Byggahus.se

Vad har ni betalat för er dränering?

1. A
    Medlem · Värmland · 297 inlägg

andhak2802

Medlem
    Hej alla!

Vi ska inom kort dränera och jag har fått in lite offerter och tycker det verkar dyrt.

Den lägsta offerten är än så länge på strax över 100 000kr efter rot.

Vårt hus är ca 30m runt, enkelt att komma fram med maskiner och enkelt att lägga massor överallt.

Jag kanske har fel så undrar därför vad ni har betalat?

Tack!

2. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 895 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Helt off topic, men bara för att retas lite ;)
    När vår schaktbotten var klar var KA här och kikade/kontrollerade innan grunden skulle byggas.
    - Här behövs ingen dränering konstaterade han efter en snabb titt.
    Så kostnad för dränering = 0.00 kr :)
    Och vi har ca 47 meter runt huset.

Hur det skall gå vid en ev. framtida försäljning om spekulanten frågar om hur dräneringens skick är, får vi förhoppningsvis inte uppleva.

Men, har ni källare så byggdjupet kräver omfattande dräneringsarbete eller...
    Ålder på huset?

3. H
    Medlem · Dalarna · 1 103 inlägg

Hammarfall

Medlem
    Vårt kostade 65k inkl. rot. med 100mm optidrain. Fick offerter mellan 58 och 160k. Den jag gillade bäst kostade 132k, näst bäst var den jag valde. Då ville jag även passa på att ha extraarbeten på timmar och stora mängder matjord samt grus på två sidor som till slut kostade 30k.

4. A

andhak2802

Medlem
    Ska tilläggas att vi har källare, huset är byggt -37 och senaste dräneringen gjordes i början av 80-talet.

Huset står på sluttande tomt så halva huset är betydligt mindre grävdjup än andra.

5. A

andhak2802

Medlem
    En del har tur Lägga pengar på dränering är inte det roligaste jag kan spendera dom på direkt...

6. KnockOnWood

KnockOnWood

Grundstött
    Numera byggs det väl väldigt få hus med källare efter vad jag förstår.
    Inte svårt att gissa varför :)

Och inte behöver vi pannrum och plats för stora oljetankar heller.
    Något har väl i alla fall förändrats till det bättre.

7. F
    Medlem · Etelä Pohjanmaa · 2 023 inlägg

Finndjävel

Medlem
    Jag vet inte, jag hade gärna haft en fullstor källare. En hel våning att ha som "hobbyrum/mancave".

8. KnockOnWood

KnockOnWood

Grundstött
    Och vad hindrar dig att bygga så?

Själv blir jag gladare för varje trappa ja slipper.

9. F
    Medlem · Etelä Pohjanmaa · 2 023 inlägg

Finndjävel

Medlem
    Jag har inte obegränsat med pengar utan måste prioritera.

10. F
    Medlem · Gävleborg · 1 047 inlägg

fusion

Medlem
    Dränerade om hösten 2015, 3,5 sidor av huset totalt 45 m, resten gick inte pga vidbyggt garage. Inkl brunn, nya dagvattenrör, 10cm Ignucell skivor slutade det på strax under 70000kr med nästan 49000kr i ROT avdrag. Hade jag gjort detta våren 2016 hade det blivit nästan 20000kr dyrare pga sänkt ROT avdrag.

11. A

andhak2802

Medlem
    Hej, tack för svar! Har du källare? Även med dagens rot är ditt betydligt billigare med tanke på att du gjorde 45m. Du bor inte i Värmland?

12. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Att dränera är ett typiskt jobb som vilken normalhändig kan göra själv. Grävandet kan du hyra in eller göra själv med hyrd grävmaskin.

13. -RB-
    Renoverare · Skåne · 2 893 inlägg

-RB-

Renoverare
  14. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Visst. Riktiga karlar fjollar inte omkring med maskiner överhuvud taget. Men halvmesar som jag maskingräver upp, och handskyfflar tillbaka.

15. Bästa svaret

K
    Medlem · skåne · 301 inlägg

kalle55

Medlem
    För att angripa frågan från ett helt annat håll: Vet ni att ni måste dränera om? Det är lite av en trend, precis som att byta fönster är det, och många både byter fönster och dränerar om för att man "ska" göra det. Oavsett hur behoven och befintliga anläggningar ser ut.

Tänk på att det inte är helt ovanligt att hus sätter sig vid grävarbeten för dränering, med dyra sättningsskador som följd. Dränera alltså bara om om det finns reella behov.

Cheklista:

• Har du slamsugit befintligt drän? Om inte, gör det först och passa på att filma hur det ser ut. Är dränet från 80-talet borde det fortfarande fungera.

• Rinner det in vatten i källaren? Om inte, varför dränera om? En källare kommer alltid att vara fuktig, under grundsulan kan du inte dränera och sätta platoon matta oavsett.
    • Om det finns skador på befintlig drän, går det ofta att relinea.

• Rinner det fortfarande in vatten i källaren? Först nu finns det ide att dräner om.
    Börja i denna ordning, så kan du spara både tid och arbete.

Grundfrågan är alltså: varför behöver du dränera om?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.