Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

1. D
    Medlem · Österbotten · 4 847 inlägg

DennisCA

Medlem
    Då var yxskaftet färdigt, sen blir det att slutföra slipstensrenoveringen så jag kan vässa den.

• Laddar…
  2. richardtenggren
    Ingen-gör · Norrlandet · 5 269 inlägg
    Fick användning för pallkärran idag, det var trevligt när 5 pallar fasadskivor, 1,5 pall vanlig isolering skulle in i garaget.
    Längtar till vår framtida 5m port, vilket hade möjliggjort att vi även kunnat dra in de 4 virkespaketen också, istället för att flytta bräda för bräda in i garaget.

• Laddar…
  3. Björn Melander
    Verktygstokig · Stockholm · 1 357 inlägg

Björn Melander

Verktygstokig
    Redigerat 20 jul 2018 20:29
  4. Ola C
    Youtubesnickare · Skåne · 4 201 inlägg

Ola C

Youtubesnickare
    Ser ju nästan ut som mitt fräsbord:). Köp några cleansweep inserts också, dom gör faktiskt rejäl skillnad vid fräsningar där sidosugning inte kommer åt...iaf efter att jag modda min fräs för bättre sulsugning.

5. bygga_bo
    Medlem · Skåne · 2 315 inlägg

bygga_bo

Medlem
  6. Björn Melander

Björn Melander

Verktygstokig
    Bra! Kan du länka till någon tråd med bilder på ditt fräsbord vore toppen. Jag har frågat dig förut men hittar inte igen det.

7. Ola C
    Youtubesnickare · Skåne · 4 201 inlägg

Ola C

Youtubesnickare
    • Laddar…
  8. D

DennisCA

Medlem
    Snart färdig med slipen, målat om det mesta, svets och lappat hål i tråget, det är lite sisådär i skick, får se hur länge det håller. Efter jag avrostat insidan så bra jag kunde målade jag över det med hammarlack.

Nu är bara ramen till slipen omålad och det för jag ska bygga färdigt ett verktygsstöd. Jag tar designtips från Tormek men gör det av 20mm rör och en 3/4 tumgänga för finjustering, Tormeks variant är lite klenare.

Hylsan ska svetsas fast i vinkeljärnet på följande bit och ett hål ska borras och gängas i hylsan så man kan låsa stödet i en viss höjd. En mutter på stången ska vila mot ett annat hål och funka som finjustering. Ungefär såhär blir det:

9. P
    Verktygstokig · Västernorrland · 1 767 inlägg

pleqtizPremiumikon: Cirkelsåg

Verktygstokig
    Idag provade jag att montera klingskyddet till min Felder såg! Försäljaren påpekade flera gånger att den kommer inte att passa utan man måste modifiera fästet ( helst hela sågen måste modifieras, speciellt motorn och lindning! I slutändan vill dom sälja ny såg:mad:).. nåja... resultatet talar för sig själv.

10. D

DennisCA

Medlem
    Slipat till ett verktyg för intern gänging, jag hade en bangood sats men bröt sönder alla tre kanterna på skäret som kom med. Måste profilera undersidan lite ännu vid skäret eller så passar det inte in i pilothålet.

• Laddar…
  11. S
    Medlem · Uppsala · 1 365 inlägg
  12. Björn Melander

Björn Melander

Verktygstokig
    Läckert!(y)

• Laddar…
  13. FredrikR
    End of vacation.. · Dalarna · 13 391 inlägg

FredrikRPremiumikon: Skruvdragare

End of vacation..
  14. Hennke85
    Verktygstokig · Jönköping · 1 128 inlägg

Hennke85

Verktygstokig
  15. B
    Hobbysnickare · Östergötland · 2 247 inlägg

badtastex

Hobbysnickare
    Härligt med kamin i verkstaden, men barnen skulle sakna alla ”off-cuts”. ;)

Hur funkar hurtsen till pelarborren? Har själv en golvmodell men det vore inte dumt att få den lite mobil...

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.