Vad har ni för framledningstemp IVT490?

11k läst  18 svar

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hej

Någon som kan dela med sig av vilken framledningstemperatur ni har på era IVT 490 på sommaren. Min ligger på drygt 29 grader vilket jag tycker verkar mycket. Ska man göra något åt det?

Gabba

2. S
    Medlem Nivå 1

Re: Vad har ni för framledningstemp IVT490?

Hej,
    Här har vi idag 24 grader ute, och framledningstempen är 27,2 grader just nu. Den brukar ligga på den nivån nu när det är varmt ute. Börvärdet är 25 grader.

Dock har jag ingen aning om det är rätt eller fel. :-/
    /Leffe

3. A
    Medlem Nivå 6

Enligt instruktionsboken stängs husvärmensystemet av när det är över 17 grader ute. Detta går också att ändra.

Att framledningstemperaturen ligger över börvärdet beror väl på att solen/innetemperaturen värmer upp golvet/slingorna, och cirkpumpen cirkulerar ju kontinuerligt vattnet.

/Abbe

4. G
    Medlem Nivå 1

Mitt GT1 är 20,3 och faktiskt famledningstemp 29,1. Kan det verkligen bero på att solen värmer upp huset så pass mycket?
    Jag har i alla fall dragit ner "sommardriften" så att den den nu slår ifrån på 15 grader. Räcker förmodligen gott och väl med den värmen vi har nu.

Gabba

5. S
    Medlem Nivå 1

Sommarfunktionen på vår pump är ställd på 29,9! :surprised:
    Har ställt ner den på 17 nu.

Kan detta bero på att huset är nytt, och att golvvärmen ska se till att torka ur betongplattan?
    /Leffe

6. F
    Medlem Nivå 2

Som tidigare har konstaterats så är sommarfunktionen i normalfallet inställt på 17 grader C. Det innebär att  cirkulationspumpen stängs av helt dåutetemperaturen överstiger inställt värde. Det medför att vattnet till radiatorerna (golvvärmen) i det närmaste står helt stilla. De temperaturer som ni ser och kommenterar är med andra ord den temperatur som pannan (läs radiatorvattnet) har vid mätpunkten.
    Allt är helt i sin ordning!

Själv kan jag förmedla att jag sänkt temperaturen på sommarfunktionen till 13,5 grader med direktinkopplingen ställd på 9 grader C. Det fungerar utmärkt förutom då vi under vår/höst har flera dagar i rad med mulet väder. Då kan det bli något kallt inne. Med funktionen inställd på 13,5 grader och defaultvärden från fabrik så sker frånslaget fördröjt 1 timme samt tillslaget fördröjt 6 timmar. Alla värden ovan går att justera ifall man vet hur man tar sig in i servicemenyn på pumpen.

Det värdet från fabrik, 17 grader, tror jag härstammar från den tiden då husen tillverkades med mycket dålig isolering. Nya moderna hus klarar lägre utetemperatur innan värmen behöver slås på. Även alla våra dolda elförbrukare hjälper säkert till med lite värme som tex TV, datorn, mobilladdare mm mm som alltid står på...

/Farbro Melker

7. R
    Medlem Nivå 1

Autoterm 190F. Framlednings temp 28,4 (10,0), Inomhus temp 26, Varmvatten 49-50, utomhus 22. Sommardrift (husvärmefrån vid 13grader). Det verkar som framlednings temp som visas på skärmen (28,4) ligger mellan inomhus temp (26) och varmvatten  temp (50), mer åt inomhus temp. Det cirkulerar ingen vatten i radiatörkrets som gör att kretsen har samma temp som rumsluft. Varför står det 10 grader i parantes har jag funderat mkt. Det måste vara någon form av framlednings måltemp vid 22 grader utomhus temp (eller 26 grader inomhus temp). Huset är för varmt! Synd att det inte går att köra pumpen i "reverse mode" för att kunna kyla ner huset! :)

8. F
    Medlem Nivå 2

Det stämmer, 10 i parentesen är börvärdet på framledningstemperaturen.

28,4 är ärvärdet som framledningstemperaturen faktisk har vid mätpunkten. Blir högre i detta fall eftersom vattnet står stilla och värms upp till omgivande temperatur.

9. N
    Medlem Nivå 6

jag har 33 grader trots att jag har ställt värmekurvan på 0.0 (ekonomidrift, sommarläge, patronen avstängd)  (jag har 495, men tror inte det har någon betydelse i sammanhanget)

Vi har golvvärme på båda planen och jag har ställt termostaten på det lägsta. vet någon ifall vattnet "kapas" vid fördelaren på respektive plan eller om den ändå cirkulerar runt. om inte så kan det vara en förklaring till varför vi har haft det så himla varmt inne. (fått köpa en portabel AC till sovrummet).

Hur kan jag minska framledningstempen? kan jag stänga av huvudkranen till respektive fördelare som styr slingorna=ingen cirkulation. kan pannan/slangarna ta skada?

en fråga till också. vår kompressor går en kort stund typ en gång i timmen. Är det normalt? jag har seriekopplat en 200liter vvb till pannan och stäng av strömmen till den (eftersom lägsta inställbarna temp på VVB är 65 grader) så jag förmodar att pannan skall värma båda. Det har fungerat ganska bra hitentills...

Många frågor, men hoppas att någon kan hjälpa mig.

10. F
    Medlem Nivå 2

Värmekurva = 0 innebär att regulatorn styr värmen efter just kurva 0. Detta innebär inte att värmen är vara avstängd helt.

Beroende på vilken temp som är inställd enligt tidiagare i denna tråd så bör inte din cirkpump gå överhuvudtaget på dagtid då det är så varmt som det är, i södra Sverige i alla fall...
    Nattetid kan den sparka igång beroende på inställningarna.

Söker du svaren på dina andra frågor, som jag inte riktigt fattar, kan du tita in på www.varmepumpsforum.com . Där har dom diskuterat livligt om hur man ska ställa in golvvärmen. Om jag minns rätt så förespråkar många fullt öppna termostater i samtliga rum och sedan styra värmen via pannan.

11. A
    Medlem Nivå 3

Vad har ni kurvan inställd på nu när vintern är i antågande?
    Själv har jag 2-plans hus på 163 m2 med golvvärme på nedervåningen och vattenburna radiatorer på övervåningen.
    Tycker det är okay på nedervåningen med golvvärmen men för kallt på övervåningen med radiatorerna.

12. A
    Medlem Nivå 3

Vad har ni kurvan inställd på nu när vintern är i antågande?
    Själv har jag 2-plans hus på 163 m2 med golvvärme på nedervåningen och vattenburna radiatorer på övervåningen.
    Tycker det är okay på nedervåningen med golvvärmen men för kallt på övervåningen med radiatorerna.

13. F
    Medlem Nivå 2

För att blanda golvvärme och radiatorer måste det till en separat cirkulationspump och shunt. Har du en sådan?
    Då ligger säkert problemet i att få alla delsystem att fungera tillsammans.
    Temperaturen ut från pannan måste vara anpassad för radiatorerna, sedan används shunten att sänka temperaturen på vattnet för golvvärmen.

/Farbror Melker

14. A
    Medlem Nivå 3

Det skall finnas ja, och vara rätt installerat. Vet att det inte var första gången dom satte in en IVT 490.
    Just nu har jag kurvan på 3,1 samt eldar på ganska bra med en täljstenskamin. Elementen käns kalla men golven på nedervåningen är varma när man vaknar på morgonen och kaminen är kall.

15. C
    Medlem Nivå 14

vilken framledningsw temp du har beror inte på värmekällan, uten på huset & det radiatorsystem

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: