Byggahus.se

Vad har hänt med innervägg i friggeboden!

1. M
    Medlem Nivå 1
    Är det någon som råkat ut för något liknande? Isolerade friggeboden i somras och när vi nu kommer ut så har antingen innertaket rest sig eller innervägg sjunkit! Reglarna till väggen står på golvet så då borde golvet sjunkit men kan inte se det heller. Innertaket består av gipsskivor skruvade direkt på takstolarna. Underligt är det iaf. Motsvarande vägg ser likadan ut men med mindre avstånd. Någon som har idéer?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20150314_114432.jpg

2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Rent spontant skruvar man ju aldrig gips direkt i takstolarna då dom rör sig med vind och snölast. Sen kanske det inte är det som hänt här dock.

3. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Kan takstolarna ha krympt lite nu när det varit vinter och torrt? Har du gips eller träskivor på väggarna?

4. M
    Medlem Nivå 1
    Väggen på bilden är gipsvägg. Övriga är träpanel. Borde inte takstolarna ha krympt redan förra vintern? Då var inte stugan isolerad.
    Kan de ha krympt 30 mm?

5. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Nej inte 30 mm. Det måste vara något annat.

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag förstår inte vad det är jag ser på bilden?

• Laddar…
  7. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Det är inte så att det varit mycket snö på taket i vinter som gjort att taket böjt ner sig? Nu när snön har försvunnit så har taket gått tillbaka till sin ursprungliga position.

8. P
    Medlem · Nivå 7
    Jag förstår inte vad det är vi ser på bilden. Ta en bild på ett lite större område kanske?

9. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Hur är friggan grundlagd? Kan det vara någon skum effekt av tjälskjutning eller sättning i marken?

10. smiler
    Medlem Nivå 7
    Gissar att taket inte gillar val av taklist :p

11. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Ingen förstår väl den konstiga bilden?
    Gissar att ventilen sitter på en vägg. (Är det en ventil förresten?)
    Vad är de randiga delarna, med tre ränder i grupp; en tapet?
    Vad är den mörkblå randen?
    Vilket är tak?

(Varför sätter man gipsskivor i taket på en frigga?)

Fler och bättre beskrivande bilder, tack!

12. D
    Medlem · Nivå 8
    Är det så svårt att se? Man ser väggen med tapet på, en blå taklist och sen glipan upp mot taket.

Sen vet jag inte varför väggen sjunkigt eller taket höjt sig.