Byggahus.se

Vad händer vid tjockare skiktlager än max rekommendation?

1. Tobbelobben
    Medlem · 15 inlägg

Tobbelobben

Medlem
    Hej!

Vi bor i en villa från 60-talet som vi köpte för två år sedan. I samma veva tog vi in ett företag som bland annat dränerade utvändigt och bytte stammar. Det sistnämnda resulterade i ett uppbilat källarplan och sen flytspackling av hela källaren. I ”teknikrummet”, där bland annat inkommande vatten och fjärrvärmecentral ligger, finns en gammal betongklack för en tidigare oljepanna. Denna klack var det enda som byggföretaget inte rörde.

förra veckan noterade jag att yttersta kanten, ca 15 cm, av klacken var helt porös och ”bom-ljud” uppstod vid knack med hammare. Med ett stämjärn och hammare, i en ränna mellan betongklacken och det nya golv som byggföretaget gjöt (se bild), kunde jag enkelt knacka bort porös betong och även några ingjutna tegelstenar. Det visade sig tydligt att byggföretaget inte gjutit det nya golvet ända mot klacken. På ena sidan i rännan är den solida klacken, och på andra sidan det nya solida golvet. Inget av dessa känns på något sätt poröst.

Nåväl, nu ska jag gjuta igen denna ränna, och trots att Ardex K301 kostar över 1000:- säcken, så köpte jag två säckar för att göra det ordentligt. Samma material användes till övrig flytspackling av byggarna. Rännan är typ 15 cm djup och lika bred, och helst vill jag fylla igen hela rännan direkt. Men på påsen står det maximalt skiktlager 30mm. Rännan kommer inte belastas.

Så till min fråga, visst borde det inte vara något problem att gjuta igen hela rännan vid ett och samma tillfälle? (Har givetvis primat med Ardex p51 innan) .

stort tack för svar!

2. S
    Allvetare · Malung · 106 inlägg

Stefansod68

Allvetare
    Varför tar du inte vanlig betong för 50 kronor säcken???

3. Tobbelobben
    Medlem · 15 inlägg

Tobbelobben

Medlem
    intressant fråga! Det enkla svaret är: för att jag inte riktigt vet vad jag håller på med ;). Kan väl med lite välvilja kalla mig för hemma-fixare… jag tänkte att ”byggföretaget använde Ardex k301, då känns det safe att göra desamma”. Men betong har jag flera säckar och är betydligt billigare. Ardex-åsarna kan jag återlämna.

Det som känns viktigt är att det är diffussionsöppet, men betong andas väl kanonbra?

4. ARJU
    Husägare · Mellansverige · 407 inlägg

ARJU

Husägare
    Jag är ingen betongkännare och känd bland vänner och familj för att överarbeta.

Spontant skulle jag följt anvisningarna och återlämnat en av säckarna. Fyllt hålet med betong upp till 20mm från övre kanten, och lagt samma toppskikt som resten av golvet.

5. Viktor.J
    Renoverare · Saltsjö-boo (Blekinge exil) · 2 344 inlägg

Viktor.J

Renoverare
    Samma här, fyll i bulket med random grovbetong. Kör någon flyt på sista om man tvunget vill :) Är den 15 cm djup så kanske man borde pilla i lite armeringsnät med.

• Laddar…
  6. Tobbelobben
    Medlem · 15 inlägg

Tobbelobben

Medlem

Avilken guldgruva detta forum är. Ser bara fram emot de gånger jag själv kan bidra med kunskaper och erfarenheter…

Riktigt bra förslag. Så gör vi! Klubbat!

ps: @ARJU Skrattade högt över sin beskrivning av att vara känd för att överarbeta. Stor igenkänningsfaktor där! Och att starta upp, men även avsluta, projekt på projekt. Min fru suckar ofta…

• Laddar…
  7. Viktor.J

Viktor.J

Renoverare
    Här är du bland vänner, det enda vi gör här är att överarbeta och påbörja nya projekt :)

8. Bart
    Medlem · Uppland · 1 869 inlägg

Bart

Medlem
    Så sant. Konsten att bygga är inte att få det hållbart och bra. Konsten är att få det hållbart och bra med minimal materialåtgång. Själv överdimensionerar och överarbetar jag det mesta.

9. Viktor.J

Viktor.J

Renoverare
    När jag Designade verkyg till processindustrin för många årsedan fick jag lära mig att alltid överdimmensionera. Det kostar mer att räkna fram och tillverka optimala förhållanden än att bara fläska på :)

• Laddar…
  10. M
    Medlem · Stockholms län · 2 891 inlägg

myrstack

Medlem
    Verktyg! Glöm inte att vi köper verktyg.
    Ibland vet vi vad vi ska ha dom till med :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.