Idag målas tyvärr ingen plåt i Borlänge, så frågan är om inte den målade plåten även valsas i vårt grannland i öst
Eller kör Finnspång @FredrikR?
Med risk för att jag gissar fel så tror jag Borlänge skickar till Finspång och att Prelaq numera heter Greencoat.
Vårt altantak är profilerat på DalaProfil i Romme och har SSAB loggan på undersidan.
Våtslipat stråkastarna till bilen, dom började bli oigenomskinliga, gulaktiga i färgen. Besiktningen sa dom lyste väldigt svagt enligt ljusmätaren och rekommenderade att dom skulle bytas till hösten, men han släppte igenom bilen. Men jag tycker inte om att slänga å köpa nytt, orsaken dom börjar se ut såhär är att UV skyddet ger upp.
Så jag slipade bort det för hand, våtslipning från 320-400-600-800, sedan klarlackade jag med UV beständing 2K lack. Imorgon har jag tänkt jag ska våtslipa med 3000 och sen polera dom.
Vid 800 kornighet så såg dom inte bra ut, men då klarlacken kommer på så blir det stor skillnad, och om man stannar vid 800 eller 1000 kanske så har lacken nåt att häfta vid.
Våtslipat stråkastarna till bilen, dom började bli oigenomskinliga, gulaktiga i färgen. Besiktningen sa dom lyste väldigt svagt enligt ljusmätaren och rekommenderade att dom skulle bytas till hösten, men han släppte igenom bilen. Men jag tycker inte om att slänga å köpa nytt, orsaken dom börjar se ut såhär är att UV skyddet ger upp.
Så jag slipade bort det för hand, våtslipning från 320-400-600-800, sedan klarlackade jag med UV beständing 2K lack. Imorgon har jag tänkt jag ska våtslipa med 3000 och sen polera dom.
Vid 800 kornighet så såg dom inte bra ut, men då klarlacken kommer på så blir det stor skillnad, och om man stannar vid 800 eller 1000 kanske så har lacken nåt att häfta vid.
Behöver också göra det…
Gjorde du det verkligen för hand? Hur lång tid tog det?
Ja det tog kanske 1 eller 1½ timme tror jag att sanda. Det är inte mycket som ska bort, 320 pappret tar bort allt väldigt snabbt. Huvuddelen av jobbet är inte att avverka material utan att sanda bort skråmorna från det grövre pappret med finare tills man når 800 eller 1000.
Jag sandar endast i en riktning med pappret, när jag byter grovlek så byter jag riktning så de går tvärs över den tidigare skråmorna, och så vidare.
Snyggt, du får gärna posta en bild på hur ljusbilden blev efteråt. Lack kan ju tydligen vara lite lurigt och bryta ljuset lite varstanns, även om det ser fint ut för ögat. Hoppas din våtslipning med 3000 jämnar ut eventuella ojämnheter.