Hej, denna radiator ska tillfälligt tas bort för byte av bakomliggande vägg. Den röda plastknoppen kan tas bort och jag antar att insexskruven bakom stänger av kopplet. Men hur demonterar jag radiatorn från kopplet? Radiatorhalvorna delas antar jag.

Är det någon som kan peka ut namn/modell på kopplet?

• Radiatorkoppling med insexskruv och röd plastknopp, ansluten till ett rör, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiator med Danfoss termostatkoppling, sett från sidan, monterad mot en vit vägg. En röd plastknopp syns på rörets nedersta del.
    Skapa konto
  • Radiator kopplad till vägg med metallfästen, synlig termostatventil och insexskruv.
    Skapa konto
  • Radiatorkoppel med synlig röranslutning mot väggen, ovanför finns en avstängningsventil delvis skyddad av en röd plastknopp.
    Skapa konto
Det ser ut som MMA ettrörskoppel. Ventilen med röd plugg används för att ställa om kopplet till tvårörskoppel om skruven skuvas in helt. Då ska den ha en blå plastplugg. Det stänger alltså inte av returen. För att ta bort radiatorn måste man då tömma värmesystemet på vatten eller tillfälligt frysa rören och sätta dit en bypass på rören.

• Gilla
Consensus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.