Har bott i vårt hus i 6 år nu. För två år sedan färdigställde vi en större utbyggnad där även avloppet byggdes ut med bla ett badrum till (enplans hus) allt har funkat frid å fröjd med avloppet fram till Februari i år. Då märkte vi att vattnet i toastolarna börjat guppa och att vattenlåsen i huset går tomma. Ibland bubblar det också. Köpte en vacuumventil och satte under handfatet i nya badrummet men den gjorde ingen skillnad. Öppnade även ett hål på ena vattenlåset i köket för att få extra luft, ingen skillnad. Har spolat avloppet från hus till gatan för att utesluta begynnande stopp men det finns inga stopp alls. Rengjort alla vattenlås utom ett.
Då även grannen också upplevt liknande problem med sitt avlopp (dock inte lika tydliga) så misstänker jag att det är nåt som jävlas i gatan. Har pratat med en minst sagt slö person på ”kretslopp och vatten” i två omgångar. Han vägrar ge med sig att felet kan ligga på deras sida och säger egentligen bara att ”du behöver en luftning” (vilket jag har) sist jag pratade med dom skulle han skicka ut någon som skulle kolla men jag tror aldrig det hände. Vad fasen skall jag göra och vad kan vara problemet?
Då även grannen också upplevt liknande problem med sitt avlopp (dock inte lika tydliga) så misstänker jag att det är nåt som jävlas i gatan. Har pratat med en minst sagt slö person på ”kretslopp och vatten” i två omgångar. Han vägrar ge med sig att felet kan ligga på deras sida och säger egentligen bara att ”du behöver en luftning” (vilket jag har) sist jag pratade med dom skulle han skicka ut någon som skulle kolla men jag tror aldrig det hände. Vad fasen skall jag göra och vad kan vara problemet?
Börja med att kontrollera luftningen (-arna) och så att de fungerar. I andra hand hade jag filmat avloppet, det låter som om det är påväg att bli stopp. Har du spolbrunnar i anslutningspunkten till det kommunala? Är det vatten i dem?
Kan du vara mer precis i symptombeskivningen?
Hur är avloppet kopplat? Kan du rita en principskiss?
Vad innebär att toastolarna börjar guppa? Hur ser det ut och när händer det?
När dras vattenlåsen tomma i huset? Vilka av dem dras tomma?
Var bubblar det? D v s exakt vilka vattenlås? Och när?
Utan dessa detaljer är det svårt att felsöka. Rent allmänt låter det som begynnande stopp. Huvudmisstänkta är fett, det tar tid att bygga upp. Eller att påkopplingen av det nya avloppet skapade någon olämplig lösning. Eller att hushållets barn kanske vuxit upp och lagt sig till med nya vanor gällande vad de spolar ned i toan. Typiska problemgrejer som inte får gå i toan är för mycket toapapper per sittning, tops, våtservetter, bindor/tamponger och kondomer.
Hur är avloppet kopplat? Kan du rita en principskiss?
Vad innebär att toastolarna börjar guppa? Hur ser det ut och när händer det?
När dras vattenlåsen tomma i huset? Vilka av dem dras tomma?
Var bubblar det? D v s exakt vilka vattenlås? Och när?
Utan dessa detaljer är det svårt att felsöka. Rent allmänt låter det som begynnande stopp. Huvudmisstänkta är fett, det tar tid att bygga upp. Eller att påkopplingen av det nya avloppet skapade någon olämplig lösning. Eller att hushållets barn kanske vuxit upp och lagt sig till med nya vanor gällande vad de spolar ned i toan. Typiska problemgrejer som inte får gå i toan är för mycket toapapper per sittning, tops, våtservetter, bindor/tamponger och kondomer.
Jag tror också på tätt i avloppsledningen i gatan. Om ditt avlopp vore tätt så skulle det inte påverka grannens.
Och du har spolat avloppet. Tätt inavlopp i huset brukar sällan ge helt plötsligt övertryck i avloppsledningen.
Du får väl öppna en avloppsbrunn i gatan och kika ner.
Men samtidigt så fixar inte en spolning av avloppet om det växt in rötter i ledningen på väg mot gatan.
Och du har spolat avloppet. Tätt inavlopp i huset brukar sällan ge helt plötsligt övertryck i avloppsledningen.
Du får väl öppna en avloppsbrunn i gatan och kika ner.
Men samtidigt så fixar inte en spolning av avloppet om det växt in rötter i ledningen på väg mot gatan.
Hej, för att förtydliga, att vattenlåsen töms och guppandet kan ske när som helst på dygnet (även på natten), det finns alltså inget samband med spolning eller liknande, allt vatten rinner undan utan problem från diskhoar och badkar etc.
