F
Har ett antal pantbrev (datapantbrev) som ligger hos banken som säkerhet för vårt bolån. Jag funderar nu på att betala av lånet och undrar vad som då händer med pantbreven? Jag vill inte döda dem då de bör vara värda en del vid en eventuell försäljning. Jag antar att de hamnar i någon typ av neutralt "data-arkiv"?

Ja de ligger där obelånade och fritt att användas av dig.

• Gilla
Frågan
  • Laddar…
Precis, dom hamnar oftast i ägararkivet när bankens lån är borta

• Gilla
Frågan
  • Laddar…
Rent tekniskt ligger dom i Lantmäteriets pantbrevsregister för all framtid och väntar på att användas.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Har ett antal pantbrev (datapantbrev) som ligger hos banken som säkerhet för vårt bolån. Jag funderar nu på att betala av lånet och undrar vad som då händer med pantbreven? Jag vill inte döda dem då de bör vara värda en del vid en eventuell försäljning. Jag antar att de hamnar i någon typ av neutralt "data-arkiv"?
LMV har mycket bra information om hur det fungerar med pantbrev.
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...pantsystem/funktioner-begrepp-och-demofilmer/
Sen finns det då massvis med mer info i menyn.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
F
Finns det en ökad risk att pantbreven blir "kapade"? Jämfört med när banken håller i dem. Har nåt vagt minne av att jag läst någon "Aftonbladet-artikel" om ett sånt case.

Lagfartskapning borde varken vara svårare eller lättare för att det finns oanvända digitala pantbrev?
Har man "kapat" fastigheten så kan man belåna den oavsett om det innebär att man måste köpa nya pantbrev eller utnyttja befintliga.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.