Byggahus.se
Trädgård med lila blommande växter och grönt bladverk i solljus mot vit husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ljusrosa krolliljor i blom med detaljerade kronblad och gröna blad i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jag röstar på tistel. :crysmile:
(Ingen aning, men tänkte på det du skrev om att den ser ut som en ananas innan, det gör tistlarna.)

• Haha
Snigla
  • Laddar…
harry73
Våren är tidigt i år i Hörby :surprised:

• Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]
[bild]
Japp, strävklint.
Det är jättefina! Du har nog perfekt växtplats. De går att dela. Behövs knappt någon rot.

KristinaRT
Vilken jättefin färg @Snigla !!! Tåler de full sol och torka?

harry73 harry73 skrev:
Våren är tidigt i år i Hörby :surprised:
Det var därför jag tog ”trädgårdstråden” och inte ”vad blommar nu..” ;)

Jag är lite smart jag sörru.. :p:cool:

Vy genom fönster på nyplogad innergård täckt med snö, hus och bil i bakgrunden.
Skapa konto

Dagens trädgård/nyplogad innergård.. ser ut såhär!

Inte fullt så färgglatt..

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
sinuslinus och 4 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Jag röstar på tistel. :crysmile:
(Ingen aning, men tänkte på det du skrev om att den ser ut som en ananas innan, det gör tistlarna.)
Jag brukar spara några sådana med! Det är kul och se hur stora skånemonsten kan bli (hade aldrig sett sådana tistlar som finns här hemma, innan jag flyttade hit.. småttingar har vi haft överallt - vid alla hus). häromåret växte den om mig (säger inte så mycket då jag inte är lång åt det hållet ... ;) )

MEN den blåste omkull vid 165 cm ungefär.. den andra blev bara runt 140 cm.. (elaka jäklar kan jag tala om!)

Tistlar är bra för bin. Men inte för bara fötter. Jag brukar låta några tistlar gå i blom till alla polinerare. En mindre prydlig trädgård gynnar många både växter och djur. (och mi bara jag har skor på mig :crysmile:)

• Gilla
Takfönster och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
oh.. hm.. :thinking: den står nog i perfekt solläge.. så den verkar klara sol! Torka, hm.. den sitter vid rosor.. som inte verkar uppskatta torka.. så där är jag inte lika säker!

Men den verkar väldigt tålig, vattnar den inte massa extra.. (men sitter i ganska kompakt jord här, just nu).

Snigla Snigla skrev:
oh.. hm.. :thinking: den står nog i perfekt solläge.. så den verkar klara sol! Torka, hm.. den sitter vid rosor.. som inte verkar uppskatta torka.. så där är jag inte lika säker!

Men den verkar väldigt tålig, vattnar den inte massa extra.. (men sitter i ganska kompakt jord här, just nu).
Snigla Snigla skrev:

KristinaRT KristinaRT skrev:
Vill ha full sol och väldränerat.

harry73
Snigla Snigla skrev:
Ja det finns visst en stor skillnad mellan nu och idag :p
Skärmdump av en tråd i ett forum, "Vad har ni gjort med er trädgård idag?" med en användarprofil.
Skapa konto

• Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Ska lägga det namnet på minnet, Strävklint. Vi bor på en udde/näs i en insjö (Stockholmsförort) och udden har en väg längs med ytterkanten s a s och mittpartiet, som är obebyggt, är skog.
För några år sen uppmärksammade jag liknande blad som denna klint, i en rabatt, och något sa mig att det inte var ett simpelt ogräs. I slutet av juli kom det vackra blommor - vita, ljusrosa med en mörkare strimma, och mörkt rosa, väldigt vackra. Jag sökte mig fram till att det var en sorts klint men förstod inte hur de kommit till mig, jag var bara tacksam.

Förra sommaren bjöd jag upp en granne på fika, han bor på andra sidan skogspartiet och när han ser mina odlingar så säger han "men se på, mina XX-klintar har fröat av sig ända hit!".
Visade sig vara väldigt tåliga och långtflygande frön för fler av mina, och hans, närmsta grannar har numera färgglada klintar som tittar upp lite varstans i rabatterna. Kan komma på många långt värre växter som en inte vill ha fler av.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ja det finns visst en stor skillnad mellan nu och idag :p
[bild]
Inte mobba snigla nu!
:D

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:

Jag är lite smart jag sörru.. :p:cool:

[bild]

Dagens trädgård/nyplogad innergård.. ser ut såhär!

Inte fullt så färgglatt..
Tänkte väl , ni har väl ändå haft rätt kallt också. Ser knappt mitt växthus som ändå är 2,6m högt pga snödrivorna runt, det mindre på 2,2 syns toppen på fortfarande. Men snön skyddar ju glaset mot stormarna så man får se lite positivt på det.

• Wow
Snigla
  • Laddar…
Överdrev kanske något, men det har kommit mer snö sen denna bild. Trädgård täckt av tjockt snötäcke med synlig husvagn och växthus.
Skapa konto

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
S
Shoppat odlingsprylar som jag hämtade idag. Bilden är tagen idag i trädgården. ;)

Lastcykel med kartonger står i en snötäckt trädgård, indikation på nylevererade odlingsprodukter.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
javadax och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.