Byggahus.se

Vad har ni för bilar?

1. R
    Medlem Nivå 6
    Sist jag besiktigade så sade mannen likadant till mig. Det är en del ytrost men de klarar sig länge till.
    Men jag hittade ett bromspaket billigt till min bil så jag beställde hem för att lägga på hyllan, när jag bytte hjul så tog jag en närmre titt och de var ju tokslut bara sådär 2 månader efter besiktningen så jag bytte skivorna direkt =)

Litar inte ett jävla dugg på besiktning eller mekaniker utan jag tittar efter själv.

• Laddar…
  2. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Ja, det är ju bara att använda skivorna lite, så sliter de till sig.
    Jag åker inte med privatbilen till vardag, och den hade stått orörd några veckor med rost på skivorna som följd, men en rask tur i lördags på 113 mil så var de som nya igen :)

3. ricebridge
    Husägare · Nivå 14
    Byta bromsskivor är busenkelt och billigt att göra själv. Alltså ännu enklare för meken, som därmed kan ta betalt. Visst har man ju hört det, allt oftare, att skivorna plötsligt måste bytas — om det inte handlar om att öka omsättningen, så är det väl för att ”dagens ungdomar” tror att skivorna är slut bara för att de rostat i kanterna.

Här ser ni grabben som minsann körde ner bromsskivorna tills en av dem bröts av från navet — slå det om ni kan.
    Logga in för att se filmer.

• Laddar…
  4. R
    Medlem Nivå 6
    Problemet med en del skivor är ju tyvärr att de blir jävligt vågiga i slitytan. Bytt en hel del skivor som ägarna har fått besked att de klarar sig i några år till, men de får byta klossar stup i kvarten.
    Sen när man tar ner skivorna så är hela beläggningen borta på insidan, specifikt på bakbromsar då man knappt bromsar så hårt så de tar där bak.

Mina var så illa i navet att hade jag fortsatt köra hade de nog gått av.

Kör för övrigt en Renault megane 2010. 1,5dci.
    Jag är så fruktansvärt nöjd med denna bil och de är den bästa jag hittills ägt i driftsäkerhet och kostnad. Haft den nu i hela 3 år och har bytt en styrled, skivor bak och klossar runt om för att jag tyckte de kunde vara nya klossar överallt =)
    Annars ingenting alls.

5. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Visst är det så, Tesla är ”dumma” nog att ha tagit fram bromsskivor som är tänkta att aldrig behöva bytas.
    Det gillar nog inte de andra biltillverkarna:)

6. K
    Husägare · Nivå 12
    En mycket bra bil!!
    Har själv haft en likadan, dock något eller några år äldre än din. Min var en 230 från 1988.
    Det är nog den bästa bil jag ägt.

7. J
    Medlem · Nivå 10
    Jag tror en anledning att verkstan vill byta allt är att kunden blir sur om man bytt belägg och det ändå inte funkar eller att både skivor och belägg får bytas vid nästa service/besiktning. Många har inte bromsprovare och då är det lättaste sättet veta allt funkar att byta allt, ok, skivor, belägg... Men det är långt ifrån det billigaste. Min erfarenhet är att skivor håller 10 år och 15-20.000 mil om man inte fått de att slå sig eller rostat igen helt...

8. S
    Medlem Nivå 6
    Skivorna bak på min bil ville verkstan byta för 5 år sedan. De är lite rostiga men bromsar bra vid varje besiktning fortfarande. Känner också att det gått inflation i att byta bromsskivor.

9. MultiMan
    Medlem · Nivå 9
    Var originalskivor bak på min 9-5 2002 när jag köpte den för 5 år sedan. Såg fruktansvärda ut redan då men bromsade ok och gick igenom besiktningen utan problem. Tog ner allt, rengjorde och smorde upp då. Slipade ner kanter på skivorna.
    Körde med de skivorna tills i somras då jag valde att byta skivor och belägg runtom. De höll alltså 18' mil och 17 år med fullgod verkan trots ruttet utseende.

Linoljat i stort sett hela bilen stegvis vilket stoppat rosten (överlägset bäst och billigast på gamla bilar som inte kan göras plåtrena, tränger in överallt, går inte bort med avfettning när det väl torkat) och motorn är frisk så nu rullar jag vidare i 5 år till.

• Laddar…
  10. Tokslut
    Medlem Nivå 12
    Ja de var nog då på 80-90talet som de gedignaste bilar gjordes. synd att Rosten tagit alla. (om vi bortser från juveler som www.icon4x4.com där allt görs med material som skall tåla typ vad som helst)

Denna fick Ferrita rör å lack för 15år sedan. Röret är fortfarande som nytt, bevisar bara gång på gång att man inte ska handla annat än rostfritt + kan ta ner det otaliga ggr. och de är inga problem. De gamla plåtrören får lätt en midja och är ett helvete att ta isär / montera ihop. (de har väl iofs. byggts bort på senare tid)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC01595.JPG

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC00341.JPG

• Laddar…
  11. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Men det här med bromsskivor, när blir en skiva ”helt slut”?
    Jag har haft mycket problem att de blir skeva men har bara svarvat skivorna.

Protte

12. T
    Medlem · Nivå 12
    En 945 jag bytte främre skivor på bankade rätt rejält vid inbromsning. Man såg genom skivorna då de var av den ventilerade typen. Då är de helt slut, när man ser genom ventileringen.

13. R
    Medlem Nivå 6
    I princip dessa orsakerna.
    - Skeva (man har ett mått att förhålla sig till om man svarvar)
    -Extremt rostiga så det inte ens går att bromsa bort.
    -Navet är sönderrostat.
    -Bromsytan är borta
    -Det är vågor i skivan.
    Det är så billigt med skivor så jag byter hellre till nya och ser till att oken funkar.

Detta är en slut skiva. Ser "ok" ut på utsida på bilden men de är hel vågigt över ytan. baksidan är tokslut.

PS. Domkraften är av riktigt jävla bra kvalitet, vi vet inte exakt ålder men över 30 år är den och den har alltid sått ute på grus i en bod men lyfter i alla lägen ;)

14. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Bromsytan borta?
    Är det inte gjutjärn rakt igenom?

Protte

15. S
    Medlem · Nivå 8
    En 2018 Seat Leon Cupra 300 4drive. Fullutrustad. Fruktansvärt rolig bil som hänger av de flesta vid rödljusen original. Nu är den optimerad och 0-100 på strax över 4 sekunder. Utöver det går bilen enormt bra att köra bana på