Vet inte vad som hände med min skiss på avloppet men färgerna försvann, hur som helst, det mörkgrå strecket föreställer huvudstammen, på denna sitter sen diverse avgreningar, det är spolat med iller från badrummet till vänster ända ut till gatan utan att ha stött på några som helst stop.
Guppandet sker främst i båda toaletterna och ibland bubblar det från stora köksvasken (den i köksön) glömde rita in diskmaskin men det har nog ingen betydelse. Spolar man i båda toaletterna är dom fyllda en stund, ibland upp till 2 timmar sen börjar guppandet från ingenstans igen.
Vet inte vad som hände med min skiss på avloppet men färgerna försvann, hur som helst, det mörkgrå strecket föreställer huvudstammen, på denna sitter sen diverse avgreningar, det är spolat med iller från badrummet till vänster ända ut till gatan utan att ha stött på några som helst stop.
Guppandet sker främst i båda toaletterna och ibland bubblar det från stora köksvasken (den i köksön) glömde rita in diskmaskin men det har nog ingen betydelse. Spolar man i båda toaletterna är dom fyllda en stund, ibland upp till 2 timmar sen börjar guppandet från ingenstans igen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Om locket på rensbrunnen inte är helt tätt, låt det ligga lite öppet på sne så kan inte problem i gatan dra vattenlåsen tomma.
Prova under en tid.
Protte
Prova under en tid.
Protte
Oj det var dramatiskt, det måste vara ett rejält undertryck i avloppsstammen. Hur uppstår det då?
Antingen suger det rejält med luft från kommunens kulvert i gatan, mer än din avluftning släpper in. Eller så har du en rejäl skorstenseffekt genom din avluftning som skapar undertrycket och tillräckligt med luft kommer inte in via avloppsstammen. För det senare scenariot, blir det värre när det blåser? För du hade väl avluftning över nock?
Antingen suger det rejält med luft från kommunens kulvert i gatan, mer än din avluftning släpper in. Eller så har du en rejäl skorstenseffekt genom din avluftning som skapar undertrycket och tillräckligt med luft kommer inte in via avloppsstammen. För det senare scenariot, blir det värre när det blåser? För du hade väl avluftning över nock?
Har ingen avluftning ovan nock utan bara vacuumventil och nu ett tillfälligt öppnat hål under ena diskhon, det har dock fungerat felfritt i snart 6 år utan. Både innan och efter utbyggnad. Enligt kommunen har inte dom ändrat något så tycker det är märkligt att det uppstått så plötsligt.Claes Sörmland skrev:
Oj det var dramatiskt, det måste vara ett rejält undertryck i avloppsstammen. Hur uppstår det då?
Det blåser ganska hyggligt idag och märker ingen större skillnad. Dom va faktiskt här å sög eller nåt i gatan förut och efter det blev det bättre igen, men inte helt bra.
Ja då måste ju undertrycket orsakas av kommunens anläggning. Och det måste vara ett jäkla drag om dina två vacuumventiler inte fungerar.P patfred skrev:Har ingen avluftning ovan nock utan bara vacuumventil och nu ett tillfälligt öppnat hål under ena diskhon, det har dock fungerat felfritt i snart 6 år utan. Både innan och efter utbyggnad. Enligt kommunen har inte dom ändrat något så tycker det är märkligt att det uppstått så plötsligt.
Det blåser ganska hyggligt idag och märker ingen större skillnad. Dom va faktiskt här å sög eller nåt i gatan förut och efter det blev det bättre igen, men inte helt bra.
Rätt mig om jag har fel, då jag inte vet om höjden på avluftningen spelar någon roll, men säg att jag tillfälligt kopplar bort badkaret och öppnar stammen helt i ena änden (stammen är 110rör) då borde detta motsvara en ganska rejäl avluftning? Har nämligen testat detta utan någon större skillnad. Det jag märkt som hjälper mest är att ta av locket på rensbrunnen, då sugs ju luften ut innan huset så att säga. Det känns dock inte som någon vidare lösning. Det jag ställer mig mest frågande till är hur det kan ha uppstått så plötsligt?
Kan du verifiera undertrycket i kommunens avlopp när du öppnar rensbrunnen? Känner du med handen att det suger luft där? Kan du se det genom att lägga ett ark toapapper över brunnensöppningen (det borde då sugas ned).
Ja det kan jag göra
Ja då lär det sugas ner. Ska det inte vara undertryck där?Claes Sörmland skrev:
Normalt brukar det inte vara rejäla undertryck i avloppsstammar. Då är det verkligen något som suger i kommunens kulvert.P patfred skrev:
Kan det vara så att det är för tätt i deras kulvert? Kanske p g a att för att för få av dina grannar har riktig avloppsluftning så luften inte kan komma in någonstans?