Byggahus.se
Cheesen
Är väl sista ukrainska plåten..

richardtenggren richardtenggren skrev:
Idag målas tyvärr ingen plåt i Borlänge, så frågan är om inte den målade plåten även valsas i vårt grannland i öst ;)
Eller kör Finnspång @FredrikR? :)
Med risk för att jag gissar fel så tror jag Borlänge skickar till Finspång och att Prelaq numera heter Greencoat. :oops:
Vårt altantak är profilerat på DalaProfil i Romme och har SSAB loggan på undersidan. :p(y)

Vi hann färdigställa denna innan himlen öppnade sig och vi fick en oplanerad kaffepaus.
20220706_121455.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Regnet visade att gårdagens svordomar lönade sig och att vattnet nu leds till ännu en tunna..
Logga in för att se filmer.

Även den som slutfördes idag såg ut att hamna rätt.
Logga in för att se filmer.

Nu verkar det ge sig så de resterande två kan fixas. :cool:

• Gilla
Patrik440 och 9 till
  • Laddar…
Nu är det kaffe, glass och jordgubbar.
Sista rännan på plats!

Nu börjar svärmor tala om en ny trapp....:whistle:
20220706_151717.JPG
Skapa konto

Av nån outgrundlig anledning hade svärfar lämnat en bit fotbräda längst in mot huset, som vi fixade dit innan rännan monterades. :heart:
20220706_143830.JPG
Skapa konto

• Gilla
dilemma och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Nu börjar svärmor tala om en ny trapp
Låter som du behöver en ny bosch...

• Gilla
  • Älska
T230 och 4 till
  • Laddar…
Våtslipat stråkastarna till bilen, dom började bli oigenomskinliga, gulaktiga i färgen. Besiktningen sa dom lyste väldigt svagt enligt ljusmätaren och rekommenderade att dom skulle bytas till hösten, men han släppte igenom bilen. Men jag tycker inte om att slänga å köpa nytt, orsaken dom börjar se ut såhär är att UV skyddet ger upp.

Så jag slipade bort det för hand, våtslipning från 320-400-600-800, sedan klarlackade jag med UV beständing 2K lack. Imorgon har jag tänkt jag ska våtslipa med 3000 och sen polera dom.

tthDxfV.png

Vid 800 kornighet så såg dom inte bra ut, men då klarlacken kommer på så blir det stor skillnad, och om man stannar vid 800 eller 1000 kanske så har lacken nåt att häfta vid.

• Gilla
Patrik440 och 11 till
  • Laddar…
Fortsätter med stockbytet. Två varv kvar på långsidan.
IMG_5039.JPG
Skapa konto

IMG_5030.JPG
Skapa konto

Taket hade läckt och rötan nådde 13 stockvarv ned.

• Gilla
  • Wow
ergonomen och 15 till
  • Laddar…
LoweW
D DennisCA skrev:
Våtslipat stråkastarna till bilen, dom började bli oigenomskinliga, gulaktiga i färgen. Besiktningen sa dom lyste väldigt svagt enligt ljusmätaren och rekommenderade att dom skulle bytas till hösten, men han släppte igenom bilen. Men jag tycker inte om att slänga å köpa nytt, orsaken dom börjar se ut såhär är att UV skyddet ger upp.

Så jag slipade bort det för hand, våtslipning från 320-400-600-800, sedan klarlackade jag med UV beständing 2K lack. Imorgon har jag tänkt jag ska våtslipa med 3000 och sen polera dom.

tthDxfV.png

Vid 800 kornighet så såg dom inte bra ut, men då klarlacken kommer på så blir det stor skillnad, och om man stannar vid 800 eller 1000 kanske så har lacken nåt att häfta vid.
Behöver också göra det…

Gjorde du det verkligen för hand? Hur lång tid tog det?

Ja det tog kanske 1 eller 1½ timme tror jag att sanda. Det är inte mycket som ska bort, 320 pappret tar bort allt väldigt snabbt. Huvuddelen av jobbet är inte att avverka material utan att sanda bort skråmorna från det grövre pappret med finare tills man når 800 eller 1000.

Jag sandar endast i en riktning med pappret, när jag byter grovlek så byter jag riktning så de går tvärs över den tidigare skråmorna, och så vidare.

• Gilla
ergonomen och 1 till
  • Laddar…
D DennisCA skrev:

tthDxfV.png

Snyggt, du får gärna posta en bild på hur ljusbilden blev efteråt. Lack kan ju tydligen vara lite lurigt och bryta ljuset lite varstanns, även om det ser fint ut för ögat. Hoppas din våtslipning med 3000 jämnar ut eventuella ojämnheter.

• Gilla
Ore
  • Laddar…
Sambon ville ha en ljugarbänk på farstun. Så vi byggde en. Bara lite färg som ska på (y)

Ps! Byggd efter tips från byggmax. Med några mindre justeringar.

• 20220706_171518.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Låter som du behöver en ny bosch...
Eller ny svärmor

• Haha
  • Wow
Ohchips och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Eller ny svärmor
Vi fick ärva den nästan nya snöslungan som är för tung och svårhanterad för till så lite slit är det värt. :heart:

Fortsätter på ränn-temat, denna gång vitt och nu hemma.
Poolhuset har varit utan ränna i några så nu är det dags.
20220707_123533.JPG
Skapa konto
20220707_130310.JPG
Skapa konto

Trodde jag hade 2 böjar liggande men så var så klart inte fallet så ut och komplettera...

• Gilla
FreQa och 6 till
  • Laddar…
Microkatten
Tillverkat kopia av gammalt foder med snickeriglädje.

Skissar först upp profilen med hjälp av originalfodret och kurvmallar:

Ritmall.jpg
Skapa konto

Grovsågar ut de kurviga profilerna:

Stickis.jpg
Skapa konto

Finputsar med hjälp av diverse hyvel och slipgrejor:

Putsa.jpg
Skapa konto

En särskilt kurvig profil tas med borr. Då spiralborrstålet har spets kan först exakt position markeras med hjälp av ett färdigt hål på separat bräda:

Måtta.jpg
Skapa konto

För att undvika flisning vänds brädan halvvägs i borrningen:

Borra.jpg
Skapa konto

Den raka delen av profilen tas med bordssåg, som haltas innan kurvorna börjar. Sedan japansåg sista biten och slutligen putsning:

Slutlig.jpg
Skapa konto

Kopian är klar...

Resultat.jpg
Skapa konto

...och kommer att användas som mall för produktion av foder med hjälp av sticksåg och mallfräs!

• Gilla
  • Älska
Chentin och 18 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Tillverkat kopia av gammalt foder med snickeriglädje.

Skissar först upp profilen med hjälp av originalfodret och kurvmallar:

Visa bilaga 622761

Grovsågar ut de kurviga profilerna:

Visa bilaga 622764

Finputsar med hjälp av diverse hyvel och slipgrejor:

Visa bilaga 622773

En särskilt kurvig profil tas med borr. Då spiralborrstålet har spets kan först exakt position markeras med hjälp av ett färdigt hål på separat bräda:

Visa bilaga 622775

För att undvika flisning vänds brädan halvvägs i borrningen:

Visa bilaga 622776

Den raka delen av profilen tas med bordssåg, som haltas innan kurvorna börjar. Sedan japansåg sista biten och slutligen putsning:

Visa bilaga 622777

Kopian är klar...

Visa bilaga 622778

...och kommer att användas som mall för produktion av foder med hjälp av sticksåg och mallfräs!
Kanonsnyggt (y)
Kul att se att det finns folk som ännu använder handborr med :D

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.