3 394 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Vad har en snickare för kompetenshandlingar?
Jag ska bygga ett enkelt fritidshus på 70 m3 och för att försöka spara pengar önskar jag min farbror som kvalitetsansvarig. Han har varit snickare i 40 år och vi skickade in bygglovsansökan innan de nya reglerna så vi kan få ett "lokalt godkännande" (Om dom förbiser att vi är släkt vill säga)
Men dom vill ha kompetenshandlingar. Vad skulle ni säga är kompetenshandlingar för en verksam snickare??
Men dom vill ha kompetenshandlingar. Vad skulle ni säga är kompetenshandlingar för en verksam snickare??
Redigerat:
Dom vill nog ha kompetenshandlingar för KA. inte för Snickaryrket...dvs, certifiering. Blev själv tvingad att anlita en certifierad KA för vårt bygge trots självbygge...
Frågade kommunen efter en lista med certifierade KA som de tidigare godkänt, valde ut några stycken som jag bad om offert...fick tag på en gammal byggnadsinspektör från kommunen som var bra och billig, och som kunde kommunens system bättre än de som jobbade där nuförtiden. Komiskt byggsamråd där bygglovshandläggaren frågade vår KA hur man brukade göra
Frågade kommunen efter en lista med certifierade KA som de tidigare godkänt, valde ut några stycken som jag bad om offert...fick tag på en gammal byggnadsinspektör från kommunen som var bra och billig, och som kunde kommunens system bättre än de som jobbade där nuförtiden. Komiskt byggsamråd där bygglovshandläggaren frågade vår KA hur man brukade göra
Är du säker på att "lokalt godkännande" även det innebär att man ska uppvisa en certifierad KA? Jag gör inte den tolkningen.
Man ska ju antingen anmäla en KA med behörighet ELLER anmäla en KA för lokalt godkännande med tillhörande kompetenshandlingar.
Gör man din tolkning är ju de två alternativen one and the same?
Man ska ju antingen anmäla en KA med behörighet ELLER anmäla en KA för lokalt godkännande med tillhörande kompetenshandlingar.
Gör man din tolkning är ju de två alternativen one and the same?
Jag skulle ha bett farbror att spalta upp vad han har arbetet med under sitt liv som kan vara relevant för en KA, sen får han skriva under och intyga detta.
Skicka in detta till kommunen och se vad dom säger
Skicka in detta till kommunen och se vad dom säger
Tja...i Kungsbacka Kommun, och i en del andra vad jag har förstått, så får man inget lokalt godkännande om man inte har ett certifikat av minst lägsta nivån...
Men det bästa är nog helt enkelt att du frågar bygglovshandläggaren vad exakt det är dom vill ha...så slipper du "tolka" och sen få backning... Jag ringde själv handläggaren för förtydligande ett par gånger och gav mig inte innan de gett mig exakt beskrivning av vad de ville ha.... när jag sen lämnade in ansökan fick vi beviljat bygglovet på 2 veckor. Till skillnad mot grannen som det tog 3 månader för och ett antal kompletteringar...
Men det bästa är nog helt enkelt att du frågar bygglovshandläggaren vad exakt det är dom vill ha...så slipper du "tolka" och sen få backning... Jag ringde själv handläggaren för förtydligande ett par gånger och gav mig inte innan de gett mig exakt beskrivning av vad de ville ha.... när jag sen lämnade in ansökan fick vi beviljat bygglovet på 2 veckor. Till skillnad mot grannen som det tog 3 månader för och ett antal kompletteringar...
Krav på KA enl Boverket:
Kontrollansvariga certifieras efter prövning enligt kraven i
Boverkets författningssamling (BFS 2011:14, KA4).
Certifikat för behörighetsnivå N eller K utfärdas för kontrollansvariga för olika typer av byggnadsverk. För att erhålla certifikat skall visas att tillräckliga kvalifikationer finns beträffande:
· teknisk utbildning m.m.
· erfarenhet av praktiskt arbete inom byggområdet
· kunskaper om bygglagstiftningen m.m.
· lämplighet för uppgiften
Kontrollansvariga certifieras efter prövning enligt kraven i
Boverkets författningssamling (BFS 2011:14, KA4).
Certifikat för behörighetsnivå N eller K utfärdas för kontrollansvariga för olika typer av byggnadsverk. För att erhålla certifikat skall visas att tillräckliga kvalifikationer finns beträffande:
· teknisk utbildning m.m.
· erfarenhet av praktiskt arbete inom byggområdet
· kunskaper om bygglagstiftningen m.m.
· lämplighet för uppgiften
Liknande trådar
-
Snickare har lagt gipsbruk som avjämning inför golvläggning
Golv -
Har min snickare förstört tätskiktet?
Badrum -
Söker snickare/hantverkare Hörnefors, Nordmaling med omnejd.
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Anlita helhetslösning för fönsterbyte eller egen snickare?
Fönster & Dörrar -
Snickare som tar betalt för allt möjligt
Juridik