Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Vad har ni för bilar?

1. Isakare
    Medlem · Stockholm · 4 107 inlägg

Isakare

Medlem
    Hamnade bredvid en biltransport i en kö, och kunde studera en Modell X på nära håll där den stod på flaket. Man skulle kunna tro att bilen kom från verkstad efter en dåligt utförd karossreparation, men den var flång ny. På älde Lexus fick man använda bladmått för att mäta springorna mellan tex dörr och skärmar, och det var exakt lika överallt. På denna X fick man in ett tumstocksblad mellan bakdörr och skärm...….på tvären !!!

• Laddar…
  2. T
    Medlem · Österbotten · 438 inlägg

Turbo_Tail

Medlem
    Då det gäller bilar så är det 80% känslor - resten kör Toyota.

Jag kör RAV4. ;)

3. H
    Medlem · Västerbotten · 3 285 inlägg

Husqvarna220Ac

Medlem
    Igentligen skulle man endast köpa Toyota, men största missen i bilhistorien, släpper nya Avensisen, med Bmw diesel, men men men..endast manuel flinta växellåda!!

• Laddar…
  4. H

Husqvarna220Ac

Medlem
    Mercedes och Nissan, Mazda har stora problem med kamkedjor som går vid 10-15000mil.

Ska vara kamrem, Volvos kamremmar byts på 20’ mil, samt billigt att byta.

5. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 230 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Dumheter. En kedja håller bilens livslängd. Mercedes hade dock en (1) problemmotor på 2000-talet, M272 om jag minns rätt, som var felkonstruerad.

6. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 8 108 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Samma med BMW, en felaktig komponent som ställer till det

7. M
    Husägare · Östergötland · 2 324 inlägg

Micro

Husägare
    Du har rätt..Kedjan håller troligtvis bilens livslängd.. Men inte kedjesträckarna , det är ett vanligt fel bland annat på vissa Bmw.

8. Isakare

Isakare

Medlem
    Man gick över till enkel kedja från dubbel på 80 talet, 4 cylindrig motor. Från att ha hållt i en evighet höll den 10" mil. Jobbade på bilverkstad då och bytte massvis, en del bilar med havererad motor dök oxå upp (förare som saknade motoröra)
    MB rev hela motor för att byta till ett astronomiskt pris, vi kapade kedjan, skarvade på en cykelkedja och drog runt för 1/20 del av MBs pris. Det höll lika bra som orginalkedjan. Några år senare gick dom tillbaka till dubbelkedja.

9. H
    Medlem · Österbotten · 7 006 inlägg

heimlaga

Medlem
    Min Opel Kadett har ju en kort enkel kedja som driver kamaxeln. Fastän det är stötstänger från kamaxeln och uppåt.
    Då jag bytte kedja vid 200000 km var det helt klart dags. Både kedja och kedjehjul och kedjespännare var så pass slitna att jag bytte altihop. Skulle jag inte ha gjort det skulle motorn garanterat ha havererat redan. Jag vågar inte riktigt tro att motorn hänger med till 400000 km men om den gör det blir det nästa kamkedsbyte.
    Vad jag har förstått är det ungefär samma 200000 km bytesintervall på kedjan i nya bilar där tillverkaren hävdar att den inte behöver bytas.

10. Isakare

Isakare

Medlem
    Skillnaden är att din kedja sitter bakom ett plåtlock, det som sitter ivägen tar man bort på 10 minuter.
    På BMW forumet Auto Power har en kille bytt kedja med motorn kvar i bilen genom att ta bort växellådan och jobba under bilen. Delarna gick på 8000:- och det tog 28 timmar !!

11. vcx
    Byggnovis · Göteborg och Bohus län · 240 inlägg

vcx

Byggnovis
    Bytte kamkedja på sommarbilen för ett par år sen. Speciellt svårt var det inte, men inget jag skulle vilja göra regelbundet... Den gamla hade lite spel, men såg helt okej ut trots 20 år.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20170501_131838.jpg

12. H
    Medlem · Österbotten · 7 006 inlägg

heimlaga

Medlem
    Den där BMWn låter som en felkonsturerad motor som aldrig borde ha kommit i serietillverkning. I synnerhet BMW borde ha intresse av att inte släppa ut misstag på marknaden.

13. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 29 815 inlägg
    Det är samma skit på audis 3.0 tdi, kedja ink tillbehör sitter i bakkant på motorn, mot torpedväggen.....synnerligen korkat.

• Laddar…
  14. H

Husqvarna220Ac

Medlem
    Ehh, nä! Nissan/Mazda och Mercedes har stora problem med sina tunna cykelkedjor, och går en kamkedja så är det stort ras! Inte bara toppen som åker..många byter kamkedja innan 10-15000mil,

15. H

Husqvarna220Ac

Medlem
    Eller jäkligt smart, många sköna verkstadstimmar..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.