På min cykel har jag Presta(?)-ventil. När jag pumpar så lättar jag lite på en "mutter" först, så att "topp-plupp"-ventilen får lite spelrum, sen skruvar jag på pumpens adapter o pumpar. Vet inte om min teknik är helt rätt men jag brukar få till det :)

Nu fick jag tag i en begagnad damcykel, till min tjej, och bakre hjuls ventil är trasig(?). Det ser också ut som en variant av Presta, men jag tycker den ser aningen annorlund ut, kanske finns olika utsenden beroende på leverantör. Det som skiljer framhjulets ventil med bakhjulet är att det saknas gängor att skruva fast pumpens adapter.

Till höger i bild (A) har jag markerat de gängor som saknas på bakhjulets ventil("topp-pluppen" finns kvar). Jag vill också nämna att det som skiljer alla Presta-bilder på internet, men damcykelns ventiler, är att det finns en bred "mutter" som i bild till vänster (B). Vet inte om detta ger någon ledtråd. Så, hur får jag till gängan som saknas? Köpa helt ny ventil eller finns reservdel?
 
  • Tre cykelventiler, A och B är Presta-varianter. Ventil A saknar gängor och ventil B har en bred "mutter".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  1. Ventilen sitter fast på slangen. Byter man slang byts ventien oxo
    Det är inte fel att ha byta båda och samma typ av ventil fram & bak. Det är en billig och bra lösning.
  2. Eller så skaffar/gör man en adapter så pumpen passar ventilen.
 
Redigerat:
Unikt namn
En ny slang med ventil kostar typ 50spänn på biltema.
 
På nått sätt har ju gängorna lossnat. För jag misstänker att det finns 1st större del som sitter fast i slangen, sen gängdelen, och sist "pluppen". Missförstå mig inte, det är inte hela ventilen som har lossnat, det är den lilla gängade delen som är markerad i bild, kanske 4-5mm hög.

Hade gärna sluppit mecka med cykeln o dra av slangen, men det blir sista utvägen.
 
Full förståelse för att du inte vill mecka med cykeln men i det här fallet har du inte mycket val. Varken Presta eller Dunlop ventilerna sälja till ett skäligt pris så nya slangar är vägen framåt. Om du inte vill lämna in cykeln tycker jag att du ska passa på att köpa Biltemas däckverkyg. Den är nog en av de bästa grejerna som finns på Biltemas. Högra sidan används för att ta av däcket och vänstra för att trä på.

Cykeldäckverktyg från Biltema med två olika ändar för att ta av och trä på cykeldäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
A
Dracula Dracula skrev:
…det som skiljer alla Presta-bilder på internet, men damcykelns ventiler, är att det finns en bred "mutter" som i bild till vänster (B). Vet inte om detta ger någon ledtråd. Så, hur får jag till gängan som saknas? Köpa helt ny ventil eller finns reservdel?
Är det en presta-ventil bortsett från nämnda mutter? Är det en sådan ventil som den till vänster i bild så är ju en ”klassisk” cykelventil. Det finns såvitt jag vet bara de tre varianterna som bilden visar på cyklar.
 
LÖST!

Jag tog mig en närmare titt, och drar slutsatsen att tidigare ägare felaktigt tagit en Presta-"plupp" - där det istället ska sitta en vanlig klassisk ventil. Så jag behöver bara köpa en vanlig ventil så är det löst. Förutsatt att det inte är punka på slangen.
 
Dracula Dracula skrev:
Förutsatt att det inte är punka på slangen.
😁 Och förutsatt att du har analyserat det korrekt, så att den lösningen funkar. Det kan ju finnas en anledning att föregående ägare inte gjort som du tänker och valt detta lite udda alternativ.

Du kan ju försöka med detta tredje alternativ och hoppas att det blir tätt. Eller så väljer du ett av de två första. Varav alternativ #1 är det enda som garanterat löser problemet.
O O skrev:
  1. Ventilen sitter fast på slangen. Byter man slang byts ventien oxo
    Det är inte fel att ha byta båda och samma typ av ventil fram & bak. Det är en billig och bra lösning.
  2. Eller så skaffar/gör man en adapter så pumpen passar ventilen.
 
nu saknar vi bilder på den problematiska ventilen, men bara som upplysning fanns det länge dunlopventiler som saknade gängning. om du har en pump som kräver att den gängas på, löses problemet med ventilbyte. slangen kan fortsatt användas.
 
O O skrev:
😁 Och förutsatt att du har analyserat det korrekt, så att den lösningen funkar. Det kan ju finnas en anledning att föregående ägare inte gjort som du tänker och valt detta lite udda alternativ.

Du kan ju försöka med detta tredje alternativ och hoppas att det blir tätt. Eller så väljer du ett av de två första. Varav alternativ #1 är det enda som garanterat löser problemet.
Jag har analyserat rätt, så dina alternativ slipper jag 🤪
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.