Byggahus.se

Vad har ni fått betala i provision till en mäklare?

1. J
    Husägare Nivå 8
    Det finns absolut en hel del dåliga mäklare i Stockholm. Vi bytte t ex mäklare vid vår försäljning. Men jag tror som sagt att det till viss del är priset på objektet som styr, gissar att de flesta mäklare vill ha en viss procentsats av objektets värde. Vi betalade ju 0,8% och jag tycker som sagt det är fullt rimligt. Att sedan arbetsinsatsen inte alltid står i paritet med beloppet är en annan historia. Tror att det många gånger kan vara betydligt mer jobb för en mäklare att sälja ett objekt på landsbygden än en lägenhet i stan.

2. P
    Medlem Nivå 5
    Okej så det är mäklarbranschen man ska ge sig in på då :) Om folk i Sthlm är villiga att betala 2-3 gånger så mycket utan att det är något nämnvärt mer jobb så borde man kunna få en fin lön som mäklare där i så fall. Det kanske är inställningen hos personer i staden som gör att de kan kräva så mycket betalt och att folk betalar det. Jag vet inte, känns fortfarande lite märkligt. Om man anlitar en advokat, en bilmekaniker eller något annat i Sthlm så skulle folk nog tycka att det var konstigt om den tog 2-3 gånger mer betalt än i andra medelstora städer.

Synd att ingen mäklare verkar vara inne här på tråden och kan svara, jag kanske får starta en egen tråd om detta på något annat forum. Det skulle vara intressant att få mer inblick i mäklares priser eftersom det skiljer så pass mycket.

3. Fairlane
    Medlem · Nivå 12
    Fast när man undersöker vad en service på bilen kostar så är det inte helt ovanligt att det är dubbla priset i storstad...

Jag kontaktade mäklare för några år sedan för att sälja en obebygd tomt, cirka 10 mil från Stockholm. Hade man fått 150' för tomten hade man varit mycket mycket nöjd. Lokala mäklare ville ha 35-40' för uppdraget, så mindre orters mäklare behöver inte vara så billiga som den du fick tag på.

Redigerat 23 maj 2018 12:46
    • Laddar…
  4. B
    Medlem · Nivå 22
    När vi sålde för 7 år sen låg mäklarpriserna i Stockholmsområdet kring 50 000. En del i prisskillnaden är väl det allmänna kostnadsläget, kontorslokalen kostar mer och lönerna ligger högre för att mäklaren ska få lika mycket kvar efter att eget boende är betalt, men en del är väl att man som säljare här inte blir så priskänslig eftersom man säljer för åtskilliga miljoner och mäklarkostnaden är avdragsgill.

5. P
    Medlem Nivå 5
    Okej, ja en bilverkstad behöver förstås stort utrymme vilket är betydligt dyrare i en stor stad, så där kanske lönen för anställda är en mindre faktor och lokalhyran påverkar mer = dyrare att lämna in sin bil. För mäklare borde lönen på anställda vara den största kostnaden för företaget däremot då de inte behöver något stort kontor.
    Men jag verkar vara rätt ensam om att tycka att det är märkligt att man får 2-3 gånger så mycket betalt för samma jobb/samma tid i en större stad som mäklare, så jag kan starta en egen tråd senare på något lämpligt forum om jag känner att jag ids ta reda på varför det är så.

Ditt exempel med 35-40k är väl ett rimligt pris om det kostade 30k för mig för en bra mäklare i en medelstor stad. De där 5-10k extra kan behövas för transportkostnader och den extra tiden att köra ut 10 mil ett par gånger. Priserna kan förstås variera också, men 2-3 gånger dyrare tycker jag som sagt är för mycket så där måste finnas någon anledning bakom varför det är så.

6. Fairlane
    Medlem · Nivå 12
    Nja, vi talade med lokala mäklare så inga resor på 10 mil. Detta från mäklare på en ort som nog får räknas som mindre än en medelstor stad. Det borde vara enklare att sälja en obebygd tomt än en lägenhet. Några bilder behövs men ingen stajling och "visningarna" bestod i att ge potentiella köpare adressen, inga söndagsvisningar generellt.

7. P
    Medlem Nivå 5
    Okej, ja men 5-10k +- i pris känns väl rimligt, tror ingen tänker annorlunda kring det. Jag är mest förvånad bara att ingen här verkar hålla med mig om att det är märkligt när mäklare i vissa städer tar 30-40k medan det i andra (större) städer tar 60-90k för precis samma jobb.

Jag tror att det är något i stil med det BirgitS skriver här ovanför, att många inte bryr sig så mycket då det är avdragsgillt och folk som säljer nu ändå har gjort en stor vinst oftast, samt lite dyrare lokalhyror och annat med. Men det hade varit roligt om någon hade insyn och kunde berätta hur det ligger till. Jag skulle ändå ha svårt att betala t.ex. 40 000 kr extra för precis samma tjänst som min kompis i en annan stad fick för 40k billigare, oavsett om jag gått plus eller minus totalt sett på min bostadsaffär.

8. B
    Medlem · Nivå 22
    Men det är ju ovanligt att man vet vad en mäklare kostar på en annan ort och även om man vet så har man ju inte så mycket val så länge som alla hyfsade mäklare ligger på ungefär samma pris. Men visst finns det mäklare i Stockholm som har lyckats tjäna väldigt mycket pengar under de senaste åren.

• Laddar…
  9. H
    Moderator · Nivå 25
    Fast skall man ta just Stockholmspriserna på mäklare, så tror jag att man skall lägga in att marknaden är överetablerad. De mäklare som inte ligger i toppskiktet får lägga relativt mer av sin tid på att ragga uppdrag, än motsvarande på en ort med 3 - 4 mäklarfirmor. De som kommit in på "toppfirmorna" har istället för många kunder och kan behöva tacka nej till uppdrag (sådant höjer priserna).

• Laddar…
  10. R
    Medlem Nivå 1
    Någon mäklare här som faktiskt vet hur mycket tid man lägger på ett enskilt objekt? För mig inom IT-branchen hade 45000 motsvarat ungefär 40-50 arbetstimmar. Dra av 5000 för broschyrer och allt annat rent praktiskt som hör till försäljningen. Min senaste bostad i Göteborg gick för 3,1 miljoner och arvodet på denna var 65000.

11. B
    Medlem · Nivå 22
    Normalt har väl mäklare sålt ett hus i veckan under senare år, förutom med undantag för senaste året skulle jag tro. För ca 10 år sen och längre tillbaks var det rätt vanligt att en och samma mäklare ofta hade söndagsvisningar av två hus.

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tror iofs. att de mer välkända mäklarna här, kan sälja typ 3 - 4 bostäder i veckan, men då jobbar de ofta med flera assistenter. På lägenhetsvisningar är det inte ovanligt att mäklaren bara är närvarande en kort stund, drar sedan vidare till nästa, medan en eller två assistenter håller ställningarna.

I andra änden på skalan finns mäklare som säljer kanske ett objekt i månaden, en bra månad.

13. L
    Husägare · Nivå 5
    Uppsala.
    52.600kr + annonsavgift Hemnet.