Vad har byggplasten för funktion i väggar?

3k läst  14 svar

1. D
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Normalt ser en vägg ut såhär:

gips - plast - isolering/reglar - fiberduk - fasad

Vad har byggplasten resp. fiberduken för funktion i väggen?

mvh / d

2. B
    Medlem Nivå 7
    Plasten förhindrar fukt från att tränga ut i väggen, fiberduken är ett vindskydd som skall säkerställa att luften i isoleringen står stilla och därmed isolerar.

Den vanligaste väggen idag ser ut så här: gips, OSB, 45 - 70 mm isolering, plastfolie, isolering, vindskydd av duk eller skiva, spikläkt, fasadbeklädnad.

3. A
    Medlem Nivå 15
    Om vi ska vara petiga så ska diffusionsplasten inte direkt hindra fukt att tränga in i väggen. (Det är mera det som tätskiktet i våtrummet har till uppgift.) Plasten ska hindra den varma inneluften att tränga in i isoleringen. Eftersom den luften är varmare än uteluften kan den också innehålla mer vatten (utan att man för den sakens skull uppfattar luften som direkt fuktig). När så den varma luften rör sig utåt i isoleringen kommer den att stöta på isolering som är så pass kall att fukten kondenserar. Resultatet är att du får vatten inne i isoleringen. Så det är detta fenomen som diffusionsplasten ska förhindra.

4. J
    Medlem Nivå 15
    Fast Anders, det är ju faktiskt både och. Plasten ska både hindra konvektion av fuktig luft, som du beskriver, och diffusion av fukt. I det senare fallet är det ju helt enkelt fukten som diffunderar ut i väggen, genom lufttäta material. Därför namnet "diffusionsspärr".

5. D
    Medlem Nivå 3
    Tack för alla svar!

/ d - nu lite mer kunnig

6. M
    Medlem Nivå 1
    "Den vanligaste väggen idag ser ut så här: gips, OSB, 45 - 70 mm isolering, plastfolie, isolering, vindskydd av duk eller skiva, spikläkt, fasadbeklädnad."

varför har man både OSB skiva och gips??
    hur tjock isolering har med på "utsidan"??
    om man ska ha ett badrum oxå hur bygger man upp den väggen då? (yttervägg)

7. Y
    Medlem Nivå 9
    OSB och gips har man för att få en "bättre" vägg vad jag har förstått. Om du vill fästa saker i väggen så är det trevligt att ha OSB att skruva i. En enkel gipsvägg är rätt svajig och tråkig.

På utsidan har mer isolering än på insidan... (Annars sitter ju diffusionsplasten fel) Normalt har man väl från 45(inne)+145(ute) och uppåt. Någon maxgräns finns väl inte, det är ju trevligt med väggar som inte släpper igenom värme och sedan betalar man vad man tycker det är värt.

8. A
    Medlem Nivå 15
    Nu har vi rett ut vad plasten har för uppgift, och det är ju bra. Sen kan vi fortsätta att peta i vad orden betyder. Fenomenet jag beskriver heter diffusion. Det är när någonting spontant sprider sig från ett ställe till ett annat.

Så här skriver Nationalencyklopedin:
    Konvektion är när luft eller vätska strömmar uppåt eller neråt, vanligen beroende på skillnader i temperatur. Nationalencyklopedin igen:

9. J
    Medlem Nivå 15
    Då missförstod jag din beskrivning, jag tyckte det lät som att du beskrev konvektion. Men då får jag be om ursäkt för missförståndet.

10. H
    Medlem Nivå 1
    Jag har länge undrat över det där med att lägga 45mm isolering innanför ångspärren. Om jag nu har fattat det hela rätt så vill man hindra fukten (som även finns i vanlig "rumsluft") att nå isoleringen på den kalla sidan då fukten kondenserar där. Detta är ju i sig inget problem om det inte vore för att isolering typ sten- och glasull inte tål det utan det blir mögel.

Men hur är det i isoleringen på insidan? Borde det inte vara risk med mögel i den? För kondenserar i den gör det. Vid 30%RH (väldigt torr luft) så kondenserar 1% av fukten (OK 1% av 5.84 g/m3 är inte mycket) om luften går från 22.0 grader i rummet till 21.9 grader i isoleringen.

Det praktiskta plusset är ju att man kan dra all el utan att göra så många hål i plasten, men är inte glesning ett alternativ till det?

11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Nope, det kondenserar först när rH når 100%.
    Om du har 30% rH vid 22°, så når du inte 100% rH ens om du sänker temperaturen till 0°.
    http://www.lfs-web.se/index.htm?fukt.htm

12. F
    Medlem Nivå 10
    Daggpunkten för 22-gradig luft, RH 30% är 3.6 grader.

13. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    OK, jag ändrar mig gladeligen. :)
    Jag iddes inte söka så länge på nätet efter någon lämplig tabell, så jag nöjde mig den webplatsens tabell över rH-sänkning istället.
    Men klart är ändå att det inte kondenserar för 0,1°C temperatursänkning, utan det krävs mååånga graders temperaturfall innan rH30%-luft kondenserar...

14. H
    Medlem Nivå 1
    He he he ibland är lyset tänt men ingen hemma... Självklart kondenserar det inte. Hade till och med siffran framför mig (dagpunkt 3.548 grader vid normaltryck 1013.25 mBar). Bara bevisar att man inte är så smart efter att ha jobbat i15 timmar.

Anyway, åter till min grundfundering. Då är det alltså inget problem med fuktig luft i isoleringen så länge den inte kondenserar? Man behöver inte vara rädd för att det ska mögla eller liknande där och då behöver man inte väga in något sådant innan man beslutat om att lägga 45mm isolering eller glesa på insidan av plasten.

15. A
    Medlem Nivå 15
    Det finns en tumregel om att du kan ha plasten 1/3-del av tjockleken in i isoleringen.

Det finns i det här fallet ingen lösning som är 100% perfekt. Det är alltid en rad kompromisser som får vägas ihop. Om man sätter platsen en bit in och det till äventyrs någon enstaka gång skulle kondensera där, så får man väga det mot att sätta plasten ytterst men få massor av genomföringar på grund av eldragningen.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: