Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vad har ni gjort med er trädgård idag?

1. G
    Trädgårdsfixare · 68 inlägg

GladanS

Trädgårdsfixare
    Byggt en liten odlingslåda till 8 åringens jordgubbsplantor, av trallspill. Planen var nåt lite mindre men försökte att låta henne bestämma och göra så mycket som möjligt. Så den blev väl som mina pallkragar fast mycket mycket snyggare och stadigare och bättre. Så nu är jag lite sur och avundsjuk. Dessutom får hon jordgubbar i sin. Jag har grönkål, lök och snart gurka. Hur kul är det?

2. Snigla
    Maskot · Skåne · 9 873 inlägg
  3. FredrikR
    Semesterfirare · Dalarna · 12 610 inlägg

FredrikRPremiumikon: Skruvdragare

Semesterfirare
  4. TorOdd
    Medlem · Jämtland · 462 inlägg

TorOdd

Medlem
    Krattat gammalt gräs och en massa rallarros jag slog ner för några dagar sen. Är nästan bar jord under så funderar på om jag ska kasta ut gräsfrön så kanske blir det fint bete där sen :thinking: För övrigt är jag lite kär i min ny införskaffade röjsåg, även om jag bara kört den som trimmer med tråd än. Den är toppen, lättstartad och balanserad. Jäklar när jag vågar byta till sågklinga kommer jag väl aldrig att släppa den :crysmile: det finns mycket att röja på min igenvuxna hektar. Synd bara att man måste släpa ihop allt ris man sågat ner sen…. Kanske man kan betala några raska ungdomar på byn för att göra det :thinking:

5. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 573 inlägg

mexitegel

Allvetare
    En hektar? Herregud då är du ju värd en fyrhjuling med vinsch ;)

• Laddar…
  6. TorOdd

TorOdd

Medlem
    Blir förmodligen att jag tar över min fars sådan:cool: undras när jag ska renovera kåken :rofl:

• Laddar…
  7. G-83
    Renoverare · Skåne · 745 inlägg

G-83

Renoverare
    Inte allt idag men över lite tid har vi gått från detta:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    B9D16976-3298-477B-9C26-E7003D62FEA6.jpeg

65A073D2-A6C7-4ECF-B4C4-EE4DBC08D954.jpeg

C812FA24-E2FD-4976-AB9D-4C70AB76019C.jpeg

C94B677A-62E9-44FD-99EB-0BFF0D01E6D7.jpeg

FA4BA7CC-582E-44F7-8514-C8F05C9E7D93.jpeg

9718FBF7-360E-4D04-AAC3-D37D9586755E.jpeg

Till detta:
    D6CC5DE1-8AE8-414E-8348-D321A34DD5E0.jpeg

Kvarstår att göra port/dörr. Detta är ett blåshål som gör att vinden virvlar runt hela gården så det blir skönt att få igen. Jag tyckte att det var tråkigt med bara ett högt plank så jag lavade upp ett par låga stengärden först.

• Laddar…
  8. TorOdd

TorOdd

Medlem
  9. halper
    Husägare · Gnesta · 1 098 inlägg

halper

Husägare
    Fick tag i några mogna jordgubbar som de små konsumenterna av ekosystemstjänster ännu inte lokaliserat. Oklart hur de missat dem med tanke på att de knaprar både omogna krusbär och halvmogna smultron … fast de förvandlades till pirater istället. Mamman och pappan fick en jordgubbe. Att dela på. Den som var minst mogen.

Har också givit upp min idé om att ha barktäckta gångar. Flis får jag inte tag på till vettigt pris (hundra säckar flis från Finmärket™ på Granngården är liksom inte rimligt) och bark är lite värdelöst. Är rätt trist till färgen och känns lite skräpigt att gå på. Har idag slängt på lite jord på en bit + gräs- och klöverfrön. Inte tanken att det blir någon fingräsmatta utan bara en halvhögt klippt grönyta att gå på. Vad som helst får växa som tål den oregelbundna klippning som det kommer att bli. Tror det kommer vara skönare att gå på än barken i alla fall.

10. Emma242
    Allvetare · Sörmland · 358 inlägg

Emma242

Allvetare
    Gullat med ällingarna, planterat en Salix och Berberis, och druckit vin. Nu smått lomhörd efter att granne efter granne kört bensingräsklippare från morgon till nu.

11. Snigla
    Maskot · Skåne · 9 873 inlägg
    Blev jättefint! (y) Nu ser det ut som det alltid stått där :)

12. FredrikR

Semesterfirare
    • Laddar…
  13. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 573 inlägg

mexitegel

Allvetare
  14. halper
    Husägare · Gnesta · 1 098 inlägg

halper

Husägare
    Willys har ättiksprit i tiolitersdunkar som brukar vara mycket billigare än det som kallas ogräsättika. Det är mitt tips! :D

15. FredrikR

Semesterfirare
    Håller det sig eller lever rötterna och eländet återuppstår?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.