Vad har jag för huvudsäkring?

1k läst  32 svar

1. N
    Medlem Nivå 4
    Jag har ett litet elproblem. Jag har försökt få tag i en elektriker men det är inte så lätt att få tag på. Jag skulle helst vilja installera diskmaskin, tvättmaskin och byta ut till elspis men!!

Det sitter en 6-amperes smältsäkring i en lucka. Vet att det är gamalt elsystem i fastigheten (ej 3-fas) och vi har gasspis.

Samtidigt är lägenheten utrustad med jordning i väguttago och elskåpet har automatsäkringar.

Hur kan jag kontrollera vilken säkring som är huvudsäkring och kan det stämma att en lägenhet idag har 6A? Säkringen har aldrig gått men kör som mest belsning, router, tv och nån dammsugare ibland.

Tacksam för inspel.

2. J
    Bannad · Nivå 10
    Tveksamt med 6 A , var sitter mätaren , färgerna är grön /6 röd /10 grå / 16 blå / 20 gul/ 25 Amper på den lilla knoppen som syns genom glaset , ska du byta allt det som är en önskan blir det nog till att ha 25 Amp som huvudsäkring , men det får du ta med en elektriker vad som finns att tillgå och hur det ska göras , Annars normalt med 1 Fas i äldre lägenheter i dina kvarter , i nya så har dom 3 Fas

3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Har du gasspis så kan det faktiskt vara möjligt att det är bara typ 6, 10 eller 16A enfas till lägenheten.

Isåfall kan du glömma att installera en massa stora strömförbrukare i lägneheten, såsom TM, DM, t.o.m en vattenkokare blir svår att köra.
    Möjligen om det är enfas 16A, då börjar saker fungera litegrann, bara man tänker på att inte köra två saker samtidigt, dvs låt bli vattenkokaren och dammsugaren medan diskmaskinen går.

Är elsystemet såpass klent, så är det ombyggnad som inbegriper hela huset, som måste till.
    Det måste utökas kapaciteten i alla ledningar mellan mätarrummet i källaren och till lägenheterna, troligen behöver även inkommande matning till huset även den uppgraderas. Och har man lite otur blir det stopp där om elleverantören inte har mer kapacitet i sin transformatorstation.

Är det bostadsrätt eller hyresrätt?

4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Men mer beskrivningar, tack.
    Ungefärligt årtal på huset, lite bilder.

Din huvudsäkring (mätarsäkring) sitter troligen i källaren eller ett rum på bottenvåningen. Om huset är något lite nyare (60-tal typ och framåt), så började man ibland placera mätartavlorna samlat på varje våningsplan.

edit
    Jag skrev:
    "Din huvudsäkring (mätarsäkring) sitter troligen i källaren eller ett rum på bottenvåningen"
    Stämmer ju lite dåligt, jag har ju varit med rätt ofta om att det sitter en mätare ute i trapphuset vid varje lägenhet, brukar ofta vara i något litet skåp av något slag, men ibland helt öppet.
    I hus som byggdes före elektrifierandet så blev det lite på olika vis när el skulle dras in i befintliga hus.

Men från typ 40-talet åtminstone brukar det vara populärt att samla alla elmätare till lägenheterna i källaren.

Redigerat 11 jan 10:48
  5. L
    Husägare · Nivå 14
    Prata med fastighetsägare.

Troligen är huset uppgraderat med matning in till elcentral.
    Men är allt i original med gas-spis är man kanske kvar på 1930-50 talet och då var elsystemet byggt för, läs-, toa-, tak-lampa samt en radio! Klar precis dammsugaren som kom på 50- talet.
    Då är det kört.

6. VidarH
    Medlem Nivå 6
    Glöm inte att ta upp det med föreningen.
    För jag antar att det är en bostadsrätt? De kan ha åsikter och planer gällande det.

7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    För tio år sedan var jag på besök i en fastighet i stockholm som då haft 2 st 2A säkringar till varje lägenhet för inte alltför länge sedan. De hade haft det nya elsystemet i kanske 10 år då.

Så bara för typ 20 år sedan fanns det fortfarande hus med de små 2A-säkringarna till lägenheterna.
    Där hade de boende då absolut ingen möjlighet att köra något effektkrävande, möjligen dammsugare ifall de lyckades hitta en med klen 500W motor.

8. C
    Medlem Nivå 5
    När kylskåpen kom så infördes 10A jordat uttag i köken. Finns ett sådant uttag?

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är inget ovanligt med väldigt klen matning till lägenheter där det finns gasspis.

I föreningen där jag var ordf. för ca 30 år sedan, hade vi ca 800 bostadsrätter. Vi hade 7 matningspunkter från elnätet (7 kvarter). Varje matning var på 85A, så drygt 100 lgh. på 85A. När vi ville bygga en ny tvättsytuga, nekade Stockholm energi att vi skulel få säkra upp lite för att kunna driva tvättstugan. Matningen i gatan var redan överbelastad. Jag mätte spänningen i min lägenhet, den var ibland nere på ca 180V.

Sedan när elnätet i gatan uppgraderades, de byggde ett antal nya transformatorstationer, så Gick samtliga glödlampor i lägenheten sönder inom 48h. Då kunde vi i samband med stambyte uppgradera matningen till föreningen vi fick 250A per matningspunkt. Detta var ändå inte nog för att kunna sätta in elspisar.

10. N
    Medlem Nivå 4
    Här är en bild men det kanske inte säger så mycket. I luckan sitter en 6 A säkring

11. J
    Bannad · Nivå 10
    En s,k stigare rakt igenom huset från källare till sista våning , är med 3 fas och avtappas med enfas för varje lägenhet , inget ovanligt i äldre hus , mest i storstäderna , vissa nätägare vill inte ha 3 fas för att det kan bli snedbelastning på nätet då .
    Är brukligt om inte nyinstallationen skruvas fasmässigt mellan lägenheterna kan bli så alla kaffeplattor kommer på samma fas

12. N
    Medlem Nivå 4
    Kan man med denna bild avgöra om det är 6-A?

Är det helt omöjligt att installera en diskmaskin utan att elektrikern drar nytt från källaren?

13. J
    Bannad · Nivå 10
    Det med 6 amp svårt , öppna luckan och fota , säkringen om den är 6A så ska den lilla indikeringen innanför glaset på huven vara grön

14. N
    Medlem Nivå 4
    Jag vet att det är en 6a säkring som soåitter där. Vet bara inte om den är ”inkopplas”.

Kommer hem på tors och ska fora mer då.

15. J
    Bannad · Nivå 10
    Det är en gammal mätarplatta i trä ( ser det ut som ) och en ny mätare och ny central på den , då är det med säkerhet di huvudsäkirng som sitter luckan , det som är lite av intresse för oss är vad är för storlek på huven , den finns två sorter .
    Du kanske har sett vanliga propphuvar och om den du har där är mycket mindre så är det en som Gänga 1 .
    Det går säkert att säkra upp till 16 amp med en sådan om ledningen från den är av rätt storlek , finns till 16 amp som jag sett .
    Är det en som ser helt vanlig ut går det att få 25 Amp om det är byggt för den storleken , men det måste en elektriker titta på
    samt nätägaren vidtalas

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: