Vad har ni gjort med er trädgård idag?

290k läst  3,0k svar

1. P
    Medlem · Nivå 16
    Soligt och fint, du måste nästan bo i Dalarna...
    (y)

sinuslinus gillar
  2. S
    Medlem · Nivå 14
    Nästgårds ;)
    En liten miss dock att så höga solrosor som skuggade tomaterna...

Pagno gillar
  3. Dheri
    Husägare · Nivå 6
    Tagit in bevattningsdatorn som sett till att alla tomatplantor överlevt sommaren.

4. P
    Medlem · Nivå 16
    Planerar hur vi ska utöka områdena till nästa år, del av åker lånas ut till grannarnas hästar.
    Blir nog att göra ett till område på andra sidan huset, lite varmbäddar och odlingstunnlar bredvid bäcken.

Annars har jag sedan i april haft min första dag hemma utan att varit i trädgården, känns konstigt.

WP_20171012_17_35_19_Pro_LI.jpg

Båda växthusen skall höjas med en halv meter och göras minst 2,4 meter längre, Roligt vinterprojekt!

WP_20171012_17_36_33_Pro_LI.jpg

Den nyare delen skall iordningställas för enbart majs, bondbönor, ärtor och frilandsgurkor.
    En grillplats skall muras och ett mindre uterum skall vara i anslutning till trädäcket.

Sedan får vi se om det blir gjort, hantverkaren är lite trögstartad mellan varven.

Mvh P-A

5. Dheri
    Husägare · Nivå 6
    Skördat dill och klippt den för för infrysning. Jag använder en fembladig örtsax men det tar ju ändå ganska lång tid, finns det nåt smart tips för att snabba upp processen?

Snål-Jocke gillar
  6. P
    Medlem · Nivå 16
    Röjsåg kanske?

7. P
    Medlem · Nivå 16
    Vi kör allt i mixer, pulsfunktionen...
    Mvh P-A

8. S
    Husägare Nivå 4

Man lär sig något nytt hela tiden, en sådan har jag aldrig sett förut.

9. Snigla
    Allvetare Nivå 18
    De är fiffiga!

Snål-Jocke gillar
  10. Dheri
    Husägare · Nivå 6
    Ja, den fungerar bra. Hittade såna på duka eller cervera eller nån sån butik, kostade runt 200 kr så det var inte aktuellt. Men när jag hittade samma modell för 20-30 kr på Gekås i Ullared blev det ett köp.

Snål-Jocke gillar
  11. Dheri
    Husägare · Nivå 6
    Går det bra? Hinner det inte bli mos av allt då? Jag tänker att det är svårt att kontrollera kniven.

12. P
    Medlem · Nivå 16
    Det går utmärkt att använda mixer, du kör bara några varv med puls så är det finhackat, ingen klet!

Mvh P-A

13. P
    Medlem · Nivå 16
    Vi torkar dill i ugnen eller i en tork, evermat, mixar efteråt, då har vi färdig "dillkrydda" till ugnsrostade rotfrukter, pommes, fiskrätter, ett alternativ till att frysa in dill eller andra örter.

14. Dheri
    Husägare · Nivå 6
    Det är ju toppen, då ska jag testa det nästa gång jag skördar dill, antagligen nästa sommar.

Pagno gillar
  15. P
    Medlem · Nivå 16
    Dheri:

Min älskling vaknade nyligen, enligt henne är det bästa sättet att hantera dill, klipp den längst ner, frys in den i påsar, oklippt i bit, när den är fryst skakar man bara påsen, då faller de finare dillgrenarna loss, kvar blir "stammen".
    Mvh P-A

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: