Vad har ni fått betala i provision till en mäklare?

3k läst  40 svar

1. D
    Medlem · Nivå 13
    Visst är löneläget något högre i Stockholm. Men visst är det jämförbart.

jocke31 gillar
  2. J
    Medlem Nivå 6
    Ingen aning. Men egentligen är väl timpriset rätt oväsentligt? Du vill ha en tjänst utförd och får ett fast pris att ta ställning till.

Det är dessutom tämligen svårt att veta exakt hur många timmar mäklaren arbetar, inte minst eftersom mäklaren inte är på plats hos dig under merparten av tiden. Och dessutom kan nog antalet nedlagda timmar skilja sig åt rejält mellan olika objekt - vissa säljer mer eller mindre sig själva medan andra kräver en större insats från mäklaren.

Vi har det senaste året sålt en lägenhet och ett fritidshus. Gällande fritidshuset så sålde vi t o m innan visning, men jag tror få (eller ens någon) mäklare går med på att lämna rabatt pga detta. Har aldrig hört talats om något sådant avtal i alla fall.

Misacsson gillar
  3. J
    Medlem Nivå 6
    Har som sagt sålt två objekt det senaste halvåret och faktum är att arvodet faktiskt blev lägre för mäklaren för vår lägenhet i Stockholm som såldes för 4,5 gånger mer pengar än vårt Fritidshus i Stockholms skärgård…

4. S
    Medlem · Nivå 6
    Ja, ett genomsnitt är ju det man vill veta. Procenten är ju inte det väsentliga.

Men 40.000 för en villa som säljer sig själv, tycker ni det är acceptabelt? En lägenhet borde inte ta lika mycket tid som för en villa och borde kosta mindre..

Misacsson gillar
  5. Misacsson
    Medlem Nivå 1
    De
    Tycker ändå det är intressant för att kunna jämföra rimligheten i priserna. Om en mäklare ex. lyckas ta betalt 10 000 kr per timme, är det då rimligt?
    Även om mäklaren gör merparten av arbetet på sitt kontor borde man ändå kunna redovisa för de timmarna utåt

Hade varit intressant att se vad villor i snitt säljs för och hur lång tid som i snitt läggs ned för att på så vis få ut snittarvodet.

6. LinusW
    Verktygstokig Nivå 6
    Om den säljer sig själv behöver du väl ingen mäklare? Då kan du väl använda typ Hemverket som inte kostar så mycket t.ex.

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Det finns nog ingen mäklare som jobbar på det viset. Och jag skulle nog inte lita på att låta någon bara skriva tid.

Man måste komma ihåg att mäklare troligen lägger ned relativt sett mer tid på att marknadsföra sin tjänst, alltså att få in uppdragsgivare än de flesta andra branscher. Om man tänker sig att de flesta uppdragsgivare frågar minst 3 mäklare innan de väljer, så bör det betyda att ungefär var 3e kundbesök ger ett uppdrag. Jag gissar att de lägger ned nästan lika mycket tid på att få in ett uppdrag som de sedan lägger på försäljningen av den bostaden. Om då dessa kundbesök "alltid" år på kvällstid, så får man tänka lite OB tillägg också för den delen. Till denna icke debiterbara tid kommer också de uppdrag som inte resulterar i en affär. Där mäklaren lägger rätt mycket tid på extra visningar, lirka med köpare och säljare för att försöka få dem att mötas vid ett pris, och sedan blir det inget.

Fairlane gillar
  8. G
    Allvetare Nivå 2
    2% på en lägenhet med utångspris 1 miljon. Hemnet/ blocket / fotografering ingick i summan. - Luleå - 2016
    1.9% villa på 2.2 miljoner. Samma som ovan ingick. - Katrineholm - 2015
    1.4% villa på 8 miljoner, Laholm - 2014

9. J
    Medlem Nivå 6
    Fast en rutinerad mäklare jobbar troligen betydligt snabbare än en orutinerad, och har sålunda ett högre timpris. Men får med största sannolikhet också ut ett bättre slutpris. Det enda som jag som köpare av tjänsten är intresserad av är resultatet. Hur många (eller få) timmar någon jobbar bryr jag mig inte om.

Om en mäklare har en kanonköpare i sitt kundregister och lyckas sälja mitt objekt till ett högt pris utan att ens visa det så är det ju win-win. Betydligt mindre jobb för mig, snabba pengar för mäklaren. Helt OK för min del. Det är samma sak med all tjänsteförsäljning, det är endast resultatet som är intressant i slutändan.

10. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag har aldrig begripit det här med "bra kundregister". Bra köpare som är villiga att köpa NU, hittar objektet utan att finnas i ngt. kundregister. Och försäljning före visning är något som oftast bara mäklaren tjänar på.

maxmsm gillar
  11. J
    Medlem Nivå 6
    Stämmer ibland, men inte alltid. Har i närtid sett några exempel på när kundregistret faktiskt fungerat. Bl a en granne som sålde till en utlandssvensk som blev kontaktad av mäklaren när ”rätt objekt” dök upp. De lät mäklaren hålla koll på marknaden åt dem. Säljaren fick galet bra betalt.

12. J
    Medlem Nivå 6
    Har också egen erfarenhet av att en bra mäklare kan göra skillnad på hur framgångsrik en försäljning blir. Vi bytte mäklare från mindre bra till bra med lyckat resultat. Och jag vet att den sämre mäklaren jobbade betydligt fler timmar än den sämre.

13. Fairlane
    Medlem · Nivå 9
    Senaste mäklaren jag talade med föreslog 0,875%. Det är nog trots allt bättre att jämföra priset i kronor än i procent, då procentsatsen baseras på förväntat försäljningspris. 0,875% lär ingen acceptera som arvode för något som säljs för 500,000.

Gällande bra och dåliga mäklare: När jag köpte en tidigare lägenhet var samtliga bilder på nätet på den rejält slitna lägenheten. Inte en enda bild på den fantastiska utsikten över Mälaren. Det var en bra mäklare för mig...

14. M
    Medlem Nivå 5
    Jag sålde i höstas via Hemverket, fastpris 15 000:- + annonsen på Hemnet som kostar beroende på salupriset, men då fick man visa själv.

15. P
    Medlem Nivå 2
    Jag har betalat ca 25 000 - 30 000 kr de gånger jag sålt lågenheter i en medelstor stad för ca 1 Mkr. Då har fotografering av fotograf (ej mäklaren) ingått samt enklare styling och alla vanliga saker som brukar ingår.

Jag tycker det är väldigt dyrt men med tanke på att det ofta kostar mer ändå i större städer ska jag väl inte klaga. Senaste mäklaren gjorde ett väldigt bra jobb och jag sålde före jul mitt i svackan när alla tidningar konstant skrev om att bostadspriserna kunde gå ner, samtidigt som jag var utomlands vilket försvårade vissa underskrifter och annat.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: