Byggahus.se

Vad har jag för häck(ar)?

1. H
    Medlem Nivå 3
    Hej!
    Har bara bott i vårt hus en sommar och efter den upptäckte vi att vi skulle behöva fylla i lite luckor i häcken runt huset. Men eftersom det är minst fyra olika sorters plantor är det lite svårt att veta vad man ska ränna och köpa, så någon här kanske kan hjälpa?

Bifogade bilden visar de fyra främst förekommande. A och B är ganska lika, men A får mörka bär och B är lite fransig. C ser lite ut som en avenbokhäck, bortsett från att det inte är en avenbokhäck (och inte har blad som en avenbok, och alla bladen faller av om vintern osv). D har jag sett hos många andra men ingen aning om vad den heter.

Så, finns det någon som kan sina häckar?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2014-08-10 09.47.jpg

2. fremax
    Husägare · Nivå 14
    A=nypon
    C=avenbok?

Med vänlig hälsning, fremax

3. H
    Medlem Nivå 3
    Hm... Bilderna kan nog luras lite ser jag nu på dina svar.
    A har mycket mindre bär än nypon, och inga taggar.
    B är inte bok, har mörk bark och tappar alla bladen.

4. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Tycker B ser ut som körsbär?

5. A
    Medlem · Nivå 19
    Inget proffs men vågar nog påstå att:
    A är Oxbärshäck
    D är någon spirea. Brudspirea?

• Laddar…
  6. H
    Medlem Nivå 3
    Det verkar stämma ganska bra Anders! A ser till 100% ut som oxbär, och B är nog nån släkting. D ser ut som en brudspirea fast utan blommorna.

7. A
    Medlem · Nivå 19
    Nu är det mera gissning, men kan C vara liguster, tycker de nya skotten liknar sådana.
    Och som du skriver liknar B någon form av Oxbär, ett alternativ skulle även kunna vara häggmispel klippt som häck.
    Häggmispel får blåbärsliknande frukter.

8. H
    Medlem Nivå 3
    Hm, den får inte alls blommor på samma sätt som häggmispel, och C ser mer avenbokig ut än liguster... Googlandet fortsätter!

9. G
    Medlem Nivå 5
    Både B och C skulle eventuellt kunna vara Häckpoppel. Svårt att se på bilderna.

• Laddar…
  10. H
    Medlem Nivå 3
    Häckpoppel kan nog C vara!

11. K
    Medlem Nivå 5
    A är häckoxbär och D säkert någon sorts spirea, där tror jag vi fått korrekt identifiering.

B är definitivt häggmispel. Det finns olika sorter och om man klipper häcken blir det i princip inga blommor.

C är varken avenbok eller poppel men jag är inte hundra på vad det är. Närmast kameran ser man flera sorters löv, både häggmispel och något som skulle kunna vara hallon, alltså löven som är tydligt veckade längs nerverna. Längre bort ser löven annorlunda ut men jag gissar på att det är häggmispel i alla fall.