5 131 läst · 30 svar
5k läst
30 svar
Vad har ni gett för elen i erat nybygge ?
Sida 1 av 3
Har en fråga ang vad ni har betalt för elen i eran nya kåk.
Standard installation enl ritning.
Vill veta :
Summan.
Storlek på hus
1 plan el 2 plan
Ryggåstak eller ej
Stjärnnät (data tele tv ) el dyligt
Tack för svar.
Standard installation enl ritning.
Vill veta :
Summan.
Storlek på hus
1 plan el 2 plan
Ryggåstak eller ej
Stjärnnät (data tele tv ) el dyligt
Tack för svar.
Allt från 600-1500kr /kvm ink moms har jag sett priser på, det normala tycker jag borde vara 750-900kr/kvm ink moms.
Tror faktiskt att man tjänar på löpande arbete, och kanske skriver offert där %påslaget är bestämt för material.
Husfirmors kalkyler på elinstallation verkar ofta var från -80
Tror faktiskt att man tjänar på löpande arbete, och kanske skriver offert där %påslaget är bestämt för material.
Husfirmors kalkyler på elinstallation verkar ofta var från -80
Hur stor del är då mtrl resp. arbete?
Ja det är väl klart om man bara ska betala matrialet!
Jag drog om el på ca 200m2.
Ny central med matning från den gamla.
Ryggåstak utan spottar.
28 dubbla datauttag (lexcom inkl central)
Material ca 35.000 (mycket dimmrar m.m)
Timmar för elfirma ca 25h.
Totalt ca 50.000
Mina reflektioner i efterhand är att köpa materialet på elbutik.se. Via elfirma så får du inga bra priser utan känner dig bara blåst.
Är du osäker eller vill ha en budget så är 750/m2 ett hyfsat riktpris.
Min elektriker brukar offerera 80.000 för en normalvilla på 150m2, då är det det standardgrejer som ingår, ex inga dimmers. Då gör han bra med vinst.
Men det finns mycket pengar att spara om man är aktiv.
Ny central med matning från den gamla.
Ryggåstak utan spottar.
28 dubbla datauttag (lexcom inkl central)
Material ca 35.000 (mycket dimmrar m.m)
Timmar för elfirma ca 25h.
Totalt ca 50.000
Mina reflektioner i efterhand är att köpa materialet på elbutik.se. Via elfirma så får du inga bra priser utan känner dig bara blåst.
Är du osäker eller vill ha en budget så är 750/m2 ett hyfsat riktpris.
Min elektriker brukar offerera 80.000 för en normalvilla på 150m2, då är det det standardgrejer som ingår, ex inga dimmers. Då gör han bra med vinst.
Men det finns mycket pengar att spara om man är aktiv.
7 - 800/ m2 är ett bra pris för en elinstallation enligt svensk standard. Med spottar tenderar det att dra iväg rätt fort räkna med ytterliggare en tusenlapp per spott, det är inkl matr. dvs. rör tråd dosor "pottor" spottar dimmer arbete.
pbengtsson:
Ja se där. En som fattar vad man menar.
Mtrl till 150 m2 bör ju gå till ca 25-30 då.
Verkar ju rimligt.
Har en katalog från Malmbergs med priser. Bra priser dessutom.
Ja se där. En som fattar vad man menar.
Mtrl till 150 m2 bör ju gå till ca 25-30 då.
Verkar ju rimligt.
Har en katalog från Malmbergs med priser. Bra priser dessutom.
Hemligt, men det gick undan, det gick åt 5 borr. Datauttagen gjorde jag själv på 3 kvällar (ca 12h), tråkigast var i centralen.Rrrrr skrev:
Visst kan det ta längre tid, men jag visste hur det funkar och lät elektrikern göra sitt utan störningar. Så sista raden blev billigt för min del. Hade kommit billigare undan om jag kört allt via elbutik.se
Om du inte vill ha några extravaganser så stämmer det bra, men en dimmer ligger på ca 800, du vill kanske ha 4-5 st. Jag hade ökat budgeten till 50.000jordraketen skrev:
Malmbergs har jag haft lite här och där temporärt, men de är inte bra, du får tyvärr (tror jag) vad du betalar för. I en villa kanske du har 40 VU, bra VU ligger kanske på 150 st medans Malmbergs kostar 50 st. Då har du sparat 4000 sek. Jag tycker det är en liten summa jämfört med hur mycket bättre de dyrare faktiskt är. Men det finns andra trådar om det.