Byggahus.se
Det händer att jag besöker K-rauta, men det går ju inte att handla där om de inte har extrapris. Så gott som alltid dyrare än Bauhaus, och eftersom de ligger nästgårds här i staden är det alltid smockat med folk på Bauhaus och tomt på K-Rauta.

Beckers färg kostar som exempel ungefär 30% mer.
Min Ryobi kapsåg med bord kostade 5000:- på K och 3000:- på BH
Det är inte ovanligt att det skiljer tusenlappar mellan handverktyg så som blå Bosch och Makita.
Innerdörr (gammal standard) cirka 1300 på BH, och 2300 på K.
Trall (120x28) 11,95 på K och 8,95-9,95 på BH.

Ett annat kul exempel var en grilltändargaffel för 199:- på K som kostade 25:- på Jula (Identiskt märke).

K var några kronor billigare på kakelfog och faktiskt några tior på ett låshus än BH.

Vilken typ av strategi kör K-rauta egentligen?
Visst, de verkar ha mer och kunnig personal, men det hjälper ju inte mig som vet vad jag ska ha.

• Gilla
Asterix86 och 1 till
  • Laddar…
Har tyvärr inget Bauhaus. Men håller med dig. Besöker bara K-Rauta på grund av sortimentet om jag behöver något speciellt. Annars endast vid erbjudande. Sist 57:50 för 7 kg Weber kol :)

Vet man vad man ska ha så är BH ok, men att försöka få tag på personal är oftast helt omöjligt. Dock måste jag ge en eloge till färgavdelningen på Bauhaus i Bäckebol, Göteborg som är väldigt kunniga och serviceminded :)

K-Rauta försöker jag att undvika så långt det går, även att de har bra sortiment och ganska kunnig personal, men priserna är ju helt öppe i det blå. Har turen och bo mellan två XL-bygg-handlare som har både bra priser och väldigt kunnig personal. Det enda man skulle önska som var lika bra som på K-Rauta är ju öppetiderna.

Men tillbaks till TS fråga är nog strategin, bra sortiment, bra läge (oftast i alla fall), mycket personal och generösa öppetider. Allt detta kostar ju en slant.

Skulle tippa på att det är mer för hantverkare som har konto å får bra rabatter.

Det där med mycket personal tycker inte jag stämmer på K i Partille iaf. Möjligen mycket personal i förhållande till antalet kunder men i den stora lokalen är dom omöjliga att hitta.
Sent from my Lumia 800 using Board Express

Jag tror dom vill profilera sig som en järnhandel i byggvaruhusskepnad. Mao lite som Beijers. Men jag kan inte påstå att dom lyckas så bra.
Jag frågar hellre här på forumet än en medarbetare på K-Rauta.

Har alltid undrat samma sak, personalen vet jag inte om det är så mycket att hurra över, och att de skulle ha ett stort/bra sortiment jämfört med "lågpris"ladorna Hornbach och Bauhaus vet jag inte heller, tycker det är same same. Så jag förstår faktiskt inte hur de överlever.

Själv handlar jag 99% på Hornbach, Bauhaus sätter jag inte min fot på såvida det inte är något väldigt specifikt jag skall ha, ex en kampanjprodukt som är rejält mycket billigare där än någon annanstans, deras kundservice och kunnande är enligt mig under all kritik. K-rauta samma sak, tar mig bara dit om det är någon speciell vara jag vill ha.

• Gilla
Anders_Nilsson och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas skrev:
Om DI har rätt så tänker K-Rauta vara fortsatt dyra, [länk]
Ja då är det bara en tidsfråga innan vi får se nerlagda K-Rauta varuhus, den strategin kommer aldrig att fungera. Fast det kanske är bra, kommer ju att finnas bra lokaler för någon annan att driva bygghandel i :)

Handlat en hel del på K-Rauta i Göteborg, både Sisjön och Partille...när det är kampanjpriser så är det med besked. Annars kan man inte handla där...Men med kundkort så får man ofta 20-50% på hela sortimentet speciella dagar, och då är det ruggigt bra. Sen minns nog många när de klantade sig och erbjöd halva priser på alla maskiner någon dag förra året...då var det svårslagna priser:)
Sen är personalen på K-Rauta trevliga, men totalt okunniga om både sina varor och sina egna system...på allvar undrar jag ibland om det är något slags Samhall K-Rauta bedriver i Göteborg.
Men å andra sidan är inte personalen i någon av byggvaruhusen speciellt kunniga i mitt tycke...med möjligt undantag för Hornbach där jag iallafall emellanåt fått bra hjälp på VVS-produkterna.
För övrigt, att fråga en säljare om råd...de är ju part i målet.

Med det sagt, lokala bygghandlaren, som är ruggigt dyr, är "billig" på frakt, och kör hem grejerna med kranbil mer eller mindre gratis...så när man ska ha mycket och inte kan hålla på med släp, då kan det löna sig att handla "dyrt"

I vår kommun har vi bara K-Rauta, Byggmax och diverse ännu dyrare mindre bygghandlare. Samt Jula och Classe som är bra på det som de har men som ju inte är fullfjädrade bygghandlare.

Så det blir en del K-rauta när det är lite mer speciella byggprylar. Och här är det hyfsat lätt att hitta personal som inte är helt tappade bakom en vagn. Men kommer Bauhaus hit får de det nog svårt...

Jag handlar knappt något alls där om det inte är någon värsting prissänkning.
Brukar gå in där och kolla lite, kolla på prislappen och tänka "å fy s-tan vad dyrt" och sen åka därifrån fort som attans.
Byggmax vägrar jag gå in på igen så det blir den lokala bygghandeln eller Beijer.

Forbo skrev:
Sen är personalen på K-Rauta trevliga, men totalt okunniga om både sina varor och sina egna system...på allvar undrar jag ibland om det är något slags Samhall K-Rauta bedriver i Göteborg.
Men å andra sidan är inte personalen i någon av byggvaruhusen speciellt kunniga i mitt tycke...med möjligt undantag för Hornbach där jag iallafall emellanåt fått bra hjälp på VVS-produkterna.
Tror också att Samhall bedriver verksamhet på samtliga byggvaruhus utan just på VVS-avdelningarna av någon anledning (alla ska-snart-gå-i-pension-rörisar kanske klämmer de sista åren på dylika ställen när kroppen inte pallar mer). Eller som Hornbach-killen frågade när jag stod och plockade ut virke: "Öööö vet du vad en 2tum4 är för något...?".

• Gilla
Joens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.