Hej. Det är så att jag bor i en bostadsrätt från 1945, antar att golvet är därifrån med (osäker dock) hade en liten vatten incident igår och sedan har golvet rest sig på en liten del där det hände. Nu till min fråga, vad är det för typ av golv jag har? Går det att rädda genom att hitta nya bitar och sätta dit? Eller är det enklast och bryta loss allting och sedan lägga in nytt laminatgolv tex? Själva golvet är 5mm tjockt och är som ”stavar” som går i ett mönster. Uppskattar all hjälp jag kan få
bifogar med lite bilder. Tack!
Okarlsson skrev:
Tack för ditt snabba svar! Vet du vart man kan få tag i sånna bitar? Dom som jag tagit bort är ju helt vinda och obrukbara. Annars går det att ta bort allting och lägga ett nytt golv på materialet som är under? Vill helst kunna rädda det såklart, tycker det är snyggt!Okarlsson skrev:
Det är vad som döljer sig under själva ”stavarna” och stavarna i sig är 5mm tjocka. Kan man då ta bort alla stavar eller vad man nu ska kalla det och lägga in ett nytt golv? Ska försöka få tag på någon lokalt som kanske kan försöka rädda det i första handT tergo skrev:
Och detta är välJ Jensaleks skrev:
J Jensaleks skrev:
Ja nej absolut, men annars är det väl bara riva hela golvet och lägga in ett nytt? Min tjej ogillar det starkt, hon vill ha ett mörkare och mer ”modernt”. Så annars är det bara riva, och sätta dit ett laminatgolv?Stefan N skrev:
Ett laminatgolv sänker värdet på din lägenhet ordentligt Helt galet att byta ekparkett till ett laminatgolv. Du har väl en hemförsäkring?J Jensaleks skrev:
Du kan möjligen göra som Arne skriver, gömma det under laminat och ta fram det vid försäljning. Nu måste du ha en duktig golvläggare som kan fixa golvet. Det är väl lackat och tråkigt gult nu. En golvläggare slipar av behandlar golvet så det blir ”modernt”, t ex med olja och med nyans som passar din partner.
Yes
D Dr Jumping Jack skrev:Du kan möjligen göra som Arne skriver, gömma det under laminat och ta fram det vid försäljning. Nu måste du ha en duktig golvläggare som kan fixa golvet. Det är väl lackat och tråkigt gult nu. En golvläggare slipar av behandlar golvet så det blir ”modernt”, t ex med olja och med nyans som passar din partner.
D Dr Jumping Jack skrev:Du kan möjligen göra som Arne skriver, gömma det under laminat och ta fram det vid försäljning. Nu måste du ha en duktig golvläggare som kan fixa golvet. Det är väl lackat och tråkigt gult nu. En golvläggare slipar av behandlar golvet så det blir ”modernt”, t ex med olja och med nyans som passar din partner.
D Dr Jumping Jack skrev:
Yes ska jakt på en duktig firma som kan försöka fixa till golvet!D Dr Jumping Jack skrev:Du kan möjligen göra som Arne skriver, gömma det under laminat och ta fram det vid försäljning. Nu måste du ha en duktig golvläggare som kan fixa golvet. Det är väl lackat och tråkigt gult nu. En golvläggare slipar av behandlar golvet så det blir ”modernt”, t ex med olja och med nyans som passar din partner.