2 731 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Vad händer med pantbreven om jag betalar av lånen?
Har ett antal pantbrev (datapantbrev) som ligger hos banken som säkerhet för vårt bolån. Jag funderar nu på att betala av lånet och undrar vad som då händer med pantbreven? Jag vill inte döda dem då de bör vara värda en del vid en eventuell försäljning. Jag antar att de hamnar i någon typ av neutralt "data-arkiv"?
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Ja de ligger där obelånade och fritt att användas av dig.
LMV har mycket bra information om hur det fungerar med pantbrev.F Frågan skrev:Har ett antal pantbrev (datapantbrev) som ligger hos banken som säkerhet för vårt bolån. Jag funderar nu på att betala av lånet och undrar vad som då händer med pantbreven? Jag vill inte döda dem då de bör vara värda en del vid en eventuell försäljning. Jag antar att de hamnar i någon typ av neutralt "data-arkiv"?
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...pantsystem/funktioner-begrepp-och-demofilmer/
Sen finns det då massvis med mer info i menyn.
Lagfartskapning borde varken vara svårare eller lättare för att det finns oanvända digitala pantbrev?
Har man "kapat" fastigheten så kan man belåna den oavsett om det innebär att man måste köpa nya pantbrev eller utnyttja befintliga.
Har man "kapat" fastigheten så kan man belåna den oavsett om det innebär att man måste köpa nya pantbrev eller utnyttja befintliga.
Klicka här för att svara