Byggahus.se

Vad har ni för ljuddämpare i er anläggning?

1. M
    Medlem Nivå 4
    Har en del tankar kring ljudnivå i en blivande anläggning med FTX. Brukar inte tycka om att sova borta (hotell etc) där det är massa ljud från till/frånluftsdon, och tänkte fläska på rätt rejält med dämpare. Min tanke är att ha fasta dämpare (så långa det går) direkt vid aggregatet, sedan en till fast dämpare vid varje till/frånluftsdon. Frågan är bara vilken längd och dimension man skall ha på dessa.

Är det så enkelt som att "ju längre/grövre dämpare desto bättre"? Är det i så fall lönt att ha en grövre dämpare och sedan gå ner i dimension, t.ex. om man har 100mm kanaler, att man då tar en 125mm dämpare och sedan smalnar av direkt till 100mm? Eller är detta helt överdrivet, dvs duger gott med en 100mm dämpare?

Undrar själv vad ni har för längder/dimensioner på era dämpare, och ifall ni har dämpare vid varje don eller bara på några. Fasta eller flexdämpare? Ni som har ljud som ni inte är nöjda med, har ni bra dämpare men ändå höga ljud? Hur höga (eller snarare låga) flödeshastigheter skall man ha för att få så lite ljud som möjligt?

2. Lizzardo
    Självbyggare Nivå 5
    Jag har Lindabs 160-1200 mm långa med 100 mm isolering direkt på huvudstammarna.
    Funkar fint för mig och otaliga andra som jag också installerat ;)

3. Suhagg
    Medlem Nivå 13
    Det är väldigt svårt att få bra svar på vad som är tyst.
    Jag själv är väldigt känslig på ljud och när jag försöker förklara vad tyst är för mig så är det svårt att få fram det. Pratar man om värmepumpar t.ex säger en del att den i stort sett är knäpptyst och i mina öron låter hemskt.Samma med kyl/frys som står och brummar och lever om och vissa hör inget alls.

Jag gissar på grova rör, ljuddämpning i båda ändar, snälla böjar, bra upphängningar och inget skruvat direkt i stommen samt lågt flöde.

4. Suhagg
    Medlem Nivå 13
    Du har inte provat denna typ?
    Den stryper också så det är ju en nackdel men jag gillar ideen annars.

http://www.casamja.se/produktkatalogen/spjall/strypinsats

5. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    På min FTX-anläggning sitter Lindab SLCU50 900 mm på till och frånluft vid aggregatet. Vid varje tilluftdon sitter flexibla ljuddämpare AKU-COMP 100 mm. Mellan aggregatet och alla rör/ljuddämpare sitter flexibla ljuddämpare AKU-COMP 160 mm.
    Jag var själv orolig för ljudet från tilluftsdonet i sovrummet, men det enda som hörs är ett svagt susande. Jag bor i ett hus som i övrigt är extremt tyst.
    Det viktiga är att placera aggregatet så långt från somrum som det går samt att montera det enligt anvisningarna. I mitt fall sitter aggregatet på vinden. Aggregatet står löst ovanpå en träskiva med en bullerisoleringsmatta från Biltema mellan aggregatet och träskivan.
    Det viktiga är att flödena är rätt så att man inte stryper för hårt och fär ljud från detta. Jag känner igen det som du beskriver när det gäller oljud på hotellrum och liknande.

6. Lizzardo
    Självbyggare Nivå 5
    Inte just denna modell men jag har testat en liknande prudukt av annat fabrikat på bla lägenheter där vissa hyresgäster klagat på antingen "luftljud" eller överhörning och visst dämpar de men nackdelen är ju att de samtidigt stryper så att man kan få varva upp aggregatet.

7. M
    Medlem Nivå 4
    Strypinsatsen från Casamja verkar intressant, men jag ser det mest som en enkel lösning att i efterhand få till dämpning utan att behöva rota genom lösullen osv.

Har du några andra dämpare förutom dessa, typ fast eller flexdämpare direkt innan donen?

Vill bara se att jag förstår det hela, du har alltså aggregat -> stor flexdämpare -> fast dämpare -> spirorör till resp rum -> liten flexdämpare -> tilluftdon ?

Har du exakt samma lösning även på frånluften?

Är det ungefär en sådan här du har:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta1/

Har annars fått höra att många tar en mineralullsskiva under aggregatet, men jag antar att en sådan du har är bättre?

Undrar även vad ni andra har för generella erfarenheter av flexdämpare. Verkar som att Lindab inte tillverkar några sådana alls, och en ventilationsinstallatör jag pratat med använder inte flexdämpare alls, tydligen för att de dämpar mycket mindre än fasta. Verkar dock vara oerhört smidiga att installera, man slipper massa extra böjar, mätning och tillpassning, verkar mycket smidigt. Frågan är alltså hur mycket det låter i rummen där ni har era flexdämpare.

8. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    Vill bara se att jag förstår det hela, du har alltså aggregat -> stor flexdämpare -> fast dämpare -> spirorör till resp rum -> liten flexdämpare -> tilluftdon ?

Rätt uppfattat :)

Har du exakt samma lösning även på frånluften?

På från luften finns inte flexdämparen vid resp don eftersom dessa i mitt fall sitter i rum som vi inte klassade som "tysta". Badrum, hall, kök, tvättstuga och klk.

Det är den dämpmattan jag har. Anledning var helt enkelt att jag kunde köpa den i enstyck. Stenullsmatta kommer i 5-pack.

I de rum som har flexdämpare har jag inte hört några ljud som jag kan härleda till aggregatet. I mitt fall en HERU 90. Rent generellt är det väldigt tyst. Även när man står brevid det på vinden så hörs det knappt.

9. Lizzardo
    Självbyggare Nivå 5
    Nej

En vanlig markskiva 50 eller 70 mm fungerar utmärkt

Lindab saluför dem iaf.
    Om du använder dessa så se till att de är utsträckta till max för då flödar luften bäst genom dem.

10. E
    Medlem · Nivå 12
    Mycket beror på vilka frekvenser det skall dämpa.Att bara använda flexdämpare ,som har relativ tunn isolering, tenderar att kvarvarande ljud hörs dovare. En tyngre dämpare tar bort de lägre frekvenserna effektivare. En kombination av de två är vanligt. Flexdämpare vid donen är i huvudsak endast behövligt för att överhörning från angränsande rum skall minska. De fasta ljuddämparna har tabeller på ljuddämpningsfrekvensen tex i Lindabkatalogen.

11. M
    Medlem Nivå 4
    Ett stort tack till alla bra tips i den här tråden!

Har nu kollat lite på frekvenstabellerna, dels för Lindabs fasta (både raka och böjda), dels för den vanligaste flexdämparen AKU-COMP från REC Indovent, vilket är den som säljs via Lindab. Några generella iakttagelser för dämpning:

1) Ju större dimension på dämparen desto sämre dämpning (hade själv trott att det var tvärtom)
    2) Ju tjockare isoleringslager i dämparen desto bättre dämpning (rätt självklart)
    3) Ju längre dämpare desto bättre dämpning (även detta rätt självklart)
    4) Flexdämpare dämpar i regel bättre på lägre frekvenser, men sämre på höga frekvenser (1kHz och uppåt). På grövre dimension (läs 160mm) är det ingen större skillnad i total dämpning mellan en fast 1200mm (50mm isolering) och en flexdämpare (25mm isolering) av samma längd. Detta räknat för en flexdämpare som är dragen rakt.
    5) För fasta dämpare med 100mm isolering finns det både raka och böjda (Lindab SLCU resp BSLCU 100). Vid samma längd är den böjda dämparen lika bra på lägre frekvenser, men klart bättre på högre frekvenser. Med andra ord om alla andra variabler är lika verkar en böjd dämpare vara bättre än en rak.

Således har den ultimata dämparen följande egenskaper: liten kanaldiameter, lång, tjock isolering, böjd. Verkar som att flexdämpare är betydligt bättre än jag först trott, enda nackdelen är att det är lite tunn isolering i dom.

En sak som förstås har stor relevans i valet av dämpare är som exerg påpekat vilka frekvenser man vill dämpa. Här har jag ingen klar uppfattning om hur man skall tänka. Min spontana uppfattning är att själva FTX-aggregatet alstrar mestadels lågfrekventa ljud, böjar i spirorören skapar turbulens som ger mellanregistret, och höga frekvenser är mestadels röster från rummet uppströms/nedströms i ventilationssystemet. Vilket av detta som är mest angeläget att dämpa har jag ingen klar uppfattning om. Är det någon som vet får ni gärna dela med er av era kunskaper.

12. L
    Medlem · Nivå 11
    Stomljud är viktigt att undvika. I princip så är det det enda jag hör. Har 2 160-1200 innan VV samt flexdämpare vid varje ventil. Har en plan att hänga upp VV i gummidämpare för att få ned stomljudet jag hör rakt under VV.

• Laddar…
  13. Suhagg
    Medlem Nivå 13
    Om jag tänkt gjuta in stora delar av min FTX i plattan kommer jag få problem om jag skulle vilja byta en ljuddämpare om 30år. Eller är det inget att tänka på? Aldrig något som kommer behöva göras?

14. Lizzardo
    Självbyggare Nivå 5
    Tänk om man kunde sia in i framtiden, vad lätt allt skulle bli :p
    Men jag chansar på att du snarare vill byta ditt aggregat än ljuddämpare om 30 år

15. saturnus
    Medlem Nivå 11
    Kan Du förklara lite mer om det här med att gjuta in FTX i plattan! Menar du att rören skall gjutas in i golvet.
    Sitter inte FTX intag upptill på aggregatet?
    Går inte värmen uppåt i ditt hus?
    Skall du inte isolera rören?
    Hur tjock betongplatta har du?