Jag tror att ett högre utbud endast marginellt påverkar priset på bostäder. Den som säljer skall ju ta vägen någonstans, och även om halva försäljningspriset blir en realiserad vinst, så gör den högre skatten bara 5% av försäljningspriset. Får man sänka priset mer, så kan man lika gärna behålla huset och sälja senare.

Där jag möjligen tror på priser som kan bli bra är fritidshus. Deras ägare köper ju inget nytt boende att skjuta upp reavinsten med, och efter att man nyttjat huset en sista sommar kan det komma ut rätt mycket på marknaden i höst. Bostadsrätter som använts som övernattningslägenheter kanske också hittar ut på marknaden. I praktiken har man ju fått betalt för att äga bostadsrätt i storstäderna, och även där gäller att man sällan har något nytt boende att skjuta upp reavinsten med.

Ett ökat utbud av bostadshus gör möjligen att nybyggda hus kan bli något mer svårsålda, de med "begagnade" hus är mer angelägna att sälja. Men det blir nog mest erbjudanden av slaget "vi bjuder på flytten" om du köper det här huset.

Vad gäller nästa val tror jag att det blir svårt för S plus stödpartier att bara backa tillbaka bandet. Det kommer att krävas lite innovation från deras håll. De har ju redan deklarerat att de inte gillar det "platta" upplägg som blev nu, så hus med attraktiva lägen, samt sxklusiva hus kan säkert förvänta sig någon form av skattehöjning.

Överlag känner jag mig rätt bister just nu, folk tar verkligen i rejält nu när fastighetsskatten är borta. Har just följt budgivningen på ett hus som har gått upp från utropet på 4,5 miljoner till drygt 6,5 miljoner, alltså runt 45% ökning från utrop. Och vad det ser ut som är budgivningen inte över än. Det känns lite sjukt att en normalinkomsttagare köper hus runt närmare 7 miljoner. Det är svårt att vänja sig vid de summorna, jag tycker fortfarande att man borde få en herrgård eller villa i djursholm för de pengarna...

yonna skrev:
Jag tror näppe fastighetsskatten återkommer om det blir regeringsskifte. Däremot inte sagt att andra pålagor kan komma. Fastighetsskatten har ju drabbat både hög som låg - och för 'de högre' har denna skatt inte varit lika betungande som för 'de låga'.
Inga pålagor är väl lika betungande för de 'höga' som för de 'låga'.?

Skatten tror jag inte kommer tillbaka och jag är böjd att hålla med Yonna om att om det blir regerinsskifte igen så kommer vi att få något annat att oja oss över.

Fastighetsmarknaden kommer fortsätta uppåt ett tag till, i alla fall tills räntan gått upp märkbart. Sedan kommer en del husägare ha ett relativt jobbigt läge med den höga räntan och en hög belåning.

Det smartaste man skulle kunna tänka sig är att sälja sitt boende dyrt nu eller relativt snart, bo i en hyresrätt ett par år och sedan köpa ett 'slott' för pengarna för att sedan vänta på nästa uppgång.

Robert_Maria skrev:
Fastighetsmarknaden kommer fortsätta uppåt ett tag till, i alla fall tills räntan gått upp märkbart. Sedan kommer en del husägare ha ett relativt jobbigt läge med den höga räntan och en hög belåning.

Det smartaste man skulle kunna tänka sig är att sälja sitt boende dyrt nu eller relativt snart, bo i en hyresrätt ett par år och sedan köpa ett 'slott' för pengarna för att sedan vänta på nästa uppgång.
Jag tror man skall passa sig för att sitta och vänta in en prisnedgång som är värd att vänta in, den kommer nog aldrig. Vi kanske kan få några år framöver då priserna går mest sidledes, eller kanske till och med går ned 3-4% två år i rad. Men om priserna går upp 10-20% till under tiden tills det avtal, kommer det ändå att bli dyrare. Sälj huset nu, och få ett litet radhus om fem år. Lokala variationer kan säkert förekomma, särskilt på mindre orter där en företagsnedläggning kan få avsevärda konsekvenser för huspriserna, eller en etablering kan ge priser som stiger både 50% och 100% på ett år eller två.

Det som är viktigt den dagen huspriserna planar ut är att man inte är överbelånad, och att man har utrymme att betala den högre räntan som kan råda. Banken kanske rent av kräver amorteringar också, och är inte fullt så villig att låna ut nya pengar till altan, garage, nytt badrum & kök, eller en ny panna. Som det ser ut just nu kommer många få det tufft, men prisras tror jag inte på.

