Byggahus.se

Vad har ni för luftfuktighet i krypgrunden nu ?

1. S
    Medlem · 310 inlägg
    Jag bor i villa från 2004 med krypgrund och enbart byggplast på marken och trygghetsvakten. Inget annat.

Har satt två trådlösa hygrometrar i nordvästra och sydöstra hörnet och de varierar ganska kraftig både mellan varandra (den i nordväst är alltid lägst RF) och från dag till dag.

Sista veckan har de pendlat från 71 till 93 % men snittar nog oftast kring 80%.Temperaturen ligger ganska stabilt på 8-9 grader. Huset finns i Stockholmsområdet. Vad har ni därute och vilken utrustning ?

2. axmode
    Medlem · 22 inlägg
    Runt 45-50.
    Bor i Skåne och runt 11-14 grader i grunden.
    Ingen utrustning, inte ens plast på marken.
    Uteluftventilerad.

3. holmberg87
    Medlem · 2 087 inlägg
    Just nu 67-78% och 4.5 grader. Plastad mark och kondensavfuktare men jag kör inte avfuktaren än pga den låga temperaturen.

RF brukar kunna bli hög nu på våren när smältvatten trycker på

4. Needas
    Medlem · 744 inlägg
    51% RF och 20 grader , plast på mark uppdraget en bit på grundmur, igensatta ventiler och en Munters MH270 som går ca 30% av tiden.
    Betongbjälklag på ERGE-balk med vattenburen golvvärme (därav temperaturen).
    Bor i södra skåne!

5. Banvaktarn
    Medlem · 157 inlägg
    Nu har jag en gammal torpargrund men bidrar med mitt.
    Skall plasta & isolera marken, sätta igen ventiler samt en sorptionsavfuktare installeras i framtiden.

Här är mina 5 senaste dagar, ute & i grunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Chart.jpeg

6. P
    Medlem · 747 inlägg
    kl 14:09 12,1 grader 63% fuktighet, inga åtgärder planerade eller utförda sedan 1940

7. K
    Medlem · 107 inlägg
    Vad använder du för programvara och enheter för att få ut denna statistiken?

8. Banvaktarn
    Medlem · 157 inlägg
    Athom Homey det är egentligen hemautomation, sedan finns funktionen att lagra statistik, har 8 Telldus mätare placerade lite varstans som loggar.

Har tidigare använt en USB logger med HT Communication Tool

9. Peter2400
    Medlem · 4 822 inlägg
    Jag håller 65% i krypgrunden med hjälp av en Woods Ds15 och en z-wave mottagare som styrs av en tellstick net.
    Här är senaste veckan, 71% som jag hade förra lördagen var när dörren till grunden stod öppen halva dagen, annars är det stabilt.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    7CE55175-0BD5-4012-9CE8-BD9A2722A58E.png

10. P
    Medlem · 127 inlägg
  11. T
    Medlem · 399 inlägg
    Jag har haft 58-60% den senaste veckan. Ute runt 69%. Har plast, stängda ventiler och en avfuktare( Munters), som är ställd på att starta vid 65%, den har dock inte kört på länge.