Byggahus.se

Vad har jag för fas till min spis? (se bilder)

1. Tomas85
    Medlem Nivå 1
    Har hittat fler som frågat om det här, men tycker inte jag blir säker av de svar jag hittar. Jag undrar 2 saker:

* Vilken fas har jag till den här spisen?
    * Hur ser man att man har den fasen?

2. Bästa svaret

useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Eftersom du bara har en fas in till lägenheten så är det den fasen spisen går på.

3. K
    Medlem Nivå 4
    Lite märklig fråga.

Du har en fas till lägenheten som ovan skrev. Spisen går troligast på säkringen som är märkt C20.

4. Tomas85
    Medlem Nivå 1
  5. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Att jordfelsbrytaren är 2-polig (fas och nolla). I en trefasanläggning är jord 4-polig.
    Plus att det bara är enpoliga säkringar.

6. K
    Medlem Nivå 4
    Man kan se det genom centralens säkringar, JFB. Att du har en jordfelsbrytare för enfas, en 20A säkring. Antalet säkringar, hade du haft 3 fas hade spisen högst troligt gått på 3x16A

Dock så kan man sätta en enfas JFB och säkra upp en del av elaläggningen ex kök och badrum, har själv så i min lägenhet, resten ligger utanför. Ska väl ta och fixa allt nångång.

Skrev lite off topic bara så att folk inte tror att bara för att man har en JFB för 1 fas så har man alltid en fas in i centralen.

7. Tomas85
    Medlem Nivå 1
    Ok tackar!

Och det ser du på hur bred den är då. Googlar jag "jordfelsbrytare 2-polig" och "jordfelsbrytare 4-polig" så ser jag skillnaden i bredden. T.ex. den vänstra här skulle vara 2-polig (1-fas) och högra 4-polig (3-fas).

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    402147.jpg

8. K
    Medlem Nivå 4
    Precis, som Useless skrev.

fas spis