12000 mil är väl ganska normalt bytesintervall på en kamrem? Inte särskilt svårt att byta heller, så borde inte vara så dyrt. Jag har i och för sig gjort bytet själv, så jag vet inte vad en verkstad skulle ha tagit för besväret.
Volvo har 20000mil eller 10år, samt billig/lätt att byta, ser man priset Renault tar för att byta rem och vattenpump, 10-12000kr, och är tydligen bökigt på franskt vis, och dyra delar.
Jo, säkert. Problemet var att folk inte fick veta det om dom inte servade på märkesverkstan så när remmen gick av efter 10' mil skyllde Opel på utebliven service.
Hade en Alfa 156:a som hade 6.000 mil på remmen. 8.000 i andra länder (hämtade den i Tyskland, de var mycket frågande till 6.000 när jag försökte få bilhandlaren att stå för bytet vid 5.900 mil eller vad den nu stod på). Men jag tror att det var plastspännarna snarare än själva remmen som var problemet på den lite känsliga italienaren.
Hände på Fruns Focus, löprullen gav upp innan intervall, remmen hängde kvar i 50 mil ändå !! Efter ha bytt rullen åkte jag 65 mil hem, och hittade då resterna av rullen när jag bytte remmen.