Jag har precis målat om min faluröda kolonistuga. Men det uppkommer trävita fläckar på olika ställen runt huset. Vid varje fläck ser det ut som sniglar varit runt och härjat. Kan de utsöndra något som påverkar färgen?

Bild?

Rödmålad träpanel med flagande färg och synlig slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fuktigt trä när det målades?

Nä, inte det minsta.

Jag gissar att det är getingar som varit framme och samlat material till ett bo. Om du kollar runt i närheten kanske du hittar ett falurött getingbo? Jag hittade ett grönt bo en gång inte så långt ifrån gröna trädgårdsmöbler som getingarna var förtjusta i.

Aha, jag har ett getingbo under taket. Ser inte själva boet men så kanske det är då.

Om det är getingar så kan man dels se dem när de sitter och gnager loss träfibrer, men också höra.
Hos oss tycker jag det verkar som att de bara går på trä där ev färg redan är borta. Tycker inte att de går på och förstör målade ytor. Om det är getingar så ser man också på nygnagda ytor att det tittar fram friskt trägult virke under den gråa väderbitna ytan.
Utifrån detta så tror jag inte att det är getingar som är grundproblemet/orsaken till att färgen släppt/inte fäst, utan de bara utnyttjar ytorna med naket trä.

Pröva att slipa fram trärent friskt trä och måla igen på dessa färglösa ställen.

Ok, tack. Får prova det helt enkelt.

E Esmilia skrev:
Jag har precis målat om min faluröda kolonistuga. Men det uppkommer trävita fläckar på olika ställen runt huset. Vid varje fläck ser det ut som sniglar varit runt och härjat. Kan de utsöndra något som påverkar färgen?
Det där med sniglar är lite intressant. Ska försöka komma ihåg det. Här blir det ommålning av fasader med slamfärg nu och då, och vi har också gott om sniglar, även högt upp på fasaderna ibland. Kan inte på rak arm påminna mig att jag sett detta fenomen tidigare, men det behöver inte innebära att det inte funnits någonstans i någon utsträckning.

Återkom gärna med resultatet efter bättringsmålning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.