Eftersom jag inte kan se exakt vad som ska ske i framtiden så kan jag inte heller annat än tro. Vi kanske ska bli troende allesammans. ;)

Det man däremot vet är var som har hänt. När vi köpte en lägenhet årsskiftet 98-99 för 470' med hög avgift var det många som tyckte att vi var galna. Det var precis i slutet av den senaste bostadskrisen. Åren gick, föreningen band om sina lån, avgifterna skönk något men priserna gick upp. Vi sålde runt det senaste årsskiftet med en 360-procentig förtjänst och kunde köpa oss en fin villa.

Eftersom historien upprepar sig så 'tror' jag fortfarande på att det bästa skulle vara att sälja dyrt, bo en period i hyrd bostad för att sedan skörda frukterna av nästa 'bostadskris' och köpa något stort och fint billigt.

Rent praktiskt tror jag ändå inte på att vänta in en dipp med gällande regelstystem kring uppskov med räntorna. Har man inte tom året efter det år man sålde på sig att köpa nytt innan man måste skatta för vinsten? Det känns väldigt vanskligt att ta en sån chansning, det kan ju likaväl bli som nu att de som köpte för ett år sen kan kamma hem en vinst på 10-15% och det bara blir dyrare medan man bidar sin tid i billigt boende.

Den enda möjlighet jag kan se är en tillfällig dipp som tar udden av de höga priserna i någon mån, tex genom att det finns ovanligt många objekt på marknaden. Ett stort problem när man letar villa i sthlm (om man jämför med bostadsrätt) är att det finns så få objekt ute. Folk kastar sig över objekten så länge de har ett hyfsat läge och det finns någorlunda möjligheter med huset just för att man vet att det inte är varje vecka någorlunda hus dyker upp. Så skulle jag vilja tolka beteendet just nu. Eller kanske det är den vackra våren som gör att alla vill bo i hus...

Men ingen har nämnt att de rekordhöga priserna också har inneburit att det byggs som aldrig förr vilket på sikt pressar priserna nedåt.

Nja, riktigt så enkelt är det väl inte? Om man ser till stockholm så ökar ju också befolkningen här hela tiden genom inflyttning och i de statistiker jag har läst så byggs det inte på långa vägar så mycket att det kan matcha folks behov. Det är väl i så fall om det skulle börja bli oattraktivt att bo i stockholm av en eller annan anledning och folk slutar att vilja flytta hit. Men det känns inte så troligt...

En eventuell prisnedgång skulle säkerligen också, precis som på 90-talet, innebära en kraftigt minskad omsättning på fastighetsmarknaden. De som har råd att bo kvar, vilket är de allra flesta, biter sig fast och väntar på att priserna återhämtar sig. Bland annat pga problem med att finansiera ett bostadsbyte när man har för höga lån på den gamla bostaden. Det är nästan bara de som av olika skäl blir tvungna att sälja som säljer när priserna står lågt. Detta betyder att även om det i statistiken då ser ut som om priserna är låga så är det väldigt få objekt som byter ägare. Utbudet blir mao litet och prisstatistiken talar inte riktigt sanning. Det skulle altså inte bli så många som kan dra nytta av en eventuell prisnedgång och den skulle troligen bli relativt kortvarig, ett fåtal år.

mino skrev:
Nja, riktigt så enkelt är det väl inte? Om man ser till stockholm så ökar ju också befolkningen här hela tiden genom inflyttning och i de statistiker jag har läst så byggs det inte på långa vägar så mycket att det kan matcha folks behov. Det är väl i så fall om det skulle börja bli oattraktivt att bo i stockholm av en eller annan anledning och folk slutar att vilja flytta hit. Men det känns inte så troligt...
Det är grundläggande mikroekonomi; om priserna stiger kommer den utbjudna kvantiteten att öka. När det gäller bostäder som sker det med viss eftersläpning då det tar tid att planera, bygga och färdigställa bostäder. Så länge det flyttar in mer folk än det flyttar ut + byggs nya bostäder kan priserna mycket riktigt stiga men dock blir ju även substituten iform av bostäder på andra orter billigare vilket drar ner priserna även i Stockholm.

Min snabbanalys/rekommendation:

Börsen vänder ned ca 6 månader innan begynnande lågkonjunktur.

När lågkonjunkturen så kommer priserna svårligen stiga.

Så när börsen börjat tappa fäste är det dags att planera sin försäljning, räntan har inte visat sig påverka priserna i någon större utsträckning. Dock är det en viktig faktor som tillsammans med andra negativa faktorer kan ge en skjuts nedåt.

Inflyttningen är extremt viktig för prisrallyt i sthlm, dock kan inflyttningen minska drastiskt vid en lågkonjunktur. Ökad arbetslöshet samt högre krav på ersättningsjobb (ökat tvång på flytt till jobb genom alliansen) kan få stora
konsekvenser.

Dock ska priserna upp en bra bit till i minst 12-18 månader framöver, så om fallet därifrån till nuvarande nivå är ett "ras".... ja... allt är relativt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.