Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vad har hänt med Makita, skräpkvalitet numera?

1. Nicbi
    Medlem · 4 inlägg

Nicbi

Medlem
    Hej!

Har länge använt Makita-maskiner och har alltid ansett att det är bra grejor!
    Nu börjar jag dock tvivla! Två obetydligt använda skruvdragare har gått sönder. På den ena gav motorn upp och på den andra havererade chucken helt o hållet!
    Dessutom har en cirkelsåg gått sönder (motorn här också), använd max 10 ggr.
    Häromdagen gick även trimmern sönder...endast använd kanske 20 ggr.
    Samtliga maskiner är 3-5 år gamla och under denna tiden har även 3 batterier gett upp, fy sjutton vilken kass kvalitet!!!

Någon mer som upplevt kvalitetsproblem med Makita-maskiner?

2. K
    Medlem · 541 inlägg

kniv

Medlem
    Skriv gärna vilka modeller du har, annars kan du inte få några objektiva kommentarer. Det är ganska välkänt att vissa av Makitas kolborstmoter är klappkassa.

För en cirkelsåg som används 2-3 gånger per år hade inte jag köpt Makita, då finns det betydligt billigare dammsamlare från Biltema etc.

3. Nicbi
    Medlem · 4 inlägg

Nicbi

Medlem
    Hej!
    Bra fråga, den sista slängde jag på tippen idag (trimmern). Samtliga var kolborstmotorer. Ville egentligen bara höra om fler upplevt problem med Makita.

4. ullberg
    Verktygstokig · Stockholm · 3 578 inlägg

ullberg

Verktygstokig
    Inget jag upplevt, har inte vansinnigt mycket makita men säg 10-15 maskiner, mest batteri men också lite sladd köpta perioden 2008-2022 - ingen har med mitt användande (inte proffs men använder dem nog mer än snittprivatsvensken) gått sönder ännu men min äldsta skruvdragare, som är just den allra första makita jag köpte 2008, börjar bli lite glapp i chucken…

5. K
    Medlem · 541 inlägg

kniv

Medlem
    Då är det väl tydligt, att det är just kolborstarna som är gemensamma nämnaren. Exempelvis är Makitas borrskrivdragare DDF482 bland det sämsta som någonsin tillverkats, så att dämma ut en hel tillverkare på den verkar lite drastiskt.

6. Düsseldorff
    Byggnadsvårdare · Bromma · 1 381 inlägg

Düsseldorff

Byggnadsvårdare
    Det är ju tråkigt att de sakta men säkert håller på att rasera sitt varumärke.

Å andra sidan har jag en tigersåg från Makita med kolborstmotor som jag måste ha sågat 100 km med vid det här laget. Den verkar odödlig. Men den är ju också tillverkad för en herrans massa år sen...

7. G
    Medlem · Stockholm · 415 inlägg

gunric

Medlem
    Vi köpte en grentugg i våras och den har varit på reparation 3 gånger sedan dess med uppbrunnet styrkort. "För hårt belastad, reparerad på goodwill" har varit verkstadens kommentar. Man tycker den ska överleva lätt trädgårdsarbete med minst så grova grenar som hålet tillåter. Tyvärr har den inte gått sönder än efter senaste reparationen så vi kan få lämna tillbaka eländet. Kommer antagligen hända dagen efter att garantin gått ut...

8. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 2 998 inlägg
    En grentugg är väl bara av eller på?
    Måste gå att tjuvkoppla efter garantitiden gått ut.

• Laddar…
  9. G
    Medlem · Stockholm · 415 inlägg

gunric

Medlem
    Det finns någon överbelastningsskydd så maskinen börjar gå baklänges vid överlast och det har varit det som hänt när det pajat. Förbikoppling går säkert att lösa. Hoppas den pajar en sista gång innan dess.

10. T
    Medlem · 119 inlägg
    Jag har en DDF482 som är använd jättemycket. Den har åkt ner från tak, borrat i stubbar, legat ute i regn, blandat betong, slipat smidesräcke och en massa annat. Har lovat mig själv en ny när den dör, men den bara vägrar.

Övriga maskiner, vilka är mindre använda, fungerar också precis som förväntat. Har inte haft några bekymmer med någon av mina maskiner. Trimmer, slagskruvdragare, häcksax, cirkelsåg, liten borrhammare, stor kombimaskin.

11. K
    Medlem · 541 inlägg

kniv

Medlem
    Då är det bara tacka och vara glad! Min 482 har också fått en ganska tuff behandling tills den en dag sa adjö. Så kör på så länge den håller (y):D

• Laddar…
  12. J
    Husägare · Stockholm · 287 inlägg

Jerald Stuartson

Husägare
    Har använt mina makita skruvdragare flitigt i 2år och tycker de harvar på bra utan problem. Har trimmer, gräsklippare osv och även de funkar klanderfritt.

Kan problemen handla om SBS?

13. D
    Medlem · 336 inlägg

droopy

Medlem
    Makita är ett märke som väldigt ofta piratkopieras. Det går ut varningar med jämna mellanrum på usla kopior som ser exakt ut som en äkta men där kvaliteten är under all kritik. Dessa säljs ibland av respektabla firmor som själva inte fattat att det är billiga kopior och kommer man över en sådan så kan det vara svårt att bevisa att det är en kopia.

Ta kontakt med Makita för att kolla upp din maskin(er) normalt sett så Är MAKITA bra prylar och har jämn kvalitet men marknaden har förstörts av alla pirater som flyter omkring ute i butiker och på nätet.

Just på batterimarknanden så är det rena vilda western. "Original batterier" har billiga kina celler monterade och säljs som original i originalförpackningar. Även firmor som renoverar maskiner stoppar i billiga kina celler som är kassa efter bara 20-30 laddningar. Mobiltelefoner som fått "nytt original batteri" har visat sig vara rena skräpet då "renoveraren" velat tjäna en hacka extra.

Kolla upp dina maskiner med tillverkaren det är fullt möjligt att du fått snygga men värdelösa kopior.
    Handlare som Bauhaus, Clas Olsson och Amazon mf har sålt kopior helt ovetandes då och då så numera kan man aldrig vara säker på att det verkligen är ett original man fått.

Även De Walt är drabbade liksom Fluke så ingen tillverkare verkar gå säker från Kines hysterin.

14. T
    Medlem · 6 inlägg

Takko

Medlem
    Har också ett brett sortiment av Makitas batterimaskiner. Går som klockor i ur o skur och aldrig upplevt något strul. Kanske haft tur…

• Laddar…
  15. emmschen
    Självbyggare · Skåne · 284 inlägg

emmschen

Självbyggare
    Ojdå.. Jo kvalitetsskillnader är det definitivt mot de äldre maskinerna. Har dock inte haft sån otur som du. Skruvdragarna håller jag dock med om. De nya är katastrof! De tål ingen belastning, och chucken blir ”slapp” ganska snabbt. Har däremot en trimmer som funkat klockrent sen jag köpte den för flera år sedan. Samma med häcksaxen som även den är välanvänd. Batterier har jag aldrig haft problem med dock.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.