sedan
Visa bilaga 703794
Denna ros (precis bredvid) också.. jag vågar inte tänka på de rosorna på baksidan.. som jag INTE hann klippa!
Visa bilaga 703795
Jag älskar äppelblomning...
Visa bilaga 703796
En av mina favoriter.. Allium Sensation (gillar alla bollar..) visste inte att de levde.. mycket har tagit sig i år!
Visa bilaga 703798
Dagliljan till vänster och så en annan favorit (två eg.. men svårt att se vad som är vad).. iaf borde den större bladhögen vara Strävklint (om jag minns namnet rätt) och sedan sitter det en Veronika därnånstans.. hehe (ovanligt stora).
Mysigt i trädgården nu, även om det är mycket som ska göras och ogräset växer hej vilt..
Lagom efter att tulpanerna i den rabatten vissnat ner.
Det där läser man bättre med en större tank eller kopplar ihop dom i botten så blir dom en enda stor tank på samma höjd.Visa bilaga 703890
Detta funkar bra.. men det man måste komma ihåg är att ansluta den avslutande tunnan också! Denna bild är inte från oss ("snodd" på Pinterest).. men vi hade samma princip på våra ..
Så när den sista är full.. så rinner det bort och inte bara rinner ut/svämmar över..
Vi gjorde ett slanguttag på samma nivå som på de andra tunnorna.. uppåt locket.. och sedan fäste vi en slang som återgick in i stupröret nedanför.. dvs nedanför slangens utlopp.. (så det rann självmant neråt när det svämma över) .
Det jag menade var när man har det som jag, tre IBC-tankar med 15 till 25 meter emellan och olika markhöjd. Jag pumpar då ibland från en tank till en annan eftersom den tank som står närmast odlingen alltid töms först.
Led returvattnet till en plantering istället? En nedsänkt rabatt på en kvadrat och med porös jord/"liten stenkisra" klarar utan problem 200 l dvs det ryms nästan en tunnan extra.Visa bilaga 703890
Vårt "dagvatten" där går till en stenkista på ena huset.. (bor ju på landet) tror det är därför gräsmattan är så grön på en del av marken.. (och mjuk..)
Vi har också iaf tre såna där hm..
Har funderat på om man skulle kunnat använda dem till o pumpa upp.. men jag vette fåglarna hur de är kopplade eller hur de funkar.. (rent teoretiskt)
Just där vi samlar som bäst med vatten idag.. är på uteplatsen
Husägare
· 784 inlägg
Men titta! Alla dahlior hade kommit upp från vinterdvalan utom denna som inte visat minsta livstecken på flera veckor. Har inte fått tummen ur att slänga den utan den har stått kvar utan att få ens en droppe vatten i väntan på komposten. Men kolla vem som helt plötsligt fick för sig att vakna. 

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stiligt. Lite avundsjuk. Jag har elektrisk pump. Praktiskt men inte alls lite charmigt. En dag skall jag komplettera med en manuell också så kan man ha både och.Målning av vattenpumpen på gräsmattan , såg hemsk ut med all mossa på. Visa bilaga 704468
Gillar visserligen mossan.. (men det är ju en smaksakMålning av vattenpumpen på gräsmattan , såg hemsk ut med all mossa på. Visa bilaga 704468
… men vilket uppsving för pumpelumpen!
Snyggt
Tackar
den används inte . Medlet för att ta bort mossan från gravstenar fungerar bra , de brukar
se ut som nya igen med lite arbete. Försöker hålla de näras gravplatser i bra skick.
Ja mossan har fått vara kvar på stora stenar i trädgården som vi har blommor runt .
milliona maskrosor verkar vara temat i år
För att göra en pastish på den österländska schlagern.
För att göra en pastish på den österländska schlagern.
FredrikR
Tidsoptimist
- Dalarna
- Medlem feb 2006
- 16 981 inlägg
- 29 745 gillningar
- 5 299 bilder och filmer
Klippt i diket ut mot vägen, började trimma men batteriet tog slut..
Kapitulerade och tog en öl istället.
Kapitulerade och tog en öl istället.