Byggahus.se
Kanske aldrig. Väl utförda motordelar som får smörjning, slits typ inte alls.

• Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Överlag så är kamkedjor dåliga, nyare E-klass har vek kedja,
De mindre dieslarna har kamrem... Motorn är från Renault/Nissan.

Ja, med dyra/korta byten, brukar vara 12000mil/5år.

12000 mil är väl ganska normalt bytesintervall på en kamrem? Inte särskilt svårt att byta heller, så borde inte vara så dyrt. Jag har i och för sig gjort bytet själv, så jag vet inte vad en verkstad skulle ha tagit för besväret.

12" är normalt på äldre remmar, men 5 år är pinsamt kort.

Volvo har 20000mil eller 10år, samt billig/lätt att byta, ser man priset Renault tar för att byta rem och vattenpump, 10-12000kr, och är tydligen bökigt på franskt vis, och dyra delar.

Isakare Isakare skrev:
12" är normalt på äldre remmar, men 5 år är pinsamt kort.
På min Fååård ökade de från 7 till 9 år .. och 12.000 mil ....

I början av 00-talet minskade Opel intervallet från 12' till 9' mil efter att en del remmar gått av. Tyvärr glömde dom att informera kunderna...

useless useless skrev:
I början av 00-talet minskade Opel intervallet från 12' till 9' mil efter att en del remmar gått av. Tyvärr glömde dom att informera kunderna...
Var de inte nere på 6.000mil ett tag?

Jo, säkert. Problemet var att folk inte fick veta det om dom inte servade på märkesverkstan så när remmen gick av efter 10' mil skyllde Opel på utebliven service.

useless useless skrev:
Tyvärr glömde dom att informera kunderna...
Märker man inte ändå om remmen går av? :thinking::oops:

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Inte på en Opel...

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren
Vår Volvo tror jag hade 18000 från början, men sänktes till 14000, Peugeot som kör samma motor(PSA) har inte sänkt alls.

Hade en Alfa 156:a som hade 6.000 mil på remmen. 8.000 i andra länder (hämtade den i Tyskland, de var mycket frågande till 6.000 när jag försökte få bilhandlaren att stå för bytet vid 5.900 mil eller vad den nu stod på). Men jag tror att det var plastspännarna snarare än själva remmen som var problemet på den lite känsliga italienaren.

Hände på Fruns Focus, löprullen gav upp innan intervall, remmen hängde kvar i 50 mil ändå !! Efter ha bytt rullen åkte jag 65 mil hem, och hittade då resterna av rullen när jag bytte remmen.
20110318232.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20110318231.jpg
Skapa konto
20110402255.jpg
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.